عکاسی در سفر و خطرات و لذت‌های آن
یک عکاس جهان‌گرد در خصوص عکاسی در سفر گفت: عکاسی در سفر نیازمند عشق به این کار است و عکاس باید قبل از سفر برنامه‌ریزی کاملی داشته باشد

نکات مهم برای عکاسی در سفر 

محمدرضا شاه‌پسند در گفت‌وگویی درباره عکاسی در سفر گفت:

فردی که در سفر عکاسی می‌کند باید آمادگی‌های لازم جسمی و روحی را داشته باشد و در واقع تفاوت‌های عکاسی در سفر با عکاسی معمولی را بداند.

این عکاس و هنرمند خراسانی که ۲۵ سال تجربه کار عکاسی در سراسر جهان را دارد، ادامه داد:

عکاس باید مخاطرات پیش‌رو را بپذیرد و بتواند پیش‌بینی‌های لازم را بکند و این‌که بتواند عکس را با کیفیت بالا به ثبت برساند؛ زیرا سفر و عکاسی دو موضوع جداگانه هستند و عکاس باید هر دوی این‌ها را در کنار هم به خوبی داشته باشد تا بتواند خروجی قابل قبولی را ارائه کند.

این عکاس بیان‌ کرد:
عکاس قبل از رفتن به مکان مورد نظر باید تحقیقاتی برای سفر داشته باشد و برنامه عکاسی خود را بداند و این‌که معمولا فرد در کنار دیدن مکان‌های تاریخی و ... به طبیعت نیز ورود می‌کند؛ حال با توجه به این‌که من خود طبیعت‌گرا هستم، این را می‌گویم که یک عکاس هنگامی‌ که مقصد را انتخاب می‌کند از لحظه خروج از خانه خود وارد سفر می‌شود زیرا برای یک عکاس همیشه سوژه‌های مختلف وجود دارد.

شاه‌پسند که کسب رتبه نخست جایزه عکس سه‌بعدی در کشور چین را در کارنامه هنری‌اش دارد، تشریح کرد:

یکی از مشکلاتی که عکاسان باید آن‌ را پیش‌بینی بکنند، تجهیزاتشان است که به عنوان مثال هنگامی‌ که وارد یک مسیر می‌شوند و می‌خواهند عکاسی کنند به کمبود تجهیزات برنخورند مانند باتری، کارت حافظه و یا کسانی که آنالوگ کار می‌کنند باید آمادگی‌های لازم را به کلی از نظر تجهیزات داشته باشد.

او اضافه کرد:
عکاس باید آسیب دیدگی‌ها را رفع کند و پیش‌بینی‌های لازم را داشته باشد؛ در مکان‌های مختلف مانند مکان‌های با رطوبت بالا، ارتفاعات بالا و یا مکان‌هایی مانند کویر که ممکن است در مسیر طوفان شن بوجود آید و ماسه‌ها به دوربین آسیب بزنند، عکاس باید بتواند از دوربین به خوبی حفاظت کند و بتواند عکس‌های خوبی بگیرد.

این عکاس تشریح کرد:
درخصوص خطرات نیز زمان‌هایی بوده که من به علت این‌که می‌خواستم در زمان خاصی از مکان خاصی عکاسی کنم مجبور به چادر زدن در آن محل می‌شدم و این برای یک فردی که در شهر زندگی می‌کند ممکن است سخت باشد و حتی زمانی بوده در این‌گونه محل‌ها که برای من حمله حیوانات وحشی به وجود آمده و من مجبور به حفاظت از خود شده‌ام.

شاه‌پسند عنوان‌ کرد:
در هنگام عکاسی در سفر باید به نکاتی توجه کرد؛ من دوستی داشتم که هنگام عکاسی در هندوستان به علت گرفتن یک عکس خاص چندین ماه در زندان به سر می‌برد؛ در نتیجه زمانی‌که عکاس می‌خواهد از یک مکان عکاسی کند باید در مورد آیین‌های آن مکان اطلاعات کسب کند.

وی خاطرنشان کرد:
به هنگام عکاسی در سفر عکاس قطعا باید برنامه‌ریزی قبلی داشته باشد و این امری است که من توصیه می‌کنم در تمام کارگاه‌های آموزشی مطرح شود زیرا برای عکاسی در سفر قطعا شما باید هدفی داشته باشید.

این عکاس افزود:
من قبل از پروژه‌های خود همیشه محل را بررسی می‌کنم و برای یک پروژه معمولا چند محل مد نظر قرار می‌دهم زیرا خروجی نهایی اتفاقی را رقم می‌زند که برای مخاطب ارزشمند است و مخاطب را متحول و متغیر می‌کند؛ مثلا مخاطب در نگارخانه شهر فرنگ ممکن است محل‌هایی را که از قبل رفته ببیند اما باز با شگفتی روبه‌رو می‌شود و تعجب می‌کند.

شاه‌پسند گفت:
در این نوع عکاسی ابتدا شما باید عاشق این کار باشید تا بتوانید این روحیه خاص را پیدا کنید و بعد سوژه‌ها با حالات مختلف تغییر می‌کنند؛ برای نمونه برگی که دیروز بر اثر خشکی و آفتاب‌زدگی یک حالت خاص داشت، امروز بر اثر باران حالت دیگری پیدا می‌کند و جلوه بهتری دارد و شما باید برای سوژه برنامه‌ریزی کرده تا بتوانید به خوبی حالت مد نظر خود را پیدا کنید.

او اظهار کرد:
برای حالت سوژه نیز اگر می‌خواهید از آب عکاسی کنید طبیعتا باید موقعی را برنامه‌ریزی کنید که باد نباشد تا بتوانید آن انعکاس آینه وار مورد نظر را دریافت کنید؛ بنابراین عکاس باید کاملا هدفمند عمل کند و این‌که هنگامی که عشق دخیل یک کاری باشد قطعا خروجی بهتری از آن کار دریافت می‌کنیم.


بیشتر بدانید : افکت‌های جادویی عاشقان عکاسی! (+عکس)

بیشتر بدانید : سفر تاریخی با دوربین عكاسی اِرنست!

بیشتر بدانید : لحظه های سفر را قاب كنید!

بیشتر بدانید : 10 شیوه فوق العاده برای عکاسی! (+عکس)



 گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع: isna.ir