کشف حجاب افسانه بایگان، مانع صدور پروانه نمایش "پاکول" شد؟ + توضیحات
 کارگردان فیلم سینمایی «پاکول» ضمن اشاره به داستان و محتوای این اثر، تأکید کرد که در شرایط فعلی، برنامه‌ای برای اکران عمومی این فیلم ندارند

فیلم «پاکول» پروانه نمایش گرفت

نوید اسماعیلی کارگردان فیلم «پاکول» که به تازگی پروانه نمایش آن از سوی سازمان سینمایی صادر شده است، درباره این فیلم سینمایی توضیح داد:
پروانه ساخت فیلم «پاکول» در سال ۱۴۰۰ صادر شد و همان سال هم فیلمبرداری این فیلم را انجام دادیم. حتی فیلم در جشنواره فیلم فجر آن سال هم حضور داشت که فیلم را از جشنواره بیرون کشیدیم.

وی افزود:
در آن سال چند پروژه دولتی و سفارشی در جشنواره فیلم فجر حضور داشت و احساس کردیم که کار ما زیر سایه آن‌ ها نادیده می‌ماند و به همین دلیل از جشنواره کنار کشیدیم. اولین فیلم حرفه‌ای من همین «پاکول» است نه «طبقه یک و نیم» که این روزها در حال اکران در سینماهاست. «طبقه یک و نیم» یک کار سفارشی بود و ما را مجبور کردند فیلمنامه آن را از حسین نمازی خریداری کنیم، تا پروانه ساخت آن صادر شود. برخی از اعضای شورای پروانه ساخت آن زمان به من می‌گفتند باید فیلمنامه‌ای غیر از فیلمنامه خودت که به زغم آن‌ها سیاه بود، تهیه کنی تا پروانه ساخت برایت صادر کنیم. اینگونه بود که ما «طبقه یک و نیم» را ساختیم.

نقد «پاکول» بر پایبندی به اعتقادات کاذب

اسماعیلی تأکید کرد:
فیلم «طبقه یک و نیم» نه آن زمان باب میل من بود و نه امروز آن را دوست دارم و نه بعدها این سبک کار را دوست خواهم داشت. به همین دلیل تأکید می‌کنم که اولین کار حرفه‌ای من همین فیلم «پاکول» است که خیلی آن را حرفه‌ای می‌دانم. رضا اخلاقی و افسانه بایگان در این فیلم ایفای نقش کرده‌اند و یک روایت درام و عاشقانه دارد. درباره عشق میان یک فرد ایرانی و یک دختر افغان است که از کودکی دل‌بسته هم بودند.

وی با اشاره به رویکرد مضمونی فیلم «پاکول» گفت:
ما باید این مفهوم را جا بیندازیم که یک انسان می‌ تواند انسان دیگری را دوست داشته باشد و نباید به‌ واسطه اعتقادات کاذب آن‌ها را محدود کنیم. سالیانه چندین هزار زن و دختر خودکشی می‌کنند، چرا که به‌واسطه برخی سنت‌گرایی‌ها به عشق خود نمی‌رسند.

این کارگردان درباره برنامه‌ریزی برای اکران «پاکول» هم توضیح داد:
از آنجایی که این فیلم یک کار شیک و هنری است، فعلاً قصد اکران این فیلم را نداریم. ابتدا می‌خواهیم این فیلم گشت و گذار خود در جشنواره‌های خارجی را داشته باشد و بعد از آن ان‌شالله برای اکران فیلم هم برنامه‌ریزی می‌کنیم.

اسماعیلی درباره منطقی بودن اکران فیلم در شرایط فعلی سینماها با توجه به وضعیت اقتصادی گیشه‌ها گفت:
واقعیت این است که آورده مالی در سینمای ایران، برای من دیگر مهم نیست. وقتی فیلمی مانند «انفرادی» می‌فروشد، به دلیل باهوشی مسعود اطیابی در مقام کارگردان است که از ویترین مشخصی از بازیگران استفاده می‌کند و رگ خواب مخاطب را هم به دست آورده است. من درباره فیلم خودم، بیشتر علاقه‌مندم فیلمم در شرایط مناسبی دیده شود، نه در شرایطی که حال عمومی مردم چندان خوب نیست. از این نظر احتمال زیاد، فیلم «پاکول» را امسال اکران نمی‌کنیم.

«طبقه یک و نیم» ۲۰ دقیقه سانسور شد!

کارگردان «طبقه یک و نیم» درباره میزان رضایت خود از اکران این فیلم هم گفت:
اکران این فیلم برای من تجربه خوبی بود، البته تأکید می‌کنم که نگاه مادی به این ماجرا ندارم. به نظرم در شرایط فعلی نباید درباره فیلم‌ها قضاوت داشته باشیم، چرا؟ به این دلیل که ۲۱ دقیقه از فیلم ما که از نظر خودم ستون اصلی فیلم بود، به دلیل ممیزی حذف شد!

وی افزود:
این اتفاق برای فیلم «پاکول» تکرار نشد و واقعاً باید از مدیران فعلی سینما سپاسگزاری کنم. واقعیت این است که ما در این فیلم سکانسی داریم که یک بازیگر در حال غذا دادن به سگ است و هراس داشتیم که این سکانس دچار ممیزی شود ولی شکر خدا این اتفاق رخ نداد.

این کارگردان در پاسخ به اینکه آیا فیلم «پاکول» به دلیل کشف حجاب یکی از بازیگران اصلی‌اش با مشکلی در فرآیند دریافت پروانه نمایش مواجه نشده است؟ هم توضیح داد:
واقعیت این است که درخواست پروانه نمایش برای فیلم ما مربوط به حدود دو ماه قبل می‌شود و به تازگی صادر شده است. از آنجایی که خانم بایگان هم در همین بازه دو ماهه، تصویر بدون حجاب خود را منتشر کرده بود، این تصمیمش لطمه‌ ای به کار ما نزد. مانند مورد مشابهی که در زمان اکران فیلم «گشت ارشاد ۳» اتفاق افتاد و اقدامات خانم ریحانه پارسا، تأثیری بر فرآیند اکران آن فیلم نداشت. درباره فیلم «پاکول» هم شکر خدا تاکنون هیچ مشکلی به وجود نیامده است و اتفاقاً مسئولان سینمایی برخورد خیلی خوبی هم با ما داشته‌اند.

اسماعیلی در پایان درباره دیگر فعالیت‌های خود گفت:
فیلم «استعفا» را در دست ساخت داریم که ان‌شالله به زودی تولید آن را کلید خواهیم زد. در این فیلم برای اولین‌بار ژانرهای جنایی، درام و تراژدی را ترکیب کرده‌ایم. برای این فیلم به تهیه‌کننده غلامرضا آزادی پروانه ساخت دریافت کرده بودیم که به دلایلی او از ادامه این کار انصراف داد. در پی درخواست مجدد، پروانه ساخت فیلم به تهیه‌کنندگی خودم، صادر شد.

 

گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع: mehrnews.com