دهکده خاطرات
فلورا تامپسون در این رمان که می‌توان آن را «خود زندگی نوشت» خواند، نام لورا را برای خود انتخاب کرده و زندگی در دهکده‌ای کوچک را تعریف می‌کند که در حقیقت زندگی....
 
داستان‌های ساده زندگی
 دهکده خاطرات،
عنوان سریالی است که از 15 فروردین هر دوشنبه از شبکه دوم سیما پخش می‌شود.
این سریال اقتباسی هنرمندانه از رمانی است که فلورا تامپسون نویسنده بریتانیایی با عنوان «Lark Rise To Candleford» (از لارک رایز به کندلفورد) نوشته و در آن زندگی شخصی خود را روایت کرده است. البته سریال ساخته شده براساس این مجموعه نیز با همین عنوان بوده اما به‌دلیل ناآشنا بودن مخاطبان ایرانی با نام دهکده لارک رایز و شهر کوچک کندلفورد، عنوان دهکده خاطرات برای آن انتخاب شده است.
 
فلورا تامپسون در این رمان که می‌توان آن را «خود زندگی نوشت» خواند، نام لورا را برای خود انتخاب کرده و زندگی در دهکده‌ای کوچک را تعریف می‌کند که در حقیقت زندگی خودش در قرن نوزدهم است. این رمان داستان دختری به نام لوراست که برای امرار معاش و کمک به خانواده، کارش را در مرکز پست به‌عنوان کارآموز آغاز می‌کند. این کار شروع یک سری اتفاقات برای فلورا و سایر افراد خانواده و آشنایان است. میزان علاقه خوانندگان رمان‌های کلاسیک نسبت به این کتاب تا حدی بود که شبکه
بی‌بی سی انگلیس تصمیم گرفت براساس رمان تامپسون مجموعه‌ای تلویزیونی تهیه کند. این شبکه برای ساخت سریال دهکده خاطرات از 3کارگردان به نام‌های مارک جابست (Marc Jobst)، چارلز پالمر (Charles Palmer) و جان گرینیگ (John Greening ) دعوت به همکاری کرد. این سریال 40 قسمتی، محصول سال‌٢٠٠٨ کشور انگلیس است که با استقبال فراوان مخاطبان روبه‌رو شده و در سال2009 عنوان بهترین سریال درام تلویزیونی، جوایز باشگاه رادیو و تلویزیون را از آن خود کرده است.
قسمت اول سریال که کاملا شبیه کتاب، بازسازی شده با داستان لورا و تغییراتی که ناچار است در زندگیش ایجاد کند، آغاز می‌شود؛ داستانی که می‌تواند مخاطبانی را از سراسر دنیا به‌خود جذب کرده و کاری کند که بسیاری از آنها تا 40قسمت سریال را دنبال کنند.
در قسمت اول مجموعه دهکده خاطرات می‌بینیم که پدر و مادر لورا تیمینس با به دنیا آمدن بچه دیگری به لورا می‌گویند که از این پس او ناچار است خودش راهش را در زندگی پیدا کند. به همین دلیل لورا از لارک رایز به مرکز پست شهر کوچکی در نزدیک لارک رایز به نام کندلفورد می‌رود تا آنجا در کنار یکی از اقوامش که زنی موفق است به‌عنوان کارآموز مشغول به کار شود. دورکاس لین که در بازرگانی بسیار زن موفقی است سعی می‌کند به لورا آموزش‌های لازم برای کارش را ارائه دهد تا لورا که از دوری خانواده و زادگاهش، لارک رایز ناراحت است، هر چه سریع‌تر به زندگی در مکان جدید عادت کند. به هر حال لورا که ناچار است از این پس خودش زندگیش را اداره کند با مشکلات دیگری نیز روبه‌رو می‌شود که یکی از آنها بیماری برادرش در لارک رایز است.
اولیویا هلینان Olivia Hallinan بازیگر اصلی این سریال است که نقش لورا تیمینس را بازی می‌کند. او در بیش از صد پروژه سینمایی و تلویزیونی ظاهر شده و در اغلب آنها مورد تحسین قرار گرفته است. این هنرپیشه انگلیسی از 7سالگی بازیگری را آغاز کرده اما نخستین نقش جدی او بازی در فیلم Cilla Black است که در سال 1991 ساخته شده است. از آنجا که مادر اولیویا یک مدرسه آموزش‌های هنری را اداره می‌کرد، اولیویا خیلی سریع توانست موقعیت اجتماعی خاصی پیدا کند. او در 11سالگی در مدرسه مادرش به تدریس پرداخت و همین امر، اعتماد به‌نفسی که لازمه کار بازیگری است را برایش به ارمغان آورد.

کلودی بلاکلی
یکی دیگر از بازیگران مجموعه دهکده خاطرات است که نقش خواهر لورا را ایفا می‌کند. کلودی در خانواده‌ای به دنیا آمده و در رشته تئاتر تحصیل کرده است. به واسطه همین پشتوانه قوی است که او توانسته تاکنون جوایز معتبری را در عرصه سینما و تلویزیون کسب کند.
منتقدان تلویزیونی از این سریال به خوبی استقبال کرده‌اند و حتی برخی از آنها معتقدند که این مجموعه مخاطب را با این حسرت روبه‌رو می‌کند که چرا نمی‌تواند زمان پخش سریال وارد تلویزیون شده و برای همیشه یا حتی لحظه‌ای کوتاه در فضای شهر کوچک کندلفورد زندگی کند.
 
یکی از مخاطبان جدی این مجموعه می‌گوید: «من جدا از تماشای سریال‌ها و فیلم‌های مدرن خسته شده بودم چون در همه این سریال‌ها تاریکی، شر و بدبینی و شخصیت‌های ناخوشایند بر خوبی‌ها غلبه دارند. اما دهکده خاطرات با سریال‌های امروزی کاملا متفاوت است. شخصیت‌های این سریال در جامعه‌ای کوچک سعی دارند که بر مشکلات و ترس‌هایشان غلبه کرده و با یافتن نقاط ضعف قبلی خود و دیگران و سعی در برطرف کردن آنها از یکدیگر حمایت کنند. در حقیقت مجموعه دهکده خاطرات شخصیت‌هایی دارد که جدا می‌توان آنها را دوست داشت.»
ویژگی دیگر مجموعه دهکده خاطرات این است که همه چیز به خوبی کنار هم انتخاب و جمع شده‌اند. البته نباید فراموش کرد که داستان اصلی، این امکان را در اختیار سازندگان سریال قرار داده و به نوعی راه آنها را آسان کرده است. در حقیقت شخصیت‌پردازی قوی‌ای که در رمان اصلی وجود داشته، به کمک فیلمسازان مجموعه آمده و کاری کرده که فیلمسازان با خیال راحت به جنبه‌های دیگر مجموعه از جمله دکوراسیون، نور، تصویر و صداگذاری مناسب بپردازند. البته از انتخاب درست بازیگران نیز نباید غافل شد که در حقیقت یکی دیگر از ویژگی‌های این مجموعه است.
این مجموعه مخاطبان را با حس جدیدی روبه‌رو می‌کند و باعث می‌شود که از این پس نسبت به هم خوشبین‌تر باشند و یکدیگر را بیشتر دوست بدارند. بدون شک این حس خوب ناشی از اصل داستان است که به‌نظر برخی از منتقدان به اندازه افسانه‌ها لذت‌بخش و افسونگر است. جالب این است که کل مجموعه توسط 3 کارگردان ساخته شده اما یکپارچگی در داستان و فیلمنامه، همچنین همکاری خوب 3کارگردان با یکدیگر باعث شده که در نهایت مجموعه‌ای یکدست و خوش‌ساخت تولید شود و مخاطبان عادی متوجه حضور 3 کارگردان در پشت دوربین نشوند.
یکی دیگر از مخاطبان مجموعه دهکده خاطرات می‌گوید: «من جدا از طرفداران این مجموعه هستم چون رمان آن را نیز دوست داشتم. اگرچه برخی از دوستانم معتقدند که دهکده خاطرات از جمله رمان‌های عامه‌پسند، کم ارزش و کسل‌کننده است، اما من براساس همین رمان‌ها فهمیده‌ام که چگونه اتفاقات ساده و روزمره می‌تواند در زندگی هر فرد مهم باشد و حتی آن را تغییر دهد.»
 
وی همچنین درباره سریالی که براساس کتاب دهکده خاطرات ساخته شده، معتقد است: اصل و ماهیت سریال کاملا شبیه به کتاب است، در حقیقت زمینه اصلی کتاب که زندگی روستایی است کاملا در ساخت سریال درنظر گرفته شده و حتی جذاب‌تر از رمان به‌نظر می‌رسد. البته اپیزودهای ابتدایی مجموعه بسیار قوی‌تر از قسمت‌های بعدی است و این یکی از ضعف‌های مجموعه و عامل کم‌شدن جذابیت مجموعه در قسمت‌های آخر است.»
به هر حال تماشای سریال‌هایی از این دست همیشه جذاب بوده و در هر دوره مخاطبان خود را داشته است. طبیعی است که در زندگی امروز همه ما حسرتی مداوم وجود دارد که زندگی آرام و تاحدی راحت در روستاهاست و همین دلیل علاقه همه مردم جهان به سریال‌هایی شبیه دهکده خاطرات است؛ سریال‌هایی که اگرچه داستانی متعلق به قرن نوزدهم را روایت می‌کنند اما می‌توانند دقایقی بیننده را از این زندگی جدا کرده و به آرامشی موقتی برساند.
  
 
گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع: hamshahrionline.ir /ترجمه: نگار پدرام
 
مطالب پیشنهادی:
 زندگی رویایی در ‌دهكده‌ای زیبا
 شخصیت ‌های دوست داشتنی در جزیره‌ای زیبا
رابرت ‌دنیرو ‌و تازه‌كارها!
نگاهی به انیمیشن «ای كی‌یو، مرد كوچك»
 جنگ با ‌گیاهان زهرآگین