از میدان سرخ تا خاتون و زخم کاری: سانسورهای عجیب سریال های ایرانی + عکس
 گاهی برخی ممیزی‌ها در آثار نمایشی عجیب می‌شود، در اینجا چند مورد از سانسورهای خبرساز سال‌های اخیر را مرور کرده‌ایم

همه‌ ی سانسورهای عجیب و غریب در آثار ایرانی

 گاهی برخی ممیزی‌ها در آثار نمایشی عجیب می‌شود، در اینجا چند مورد از سانسور‌های خبرساز سال‌های اخیر را مرور کرده‌ایم.

سانسور موهای مهتاب کرامتی در میدان سرخ
سانسور موهای مهتاب کرامتی در میدان سرخ

قسمت اول سریال «میدان سرخ» در حالی منتشر شد که تمامی سکانس‌های حضور مهتاب کرامتی در آن با سانسور موی این بازیگر مواجه شده بود. «میدان سرخ» به کارگردانی ابراهیم ابراهیمیان در سال ۱۳۹۹ ساخته شده است. داستان زنی تنهاست به نام شیدا (مهتاب کرامتی) که ناخواسته وارد بازی وحشتناکی می‌شود که توسط همسر او و یک تروریست خارجی شکل گرفته است. او برای نجات جان دخترش در معرض انتخاب میان عشق، انتقام و قدرت قرار می‌گیرد.

سانسور جواد عزتی در زخم کاری
سانسور جواد عزتی در زخم کاری

سریال «زخم کاری» به کارگردانی محمدحسین مهدویان یکی از پربیننده‌ترین سریال‌های نمایش خانگی بود. برخی از سکانس‌های سریال «زخم کاری» زیر تیغ سانسور رفت و سانسور‌های سریال داد بسیاری از مخاطبان و بازیگران سریال را درآورد.

بیشتر بدانید : دلیل سانسور صحنه دونفری هانیه توسلی و جواد عزتی در زخم کاری + عکس

بیشتر بدانید : سریال "زخم کاری" را پاره پاره کردند! آیا مهدویان شیطنت کرده؟ + عکس

بیشتر بدانید : هانیه توسلی: سکانس هایم در "زخم کاری" تکه تکه شد!

سانسور نگار جواهریان در خاتون
سانسور نگار جواهریان در خاتون

یکی از سانسور‌های عجیب نمایش خانگی سکانسی از سریال «خاتون» با حضور نگار جواهریان است، که با رشد عجیب و غریب گیاهان شامل آن شده است، این سانسور در فضای مجازی پر بازدید شد، هم چنین تصویر نگار جواهریان در بیلبورد‌های تبلیغاتی نیز دچار ممیزی و اصلاح شد.

بیشتر بدانید : سانسور عجیب نگار جواهریان در سطح شهر + عکس

سانسور ساره بیات در گیسو
سانسور ساره بیات در گیسو

سریال «گیسو» به کارگردانی منوچهر هادی با سانسور مواجه شد در بعضی از قسمت‌ها دیالوگ‌ های بازیگران سانسور شد و در سکانسی از قسمت دوازدهم سریال پوشش ساره بیات بازیگر نقش پگاه به شکل عجیبی سانسور شد.

 سانسورهای عجیب سریال های ایرانی
سانسور لباس نسرین مقانلو در دل

در سکانس‌های عروسی سریال «دل»، رنگ لباس نسرین مقانلو دچار ممیزی ارشاد شد و از رنگ اصلی به رنگ آبی تغییر پیدا کرد. هادی در ایسنتاگرام خود نوشت:به دلیل ممیزی لباس بانو نسرین مقانلو توسط وزارت ارشاد مجبور شدیم بخش رنگی لباس رو به رنگ آبی در بیاوریم این پروسه نزدیک به دو ماه کار برد و در بخش‌هایی از صحنه‌های فیلم گردن بند خانوم مقانلو هم به رنگ آبی در آمده بود که بهتر از این نمی‌شد.

بیشتر بدانید : سانسور لباس تحریک آمیز نسرین مقانلو در سریال دل + عکس

سانسور سریال ممنوعه
سانسور سریال ممنوعه

امیر پورکیان کارگردان سریال «ممنوعه» درباره ‌ی سانسور سریالش گفت: سیصد دقیقه از مجموعه «ممنوعه» سانسور شد، هر قسمت هفت تا ده دقیقه سانسور شد و منِ کارگردان هیچ‌وقت آنچه گذشت و آنچه خواهید دید نمی‌سازم! برخی بخش‌ها نه مشکل فیلمبرداری داشت نه صدابرداری، بلکه جا‌هایی بازیگر دیالوگ دیگری گفته بود و ما را مجبور به دوبله و گذاشتن حرف دیگری کردند در تصویر نیز مجبور شدیم برای حذف بازیگر قاب را تغییر دهیم!

ماجرای ممیزی و سانسور در تلویزیون هم قصه‌ای است که سر دراز دارد. گاهی اوقات سانسور در تلویزیون در بازپخش سریال‌های قدیمی صورت می‌گیرد و یا سریال‌هایی که با مجوز و تایید تلویزیون ساخته می‌شوند اما یک‌باره در زمان پخش تیغ تیز ممیزی پیکره‌شان را مخدوش می‌کند؛ به عنوان نمونه ماه رمضان امسال، ۱۶ سال پس از پخش سریال «متهم گریخت» ساخته رضا عطاران، شبکه تماشا برای چندمین بار این سریال را بعد از افطار پخش کرد و سکانس رقص دسته جمعی بازیگران که با افتادن کفش رضا عطاران در جوی آب آغاز می‌شود، از جمله بخش‌های شاد و خاطره‌انگیز قسمت آخر سریال بود که در پخش سانسور شد. البته که این روزها با گسترش شبکه‌های اجتماعی بازیگران و عوامل این سریال‌ها و حتی برخی از برنامه‌های تلویزیونی در صفحات شخصی‌شان به این موضوع اعتراض می‌کنند.

 

گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع: bartarinha.ir