سریال جذاب و محبوب سرقت پول Money Heist و نکات جالب درباره آن + عکس
در این مطلب قصد داریم شما را با نکات جالب و باورنکردنی در مورد سریال Money Heist آشنا کنیم که تماشای این سریال را برایتان جذاب‌تر خواهند ساخت

۱۰ نکته جالب در مورد سریال «خانه کاغذ» یا «خانه اسکناس» Money Heist

شاید برایتان باور کردنی نباشد که بشنوید یکی از بهترین، پربیننده‌ترین و محبوب‌ترین سریال‌های جهان سریال Money Heist یا همان La Casa de Papel به معنای «خانه کاغذ» یا «خانه اسکناس» است که توسط سرویس نتفلیکس ساخته شده و موفق‌ترین سریال غیرانگلیسی زبان این سرویس استریمینگ به شمار می‌آید. این سریال توسط الکس پینا ساخته شده و زبان آن اسپانیولی است، اما در بسیاری از کشور‌های غیراسپانیولی زبان نیز به محبوب‌ترین سریال تبدیل شده است. با این همه محبوبیت، سخت است تصور کرد که سریال Money Heist در آستانه کنسل شدن قرار داشته است.

خانه کاغذ,خانه اسکناس,سرقت پول,Money Heist
سریال Money Heist یا La Casa de Papel


در ادامه این مطلب قصد داریم شما را با نکات جالب و باورنکردنی در مورد سریال Money Heist آشنا کنیم که تماشای این سریال را برایتان جذاب‌تر خواهند ساخت.

Money Heist داستان گروهی از سارقان را روایت می‌کند که در آستانه شکست نقشه خود، یکی از بزرگ‌ترین سرقت‌های تاریخ را با موفقیت انجام می‌دهند. محبوبیت این سریال در سراسر جهان به حدی رسیده که به نماد اعتراضات و شورش‌ها در بسیاری از نقاط جهان، از فرانسه تا عراق، تبدیل شده است. تاکنون دو فصل از این سریال در قالب ۴ بخش مجزا تولید شده و بخش پنجم این سریال نیز ساخته خواهد شد. همچنین خبر‌هایی در مورد ساختن اسپین آف یا اسپین آف‌هایی در مورد سریال Money Heist به گوش می‌رسد. در ادامه این مطلب قصد داریم شما را با نکات جالب و باورنکردنی در مورد سریال Money Heist آشنا کنیم که تماشای این سریال را برایتان جذاب‌تر خواهند ساخت.

 Money Heist تا قبل از اینکه توسط سرویس نتفلیکس پذیرفته شود در آستانه کنسل شدن قرار داشت

وقتی که اولین فصل سریال La Casa de Papel در اسپانیا پخش شد، نتایج امیدوار کننده بود. اولین اپیزود آن را بیش از ۴٫۵ میلیون نفر از شبکه Antena ۳ اسپانیا تماشا کردند، اما با جلوتر رفتن فصل اول همواره از تعداد بینندگان آن کاسته می‌شد. خالقان و اعضای تیم تولید La Casa de Papel شکست آن را پذیرفته بودند تا اینکه نتفلیکس وارد شد.

خانه کاغذ,خانه اسکناس,سرقت پول,Money Heist
سریال سرقت پول (خانه اسکناس) خانه کاغذ Money Heist


این سرویس سریال مذکور را با نام Money Heist به فهرست سریال‌های خود در ایالات متحده افزود و در کتابخانه خود با تبلیغات بسیار اندک قرار داد. بدین ترتیب مشترکان این سرویس رفته رفته آن را کشف کرده و شیفته آن شدند؛ و این درام غیرقابل پیش بینی در مورد سرقت از بانک به یکی از هوشمندانه‌ترین قمار‌های سرویس نتفلیکس تبدیل شد.

فصل اول سریال Money Heist هیچگاه از مادرید، اسپانیا خارج نشد

علیرغم اینکه Money Heist همواره یک سریال با تمرکز بر فضایی بین المللی بوده، اما در فصل اول هیچگاه اسپانیا را ترک نکرد. ایفای نقش تمام ساکنان خارجی به نمایش در آمده در فصل اول سریال توسط تیم تولید سریال و جلوه‌های ویژه کامپیوتری صورت گرفت.

خانه کاغذ,خانه اسکناس,سرقت پول,Money Heist  
سریال جذاب و دیدنی La Casa de Papel خانه اسکناس

اکنون که Money Heist به یکی از موفق‌ترین و پربیننده‌ترین سریال‌های نتفلیکس تبدیل شده، بودجه تولید آن نیز افزایش قابل توجهی یافته است.

 Money Heist پربیننده‌ترین سریال یا فیلم سرویس نتفلیکس در ۶ کشور است

بر اساس فیلم مستندی که در مورد Money Heist و با عنوان Money Heist: The Phenomenon ساخته شده، این سریال پربیننده‌ترین محتوای سرویس نتفلیکس در کشور‌های فرانسه، ایتالیا، آرژانتین، برزیل و پرتغال است. این سریال همچنین طرفداران وفادار بسیاری در شمال آفریفا، خاورمیانه و ترکیه دارد.

استفن کینگ و نیمار از جمله طرفداران مشهور این سریال هستند

با محبوبیت بیش از پیش سریال Money Heist، سلبریتی‌های بیشتری نیز با پوشیدن لباس‌های قرمز رنگ و ماسک‌های سالوادور دالی دیده شده اند، اما دو نفر از نام‌های بزرگی که از طرفداران پروپاقرص سریال به شمار می‌آیند، استفن کینگ نویسنده مشهور داستان‌های ترسناک و نیمار داسیلوا سانتوس جونیور بازیکن برزیلی مشهور دنیای فوتبال هستند.

خانه کاغذ,خانه اسکناس,سرقت پول,Money Heist
نکاتی درباره سریال Money Heist


جالب اینکه نیمار در بخش سوم از فصل دوم سریال نیز حضوری کوتاه در نقش یک راهب داشت.

علیرغم فوق العاده بودن داستان و سناریو سریال، این سناریو از قبل نوشته و آماده نشده است

شاید شوکه کننده‌ترین نکته‌ای که در مستند Money Heist: The Phenomenon در مورد این سریال فاش شد مربوط به پیچیده بودن نقشه‌های متعدد فرار آن باشد. سناریو‌های سریال از قبل نوشته و آماده نشده و همزمان با فیلمبرداری نوشته می‌شوند. این رویه بدین دلیل اتخاذ شده که نویسندگان بهتر بتوانند مسیر درست و مناسب را انتخاب کرده و خود را با مسیر و پیشرفت سریال هماهنگ‌تر کنند. از این رو اگر یک بازیگر یا کارگردان به ایده‌ای قابل توجه دست یابد، سریال می‌تواند به سرعت تغییر یافته و به مسیر جدیدی برود. برای مثال در بخش سوم فصل دوم یک فلش بک وجود دارد که در آن شخصیت پروفسور (آلوارو مورته) شیوه انجام جراحی در مواقع اضطراری را به شاگردان خود می‌آموزد.

خانه کاغذ,خانه اسکناس,سرقت پول,Money Heist
Money Heist خانه کاغذ


وقتی که از یک خوک مرده برای انجام آزمایش استفاده می‌کند، مارسی (لوکا پروس)، همان آدمکش نترس به سرعت از انجام این کار خودداری می‌کند. در ادامه مشخص می‌شود که اگر چه وی اهمیت زیادی برای جان انسان‌ها قائل نیست، اما یک فعال حقوق حیوانات است. این موضوع در ابتدا طوری طراحی شده بود که از جدیت این سکانس پرتنش و خشن بکاهد، اما با پیشرفت داستان، نویسندگان از آن به عنوان ابزاری برای رشد غیرمنتظره شخصیت مذکور استفاده کردند. علاقه مارسی به حیوانات، به ویژه سگ پیرش، به یک عنصر انسانی در شخصیت او تبدیل شد که به مارسی اجازه می‌داد با پروفسور داغدار همدردی کند.

سکانس‌های غواصی اسکوبا و پرت کردن پول پیچیده‌ترین سکانس‌های کل سریال بوده اند

دو سکانس در سریال Money Heist وجود دارد که بر اساس آنچه در مستند ساخته شده در مورد سریال آمده، پیچیده‌تر از تمامی سکانس‌های آن بوده اند: سکانس به سرقت بردن طلا‌های موجود بانک مرکزی اسپانیا توسط دنور (خایمه لورنته) در حالی که زیر آب است و سکانسی که در آن تیم سارقان در یک میدان شلوغ پول‌ها را به هوا پرتاب می‌کنند. برای به تصویر کشیدن محل نگهداری طلا‌ها در زیر آب، تیم سازنده مجبور شد که لوکیشن مورد نظر را در درون یک تانکر فیلمبرداری مخصوص در بریتانیا بازسازی کند. اما مشکلی در مورد شمش‌های طلا که از اسفنج ساخته شده بودند وجود داشت. نخست اینکه این این شمش‌ها به سطح آب رفته و باید به درون آب بازگردانده می‌شدند.

خانه کاغذ,خانه اسکناس,سرقت پول,Money Heist
سریال سرقت پول یا خانه کاغذ Money Heist


در ادامه آن‌ها تحت فشار آب شروع به از بین رفتن کردند. گرفتن این صحنه‌ها به وقت، تفکر و اصلاحات زیادی نیاز داشت. اما سکانس مربوط به پرتاب اسکناس‌ها به هوا برای قال گذاشتن نیرو‌های پلیس کابوس واقعی این فصل بود. نه تنها پرتاب اسکناس‌های یورو آنطور که کارگردان می‌خواست غیرممکن بود بلکه هوا نیز دائماً در حال تغییر بود. گرفتن این سکانس به چندین برداشت و صد‌ها سیاهی لشکر نیاز داشت، اما در پایان به یکی از مهم‌ترین سکانس‌های کل سریال تبدیل شد.

اگر فکر می‌کنید شخصیت پروفسور یک نابغه است درست فکر کرده اید

به گفته سازندگان سریال، شخصیت پروفسور که رهبر و مغر متفکر نقشه سرقت از بانک مرکزی اسپانیاست قرار بوده یک بازنده باشد. مخاطب قرار است فکر کند که او یک شخصیت آکادمیک حراف است که تدریس در کلاس برایش آسان‌تر از صحبت کردن با یک زن باشد.

خانه کاغذ,خانه اسکناس,سرقت پول,Money Heist
پرفسور در سریال سرقت پول Money Heist


اما این رهبر غیرمنتظره و متفاوت است که باعث شده Money Heist تا به این اندازه جذاب باشد و همچنین تعهد بی مانند شخصیت پروفسور به دقت نقشه است که باعث شده سرقت هایش تا به این اندازه قابل باور باشند.

در بخش‌های سوم و چهارم سریال Money Heist ورود به بانک مرکزی اسپانیا بسیار واقعی است

از ورود به یک گاوصندوق پر شده از آب تا گروگانگیری، نفوذ تیم سارقان سریال به بانک مرکزی اسپانیا تنها برای دوربین‌ها صورت نگرفت. تیم پشت دوربین نیز برای واقعی جلوه دادن سرقت، تا جایی که ممکن بود تحقیقات انجام داد.

خانه کاغذ,خانه اسکناس,سرقت پول,Money Heist
سریال خانه کاغذ La Casa de Papel یا Money Heist


این تحقیقات شامل استخدام یک مهندس دریایی برای کمک در طراحی اتاق پذیرش بانک و همچنین چندین متخصص فلزات برای پیدا کردن ساده‌ترین راه به منظور ذوب کردن طلا و خارج کردن آن از بانک بود.

آهنگ «بلا چاو» مدت‌ها قبل از Money Heist یک آهنگ اعتراضی بوده است

یکی از مهم‌ترین و تاثیرگذارترین لحظات سریال ارتباطی با شکست دادن نیرو‌های پلیس یا جان به در بردن از تیراندازی‌ها ندارد بلکه مربوط به یک آهنگ معروف است. در فصل اول سریال در سکانس سرقت از ضرابخانه بانک اسپانیا، تیم سارقان شروع به خواندن آهنگ ایتالیایی بلا چاو (Ciao Bella) می‌کنند. گل و لای پیدا شده در ضرابخانه اولین امید تیم سارقان برای فرار محسوب می‌شود. بعد‌ها نیز پروفسور این آهنگ را همراه با بردارش برلین (پدرو آلونسو) همخوانی می‌کند.

خانه کاغذ,خانه اسکناس,سرقت پول,Money Heist
سریال دیدنی خانه اسکناس La Casa de Papel


بعد از آن است که این آهنگ به نماد پیروزی در بحبوحه شورش تبدیل می‌شود. مدت‌ها پیش از این که این آهنگ الهام بخش سارقان سریال Money Heist شود الهام بخش معترضان و شورشیان واقعی بود. در جریان جنگ جهانی دوم، آهنگ بلا چاو نماد مقاوت ضد فاشیستی در ایتالیا بود.

نماد‌های بکار رفته در سریال الهام بخش جریان‌های اعتراضی و سرقت‌های متعددی شده است

آهنگ بلا چاو که دهه‌ها قبل توسط معترضان واقعی استفاده شده و توسط معترضان داستانی سریال Money Heist مورد استفاده قرار گرفت، به فریاد تظاهرات واقعی در سراسر جهان تبدیل شده است.

خانه کاغذ,خانه اسکناس,سرقت پول,Money Heist
سریال Money Heist


همانطور که مورته گریان به یاد می‌آورد، وقتی یک سازمان غیردولتی قایق مهاجران را نجات داد اولین کاری که اعضای تیم کردند خوانده آهنگ بلا چاو بود. این ترانه در کنار لباس‌های قرمز رنگ خاص سریال و ماسک‌های سالوادور دالی در اعتراضات مردمی در لبنان، عراق و شیلی دیده شده است. نماد‌های سریال Money Heist در سرقت‌هایی واقعی نیز کپی برداری شده اند.

 
گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع: rooziato.com