ترفندهای عکاسی با موبایل + آموزش تصویری ( قسمت دوم )
راز گرفتن عکسهای عالی با تلفن هوشمند شما چیست؟ برای بهترشدن عکس ها و عکاسی با گوشی های هوشمند ، نکات و ترفندهای زیر را رعایت کنید

چگونه می توان با موبایل عکس های خوبی گرفت؟


اگر خاطرتان باشد قبل از اختراع گوشی های هوشمند، گرفتن یک عکس عالی و خوب کار سختی بود. لازم بود یک دوربین دیجیتالی و ... و همچنین  نرم افزارهای مربوط به ویرایش عکس را بر روی کامپیوتر خود داشته باشید. علاوه صف هزینه، زمان و انرژی زیادی را برای یادگیری نحوه استفاده از دوربین و نرم افزارهای ویرایش صرف می کردید.

علاوه بر این گوشی‌ های هوشمند امروزی از قابلیت‌های بالایی برای عکاسی بهره‌مند شده‌اند. دوربین‌ گوشی‌ های هوشمند با داشتن سنسورها و لنزهای کوچک و فشرده، کیفیت بالایی در عکاسی دارند که می‌توانند از لحاظ کیفیت با دوربین‌های عکاسی حرفه‌ای رقابت کنند.

بیشتر بدانید : ترفندهای عکاسی با موبایل + آموزش تصویری ( قسمت اول )

ترفندهای عکاسی با موبایل
ترفندهای عکاسی با موبایل


به لطف دستگاه های تلفن همراه و برنامه های ویرایش که در گوشی های موبایل موجود است ، اکنون می توانیم عکس هایی با کیفیت بالا بگیریم و به سرعت خیلی زیاد آنها را ویرایش کنیم. دقیقا با همان دستگاهی که برای برقراری تماس استفاده می کنیم همه این کارها را انجام می دهیم.

اما اشتباه نکنید، گرفتن یک عکس عالی در تلفن هوشمند شما به این سادگی و تنها با اشاره و عکس گرفتن نیست.

راز گرفتن عکسهای عالی با تلفن هوشمند شما چیست؟ برای بهترشدن عکس ها و عکاسی با گوشی های هوشمند ، نکات زیر را رعایت کنید:

از نور طبیعی استفاده کنید

پیدا کردن یک عکس عالی و فوق العاده که با یک فلاش گرفته شده ، کار سختی است. در اکثر اوقات ، فلاش عکس را به صورت خیلی روشن جلوه می دهند و باعث تغییر رنگ آن می شوند . در حقیقت، حتی فلاش گوشی های آیفون نیز این گونه اند.

ترفندهای عکاسی با موبایل
نور طبیعی در عکاسی


تا جایی که امکان دارد منابع نور طبیعی را پیدا کنید ، حتی از تاریکی استفاده کنید. پس از گرفتن عکس ، با برنامه "Exposure" در برنامه ویرایش عکس مورد علاقه خود را ادیت کنید تا ببینید آیا می توانید تصویر را کمی روشن تر کنید ، بدون اینکه آن را خیلی پیکسل دار کنید.

فقط در طول روز از فلاش استفاده کنید

بعضی اوقات ، با استفاده از فلاش دوربین می توانید یک عکس را بهبود بخشید اما در شب به ندرت باعث بهبود عکس می شود. از آنجا که عکس های تیره کنتراست بسیار واضح تری را در برابر فلاش گوشی شما نشان می دهد ، می تواند هرگونه نگاه فلش را تهاجمی و ناهموار جلوه دهد

با این حال ، در فضاهای کاملاً روشن ، یک فلاش می تواند به نرم شدن برخی سایه های تیره در پشت یا در زیر موضوع اصلی شما کمک کند.

در هنگام قرار دادن عکس بعدی ، به دنبال سایه های تیره ای باشید که ممکن است در عکس ایجاد شود و  مجبور شوید آنها را حذف کنید ، روی زمین یا در مقابل سطوح عمودی را با دقت نگاه کنید. تنظیم فلاش دوربین تلفن بر روی "خودکار" تضمین نمی کند که تلفن شما سایه هایی را که می خواهید از آن خلاص شوید ، ثبت نمی کند. فقط به یاد داشته باشید که فلش را هنگام کار دوباره خاموش کنید.

ترفندهای عکاسی با موبایل 
استفاده از فلاش در روز

تفاوت دو عکس موبایل یک پیکره فلزی را در زیر بررسی کنید. می بینید که سایه میز در عکس سمت راست محو تر است. فلاش حتی جزئیات بیشتری را در بدنه سوژه به نمایش می گذارد. دفعه بعد که عکاسی از محصول را عکاسی می کنید ، این تفاوت را در نظر بگیرید.

در مواقع عکاسی در یک محیط تاریک، می‌توانید این گزینه‌ها را به‌ جای فلش گوشی هوشمند امتحان کنید:

- به‌دنبال منبع نور مناسب بگردید. به‌عنوان مثال، اگر در یک رستوران یا کافه هستید، به‌دنبال تابلوی نئونی باشید یا اگر می‌خواهید از میز خود (احتمالا غذای خود) عکس بگیرید، سعی کنید از قبل، میز نزدیک به نور یا پنجره را انتخاب کنید.
- از قابلیت دامنه‌ی دینامیک بالا (HDR) گوشی خود استفاده کنید. این قابلیت به‌طور هم‌زمان سه عکس را با سه نوردهی متفاوت می‌گیرد و آنها را با هم ترکیب می‌کند و نتیجه نهایی آن هم عکس‌های بهتر با جزئیات مطلوب‌تری است. فقط هنگام عکاسی با حالت HDR، از ثابت نگه داشتن گوشی خود اطمینان حاصل کنید.
- حساسیت ISO و نوردهی دوربین خود را افزایش دهید.
- از نرم‌افزارهای مخصوص عکاسی در شب (Night Vision Camera Apps) استفاده کنید.
- از یک منبع نور خارجی مصنوعی استفاده کنید.

از سه پایه عکاسی با موبایل استفاده کنید

اگرچه دستگاه های تلفن همراه می توانند عکس گرفتن را در حین حرکت آسان کنند ، اما هیچگاه روش ساده ای برای اطمینان از عدم لرزش و متعادل بودن هنگام ثبت عکس نیست . به خصوص اگر می خواهید خودتان در تصویر باشید و فقط یک سلفی معمولی نگیرید.

سه پایه موبایل به شما امکان می دهد تلفن هوشمند خود را برای گرفتن سریع عکس بدون تجهیزات سنگین، یک جای ثابت قرار دهید. اکثر سه پایه های موبایل تقریباً بزرگتر از دستگاه تلفن همراه شما هستند و می توانند به هر زاویه خم شوند.

نورسنجی دوربین را صورت دستی تنظیم کنید

یکی دیگر از ویژگی های دوربین موبایل که می خواهید به صورت دستی تنظیم کنید. با ضربه زدن روی صفحه نمایش وقتی دوربین گوشی شما روشن است ، لنز را بر روی یک موضوع جدید تمرکز می کنید - همچنین به طور خودکار میزان نور را در دوربین تنظیم می کند. اما این کار همیشه درست انجام نمی شود. بهتر است آن را با دست تنظیم کنید.

برای تغییر قرار گرفتن در معرض دوربین تلفن همراه خود ، برنامه دوربین خود را باز کرده و روی صفحه ضربه بزنید. با تمرکز بر روی لنز ، یک نماد خورشید بسیار کوچک و مقیاس عمودی مشاهده خواهید کرد. انگشت خود را به آرامی انگشت خود را بالا و پایین بکشید تا سطح نور تنظیم شود.

عکس انتزاعی با آبستره بگیرید

عکس های انتزاعی به معنای ضبط جوهر یک شی یا یک سری از آنها است ، بدون آنکه کل منظره را به عنوان یک کل نمایان کند. به عبارت دیگر ، آنها در خدمت ایجاد تصاویر منحصر به فرد و شگفت آور از موضوعات عادی هستند.

ترفندهای عکاسی با موبایل
عکس انتزاعی


این نگاه را می توان با بریدن بخشی انتزاعی از یک عکس غیر عادی و یا با گرفتن عکس های نزدیک از اشیاء که بیننده را به تعجب می اندازد ثبت نمود. موضوعات با الگو یا تکرار، سوژه های خوبی برای عکاسی انتزاعی هستند.

عکاسی کاندید: چندین عکس متوالی بگیرید

عکاسی کاندید یا کندید (Candid Photography) به عکس هایی گفته می شود که به صورت ناگهانی و بدون ژست دادن به سوژه گرفته می شوند. عکسهای با ژست و از پیش تعیین شده هم گاهی اوقات خیلی خوب و خاطره ساز هستد. مانند عکاسی از لحظات شاد با دوستان، خانواده یا عکسی که گاها با سلبریتی‌ها میگیریم. ولی گاهی اوقات عکسهای کاندید میتونن خیلی هیجان انگیز و خاص باشند. عکس گرفتن اتفاقی یا به اصطلاح یهویی و بی هوا از آدمها وقتی مشغول انجام کاری هستند بسیار جذاب است.

به همین دلیل است که عکسهای کاندید خیلی بهتر حس واقعی اون لحظه را ثبت می کنند. چرا که همه چیز طبیعی اتفاق می افتد. یکی از بهترین راه‌ها برای عکاسی کاندید این است که تا میتوانید عکس بگیرید! عکس های متوالی و پی در پی. رفتارهای انسان ها غیرقابل پیش‌ بینی است و شما برای ثبت لحظه دلخواه تنها یک شانس دارید. پس زیاد عکس بگیرید. مطمئنا در نهایت از عکسهایی که گرفته شده شگفت‌زده خواهید شد. بهترین عکس در عکاسی کاندید ، عکسی ست که یک لحظه خاص را نمایش دهد. مثل لحظه‌ای که دوست ساکت و درونگرای شما، می خندد.

ترفندهای عکاسی با موبایل
عکاسی کاندید


 شما باید تعداد عکس های بیشتری ثبت کنید ، و بهترین عکسها معمولاً هنگامی اتفاق می افتد که در یک لحظه چشمان همه باز است ، یک نفر همینطور سر خود را کج می کند ، و در نهایت یک عکس از دوست که لبش لبخند زده است می تواند بسیار جالب یاشد.

متفاوت بنگرید

آهنگسازی بخش عظیمی از چیزی است که یک عکس را عالی می کند ، اما موضوع عکس نیز همین است. برخی از عکس های جالب و دیدنی از ایده های جالب و منحصر به فرد بیرون می آیند. تصاویر برای تحریک احساسات بینندگان شما مؤثرتر از متن است. این اغلب به معنای گرفتن عکس های شما برای گفتن چیزی است.

ترفندهای عکاسی با موبایل
نگاه متفاوت و زیبا به سوژه ها


وقتی متفاوت فکر می کنید و نگاهتان را به اطراف تغییر می دهید می توانید عکس های خاصی بگیرید و بینندگان می توانند از دیدن یک موضوع جالب یا غیر منتظره در عکس خوشحال شوند.

باعث لبخند بر لبان بیننده شوید

گاهی اوقات به یادماندنی ترین عکس ها ، عکس هایی هستند که باعث می شوند افراد را در احساسات غرق کنیم. مثل تصویر اسباب بازی سگ روی بشقاب شام که در عکس های اینستاگرام این قبیل عکس ها دیده می شود، بسیار جالب توجه است. اگر بتوانید مخاطبان خود را بخندید ، آنها به احتمال زیاد از عکس شما لذت خواهند برد.

ترفندهای عکاسی با موبایل
عکس جالب و دیدنی


لنزهای تلفن خود را تمیز کنید

یک دوربین هوشمند برای حمل و نقل راحت تر و در دسترس تر از دوربین عکاسی پیشرفته و تمام عیار است.

وقتی خارج از خانه هستید تلفن شما معمولاً در جیب یا کیف شما است. بنابراین روی لنز دوربین دستگاه انواع گرد و غبار جمع شده است. قبل از عکس گرفتن حتما این لنز را با دستمال نرم تمیز کنید. شاید متوجه نشوید که لنز تا چه حد کثیف بوده است اما زمانی که شروع به ویرایش تصویر خود کنید متوجه کثیف بودن لنز دوربین گوشی خواهید شد!

یک لنز خارجی وصل کنید

چندین گزینه لنز وجود دارد که می توانند به بالای لنزهای دوربین گوشی هوشمند شما متصل شوند. از لنزهای fish-eye گرفته تا لنزهای wide-angle ، این لنزهای جانبی می توانند کیفیت و زاویه دید جدیدی را در عکسهای شما به ارمغان آورند.

ترفندهای عکاسی با موبایل
استفاده از لنز جانبی برای عکاسی با موبایل


از ویرایش عکس نترسید

گرفتن عکس‌های خوب با گوشی‌های هوشمند، فقط به نرم‌افزار دوربین گوشی ختم نمی‌شود. بلکه در بیشتر موارد برای رسیدن به نتیجه‌ی دل‌خواه، نیاز دارید که عکس‌های خود را با استفاده از نرم‌افزارهای ویرایش عکس تا حدی تغییر دهید. درنظر داشته باشید که فقط عکس‌های خود را فیلتر نکنید و تنها به تنظیم مواردی مانند روشنایی و کنتراست بسنده نکنید.

گرفتن و ثبت عکس با تلفن هوشمند اولین قدم برای خلق یک عکس زیبا است. مرحله بعدی که خیلی مهم است ویرایش عکس هاست. در بیشتر موارد برای رسیدن به نتیجه‌ی دل‌خواه، نیاز دارید که عکس‌های خود را با استفاده از نرم‌افزارهای ویرایش عکس تا حدی تغییر دهید. فقط دقت داشته باشید که فقط عکس‌های خود را فیلتر نکنید و تنها به تنظیم مواردی مانند روشنایی و کنتراست بسنده نکنید.

فیلترها می توانند در عکاسی بسیار با ارزش باشند ، به خصوص در رسیدن به دو هدف: 1) از بین بردن لکه های یک تصویر و 2) ایجاد تصویری خوش رنگ و لعاب از غذا به گونه ایی که حتی خوشمزه تر از آنچه که هست به نظر برسد.

ترفندهای عکاسی با موبایل
اهمیت ویرایش عکس ها


برای اولین بار ، مجله InStyle لیستی سرگرم کننده از "بهترین فیلترهای اینستاگرام  را گردآوری کرد و اکنون ، برنامه عکسهای iPhone بسیاری فیلترهای مشابه را ارائه می دهد. همچنین اپلیکیشن هایی مانند Pho.to وجود دارند که می توانند بدون کار زیاد به صورت خودکار عکس های صورت را روتوش کنند. و برای عکاسی از غذا چطور؟ یکی از جدیدترین برنامه های موجود ، Foodie است که با مجموعه فیلترهای مخصوص به خود برای بهینه سازی انواع مختلف غذا ارائه می شود. بسیاری دیگر از برنامه های ویرایش عکس و ویدئوی عالی دیگر برای دستگاه های تلفن همراه وجود دارد که به روز می شوند.

 

بیشتر بدانید : روش های تار کردن خلاقانه عکس در عکاسی با موبایل + نمونه عکس

بیشتر بدانید : با موبایل هوشمندتان حرفـه ای عکاسی کنید!

بیشتر بدانید : چه کار کنیم تا طول عمر دوربین عکاسی مان بیشتر شود؟

 

تهیه و ترجمه: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ/ سمانه ضیائی فر
seemorgh.com/culture
اختصاصی سیمرغ