ازدواج موقت، شکلات و کاسه آش: واکنش ها به سکانس جنجالی سریال آقازاده + عکس
سریال آقازاده که تا اینجای کار به جای ارائه فهم یا درک تازه‌ای از موضوع آقازادگی صرفاً داستان دختری به نام مانلی را توصیف کرده، در سکانسی جنجالی به موضوع ازدواج موقت اشاره‌ای گذرا کرده است 

واکنش چند روزنامه به سکانس جنجالی آقازاده

روزنامه جوان نوشت:

پیشتر در نقد سریال آقازاده نوشتیم که این سریال از تعدد مسئله رنج می‌برد و به این دلیل که نویسنده خواسته به انبوهی از مباحث و مسائل بپردازد، دچار نوعی آشفتگی محتوایی شده است. حالا به این آشفتگی محتوایی باید موضوع ازدواج موقت را نیز افزود؛ موضوعی که به دلیل ماهیت آن به راحتی می‌توان توجه مخاطب را جلب کرد، اما آیا صرف جلب مخاطب بدون عمیق شدن روی محتوا رویکرد درستی است؟ آیا مخاطب از سریال آقازاده انتظار اثری تجاری دارد و اساساً عوامل سریال با چنین رویکردی تولید این اثر را کلید زده‌اند؟

سریال آقازاده
سریال آقازاده

متأسفانه سریال آقازاده برخلاف عنوانش درباره پدیده آقازادگی نیست و به هیچ وجه نتوانسته درباره این موضوع مخاطب را به درکی جدید و عمیق نائل سازد، اما تا دلتان بخواهد به شکلی سطحی به موضوعات پراکنده و مختلف اشاره‌ای گذرا کرده و گویی سازندگان و عوامل از اینکه با رویکردی نه‌چندان ژرف به این موضوعات بپردازند و از کنار آن عبور کنند، به نوعی اقناع می‌شوند.

سریال آقازاده می‌توانست درباره مسئله صیغه یا ازدواج موقت باشد، اما از آنجا که نوشتن داستان حول این موضوع کار ساده‌ای نیست و پیچیدگی‌های خاص خود را دارد، اشاره‌ای گذرا و سطحی به آن صرفاً باعث می‌شود نگاه‌ها بدون گره‌گشایی خاصی به سریال جلب شود. به نظر می‌رسد سریال آقازاده بیشتر محور جلب توجه مخاطب را روی حاشیه‌هایی از این دست قرار داده و روی این حواشی حساب ویژه‌ای باز کرده است. این یعنی به جای اینکه جذب مخاطب در راهبرد عوامل سریال وسیله باشد خود به هدف تبدیل شده است.

بیشتر بدانید : سکانس جنجالی "آقازاده" و واکنش لیلی گلستان + عکس

ازدواج موقت در سریال آقازاده

سکانس جنجالی سریال آقازاده درباره ازدواج موقت از هر دو طرف طیف مذهبی و کمترمذهبی جامعه بازخوردهایی منفی دریافت کرد. یکی اساساً حکم ازدواج موقت را برنمی‌تابد و با تلقی غلط آن را توهین و اجحاف به زن قلمداد می‌کند و دیگری نیز پرداختی سطحی و بدون عمق این‌چنینی را مایه مضحکه و حمله بیشتر به آن می‌داند.

سینا مهراد و پردیس پورعابدینی در سریال آقازاده
سینا مهراد و پردیس پورعابدینی در سریال آقازاده

اما از زاویه‌ای دیگر نیز رواست که به این سکانس پرداخته شود. سکانسی که اگرچه بازتاب‌های منفی زیادی در فضای مجازی داشت، اما فارغ از جنس پرداخت به یک موضوع ملتهب، این سؤال قابل طرح است که چرا ترسیم یکی از احکام اسلامی در یک اثر نمایشی تا این اندازه با واکنش منفی روبه‌رو می‌شود.

اگر تا به حال سریال‌های شبکه نمایش خانگی صرفاً روابط نامشروع و ولنگار میان دختر و پسر را نشان می‌دادند، سریال آقازاده برای اولین بار رابطه‌ای مشروع را ترسیم کرده است، اما انتقادی که به این رویکرد وارد است، نوع مواجهه گذرا و حاشیه‌ای به آن است.

شوک «اوج» به «آقازاده‌»های اصولگرا!

روزنامه آرمان ملی نوشت :

آقازاده صفتی خوب است یا نه؟ آقازاده رانت‌خوار است یا دور از امتیازگیری با استناد به نام و جایگاه پدر و صدها سوال دیگر که سال‌هاست پاسخ‌های دوگانه دارد؛ به عبارتی همه آقازاد‌ه‌ها را نمی‌شود دارای یک صفت مشخص دانست؛‌ آنها را از سوءاستفاده تبرئه یا متهم به اقدامات غیرقانونی در سایه پدر کرد. سال‌هاست که اصولگرایان با متهم کردن فرزندان نیروهای اصلاح‌طلب سعی در سیاه‌نمایی می‌کنند که سرعت این بی‌اخلاقی در برهه‌هایی مانند نزدیک شدن به موعد انتخابات‌ها با هدف کاهش اعتبار و محبوبیت اصلاح‌طلبان در نزد رای‌دهندگان افزایش پیدا می‌کند.

سریال آقازاده
سریال آقازاده

نکته قابل تامل هم آنجاست پرونده برخی آقازادگان اصولگرا برای مردم گشوده شده و آشناست اما اکثریت جامعه شناختی از فرزندان چهره‌های سیاسی اصلاح‌طلب ندارند، چرا این آقازادگان علاقه‌ای به استفاده از موقعیت پدر نداشته و ندارند. از چندی قبل سریال آقازاده سر و صدای زیادی به پا کرده؛ سریالی که طعنه به آقازادگانی دارد که از موقعیت پدرانشان برای نیل به اهداف اقتصادی و ... بهره می‌برند.

بیشتر بدانید : از آقازاده تا پایتخت5 : سریال هایی "سپاه" حمایتشان کرد + عکس

اشتباه شد؛ ما هدف بودیم!

اصولگرایان در ابتدای پخش این سریال سعی کردند تا با متهم کردن چهره‌های شناخته‌شده اصلاح‌طلب و فرزندانشان، این فیلم را ساخته‌شده از زندگی آنها معرفی کنند و آنها را منتقد این سریال نشان دهند؛ مانند خبرگزاری دلواپس دانا که نوشت: «در همین دو قسمتی که از پخش سریال «آقازاده» می‌گذرد، نوک پیکان برخی انتقادها به سمت سرمایه‌گذار و حامی سریال یعنی سازمان هنری رسانه‌ای اوج نشانه رفته؛ از منتقد «آشنا»ی رئیس‌جمهور تا رسانه‌های مصلح و معتدل.»

سینا مهراد در نقش آقازاده
سینا مهراد در نقش آقازاده

مدیر روابط عمومی اوج نوشته بود:
«نگرانی و ترس بعضی‌ها از سریال آقازاده طبیعی است؛ اما تازه دو قسمت از سریال پخش شده، قسمت به قسمت نگرانی پدرخوانده‌ها و آقازاده‌ها بیشتر هم خواهد شد» که روایت وحشت اصولگرایان از بخش‌های بعدی سریال بود. به مرور که قسمت‌های دیگر این سریال پخش شد، اصولگرایان متوجه شباهت عملکرد خود و فرزندانشان با کاراکترهای این سریال شدند و این شباهت به حدی بود که دانستند انگار آن ساده نیست بنابراین همان تحسین‌کنندگان بخش‌های نخست سریال آقازاده، در بخش‌های بعدی پخش این سریال در صف نخست منتقدان قرار گرفتند.

پردیس پورعابدینی در آقازاده
پردیس پورعابدینی در آقازاده

به عنوان نمونه خبرگزاری نسیم در گزارشی آورده است:‌
«آقازاده نقص‌های بسیاری در زمینه شخصیت‌پردازی دارد اما قطعا بزرگ‌ترین ضعف سریال در ترسیم شخصیت «حامد» به عنوان یک قهرمان برای مخاطبان است. حامد که نقش آن را سینا مهراد بازی می‌کند (و چه انتخاب بدی است این سینا مهراد برای قهرمان نقش اول «آقازاده» که به جز چهره نسبتا معصوم هیچ‌کدام از ویژگی‌های لازم برای قهرمان بودن و قرار گرفتن در این نقش را ندارد)، جوانی عجیب و غریب است! او در عرصه فعالیت‌های امنیتی فردی به‌شدت باهوش و نکته‌سنج است که مو را از ماست می‌کشد اما همین نیروی خبره در زندگی شخصی تبدیل به جوانکی خام، بی‌دست‌وپا و کمی عقب‌مانده می‌شود که به‌راحتی فریب یک دختر جوان را می‌خورد و حتی توانایی تشخیص اینکه او در حال فریبش است را هم ندارد. این رفتار متناقض برای مخاطبی که از حامد رویی دیگر را هم دیده، عجیب و باورنکردنی است. گویا قرار است گرگ میدان مبارزه با فساد، میش آرام زندگی شخصی باشد! و این البته طبیعی است اگر مخاطب نتواند این حجم از تناقض را هضم کند و با آن کنار آید.»

انتقاد اصولگرایان، حتی از «اوج»

نکته قابل توجه دیگر این است که آقازاده محصول موسسه اوج یعنی یک موسسه اصولگراست و به همین دلیل اصولگرایان در به چالش کشیدن آقازاده معذب هستند اما میزان خشم آنها از شباهت محتوای این سریال با زندگی خودشان سبب شده تا چشم بر لزوم حمایت از اوج ببندند و بنویسند مانند نسیم که نوشت: «آقازاده» به بهانه نقد فساد، بارها و بارها تصاویری به‌شدت عریان از فساد را نشان می‌دهد که چه بسا اگر سازنده این سریال «اوج» نبود، با موجی گسترده از اعتراضات روبه‌رو می‌شد.

چرا آرایش کردند؟

شکایت از سازمان اوج یعنی رسیدن اصولگرایان به ته خط! یکی دیگر از تدابیر اصولگرایان برای دور کردن همسانی آقازاده با زندگی خودشان گیر دادن به موضوعات خاص است که بدون شک اگر این سریال در راستای انتقاد از اصلاح‌طلبان بود هیچگاه به این موضوعات توجه نمی‌شد، مانند حجاب و آرایش بازیگران این سریال!

انتقاد از آرایش غلیظ در سریال آقازاده
انتقاد از آرایش غلیظ در سریال آقازاده

نسیم آنلاین نوشته است:
«تاکید بسیار بر نمایش نماهای نزدیک از صورت آرایش‌شده بازیگران زن به‌ویژه کاراکتر راضیه و البته روایت فسادهای او به‌عنوان ابزار سوءاستفاده دارودسته «نیما بحری» از چهره‌های سیاسی و اخاذی از آنها، این سریال را تبدیل به اثری +18 کرده است که در برخی از لحظات قابلیت تماشا در جمع خانواده را ندارد!»

بیشتر بدانید : انتقاد از آرایش غلیظ و روابط چندضلعی نامشروع در سریال های ایرانی + عکس

انتقاد از طولانی بودن بخش‌های مشهد!

نارضایتی اصولگرایان از محتوای سریال آقازاده تا جایی است که آنها به انتقاد از نمایش طولانی بخش‌های دینی و مذهبی این سریال می‌پردازند، مانند دانا که نوشته است:

سکانس سفر مشهد در سریال اقازاده
سکانس سفر مشهد در سریال آقازاده

«ماجرای سفر حامد و راضیه به مشهد و اصرار سازندگان بر کش‌دادن قصه در این بخش از یک‌سو و همچنین اصرار بر فلش‌بک‌های مکرر و به‌هم ریختن خط زمانی روایت قصه از سوی دیگر باعث دلزدگی مخاطب می‌شود.»

همگان باور دارند که اگر رسانه اصلاح‌طلب به انتشار این سطور می‌پرداخت با چه واکنش سختی از سوی اصولگرایان مواجه و تقاضای شدیدترین برخوردها از سوی اصولگرایان برای رسانه اصلاح‌طلب ارائه می‌شد.
 

بیشتر بدانید : ماجرای سانسور 15 دقیقه ای سریال آقازاده چه بود؟ + عکس

بیشتر بدانید : آقازاده تهدید شد! ماجرای اسلحه بدون مجوز در سریال آقازاده + عکس

بیشتر بدانید : جدیدترین عکس های سریال آقازاده

بیشتر بدانید : حق طلبی آقازاده با پراید؟! چند نکته درباره سریال آقازاده + عکس

بیشتر بدانید : واکنش ساشا سبحانی به سریال آقازاده + عکس

بیشتر بدانید : بیوگرافی پردیس پورعابدینی، بازیگر نقش راضیه در سریال آقازاده + عکس



گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع: bartarinha.ir