برنامه های خاطره انگیز با موضوع مدرسه در تلویزیون + عکس
در این مطلب به انگیزه آغاز سال تحصیلی، مروری داریم بر دو برنامه موفق دهه ۶۰ با موضوع مدرسه؛ مجموعه های «مبصر پنج ساله کلاس» و «باز هم مدرسم دیر شد 

مروری بر ۲ برنامه خاطره‌انگیز تلویزیون با موضوع مدرسه

روز اول مهر برای تمام ایرانی‌ها تنها به منزله شروع یک فصل تازه نیست، بلکه از دیرباز مهر سمبل شروع سال تحصیلی جدید پس از سه ماه وقفه و تعطیلی هم بوده است. هر سال بوی کتاب و دفترهای نو و صدای هیاهوی بچه‌ها در کوچه‌ها و خیابان‌هایی که به یک مدرسه مزین شده‌اند، شور و شوق عجیبی را میان مردم به راه می‌اندازد. اما امسال کرونا این شروع زیبا و نوستالژیک را هم دستخوش تغییراتی کرد.

زنگ مدرسه ها امسال اول مهر به صدا درنیامد! این زنگ دو هفته زودتر یعنی (۱۵ شهریور ماه) نواخته شد که البته با ترس و لرزهایی هم همراه بود.

دانش آموزان با چهره ای جدید همراه با ماسک و دست‌کش و الکل به مدرسه رفتند. امسال بچه‌ها همکلاسی‌هایشان را در آغوش نکشیدند و معلم‌ها به بچه‌ها نزدیک نشدند. مادرها ساعت‌ها در حیاط مدرسه به گفت‌وگو ننشستند و بچه‌ها در صف بوفه مدرسه به سرو کله هم نزدند!

هر چند که امسال کرونا پیوند چندین ساله مهر و مدرسه را تا حدودی از هم گسست اما آغاز سال تحصیلی همیشه برای بچه‌ها و خانواده‌ها همراه با شور و شوق و هیجان بوده است. این موضوع جذاب یعنی مدرسه و دانش‌آموزان و خاطرات تلخ و شیرین تحصیل تاکنون سوژه برنامه های تلویزیونی متعددی بوده است که ما در این مطلب به انگیزه آغاز سال تحصیلی، مروری داریم بر دو برنامه موفق دهه ۶۰ با موضوع مدرسه؛ مجموعه های «مبصر پنج ساله کلاس» و «باز هم مدرسم دیر شد».

باز هم مدرسم دیر شد

سریال «باز هم مدرسم دیر شد» با بازی اکبر عبدی در سال ۱۳۶۲ پخش شد. بازی اکبر عبدی به عنوان کودکی دبستانی که همیشه دیر به مدرسه می رسید در این سریال، بسیار به یادماندنی و خاطره‌انگیز است. عبدی که در زمان بازی در این سریال جوانی ۲۲ ساله بود آنقدر زیبا و طنازانه این نقش را ایفا کرده که به راحتی می‌توان او را به عنوان کودکی دبستانی و بازیگوش در این سریال پذیرفت و تماشا کرد.

اکبر عبدی در بازم مدرسه ام دیر شد
اکبر عبدی در بازم مدرسه ام دیر شد

او این سریال را در سال‌های اولیه فعالیت هنری‌اش بازی کرد و پس از آن در فیلم‌ها و سریال‌های زیادی ایفای نقش کرده و خود را به عنوان یکی از بهترین‌ بازیگران کمدی ایران در ذهن مردم ماندگار کرد.

در این سریال علاوه بر اکبر عبدی، مهین شهابی، اسماعیل داورفر، عنایت‌الله شفیعی و مجید رزاز، به ایفای نقش پرداخته‌اند که برخی از آنها سالهاست که دیگر در بین ما نیستند.

مبصر پنج ساله کلاس

«مبصر پنج ساله کلاس» به کارگردانی و نویسندگی حسین محب اهری و بازی محمد کدخدایی و خود محب اهری، یکی از سریال‌های خاطره‌انگیز برای کودکان و نوجوانان اواخر دهه شصت و البته بزرگترهاست.

حسین محب اهری در مبصر پنج ساله کلاس
حسین محب اهری در مبصر پنج ساله کلاس

حسین محب اهری ـ بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون ـ زمانی تصمیم به ساخت این مجموعه گرفت که پیشتر در مجموعه های موفقی همچون «محله برو بیا» و «محله بهداشت» بازی کرده بود و آنها نیز علاوه بر هدف قرار دادن مخاطب کودک، بزرگترها را هم پای تلویزیون می نشاندند.

«مدرسه ما» و «شاگرد اولی‌ها» دیگر کارهایی بودند که این هنرمند  با مضامینی مشابه در آنها ایفای نقش کرد.

محب اهری پس از سال‌ها مبارزه با بیماری سرطان در دی ماه سال ۱۳۹۷ از دنیا رفت. کدخدایی پس از رفتن محب اهبری، یکی از ویژگی هایی که باعث تماشایی شدن مجموعه مبصر پنج ساله کلاس در دوره خود شده بود را پخش این برنامه در فضای پس از جنگ تحمیلی عنوان کرده بود. او گفته بود «ظاهرش برنامه ساده‌ای بود اما مرارت‌های زیادی برای تولید آن متحمل شدیم.»

 

بیشتر بدانید : نقاشی های مطرح دنیا با حال و هوای مدرسه + تصاویر

 

گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع: isna.ir