راز پشت نقاشی پیچیده مودیلیانی فاش شد + عکس
نمایشگاه اسرار مودیلیانی از ۱۹ فوریه (۱ اسفند ۹۹) تا ۱۹ دسامبر ۲۰۲۱ (۲۸ آذر ۱۴۰۰) در موزه هنر مدرن لیل برگزار می‌شود 

اسرار نقاشی‌ های ماندگار مودیلیانی فاش شد

نتایج یک مطالعه دو ساله روی آثار آمادئو مودیلیانی در موزه‌های فرانسه، ۱۹ فوریه (۱ اسفند ۹۹) در افتتاحیه نمایشگاهی در موزه هنر مدرن لیل اعلام می‌شود. در این پروژه که با همکاری آزمایشگاه موزه‌های ملی فرانسه موسوم به C۲RMF انجام شد، ۲۷ تابلو (از جمله دو نسخه کپی) و سه مجسمه از این هنرمند ایتالیایی از ۱۱ کلکسیون عمومی مورد مطالعه و بررسی قرار گرفتند.

در آستانه برپایی نمایشگاه مذکور و همایشی از ۱۷ تا ۱۸ مارس (۲۸-۲۷ اسفند ۹۹) درباره این مطالعه در موزه، محققان اسرار جدید و جالب توجهی را درباره تابلوی آنتونیا (۱۹۱۵)، پیچیده‌ترین اثر مودیلیانی، فاش کردند.   

آنتونیا جزئی از کلکسیون پل گیوم بوده و هم اینک بر دیوار موزه اورانژری پاریس آویزان است. هرچند نام آنتونیا روی بوم حک شده اما درباره سوژه نقاشی اطلاعاتی در دست نیست. تاریخ خلق این تابلو نیز به طور تخمینی و براساس شباهت ناچیزی که با یک پرتره از بئاتریس هستینگز معشوقه آقای نقاش داشت، تعیین شده است.

حال پژوهشگران پس از بیش از یک قرن با استفاده از فناوری و تجهیزات پیشرفته، به رازهای پنهان در بوم این نقاشی پی بردند. به کارگیری اشعه مادون قرمز و طیف نگاری فلوروسانس پرتو ایکس (XRF) روی این اثر هنری، وجود چهره‌ای وارونه درست در بالای دست آنتونیا را آشکار کرد.

نقاشی آنتونیا اثر مودیلیانی
نقاشی آنتونیا اثر مودیلیانی

 این که این هنرمند روی مطالعات قدیمی یا نقاشی‌های نیمه‌ کاره دوباره نقاشی کند، بی ‌سابقه و غیرمعمول نبود. در پروژه تحقیقاتی اخیر طرح سر هستینگز زیر پرتره سال ۱۹۱۵ گیوم موسوم به Novo Pilota کشف و یک منظره پنهان در کنار پرتره آمادئو از وایکینگ اگلینگ هنرمند سوئدی شناسایی شد. اگر طرحی دل این هنرمند را می‌زد، خیلی راحت بوم را سر و ته می‌کرد و یک طرح جدید بر رویش می‌کشید.

بررسی‌های بیشتر بر روی تابلوی آنتونیا از وجود طرح‌های کمرنگ دیگر از جمله علائم رمزآلود پرده برداشت. یک چهره‌ با چشم‌های گرد در بالای سر آنتونیا کشف شد که با تابلوی (1908) Nudo Dolente از مودیلیانی شباهتهایی دارد.

این پرتونگاری‌ها همچنین از وجود یک یا دو ستون کاریاتید در پس زمینه این تابلو پرده برداشت. این ستون ‌ها مشابه همان نمونه‌هایی هستند که مودیلیانی در اوایل دهه ۱۹۱۰ میلادی به هنگام نگاه به مجسمه خمر و آثاری که پابلو پیکاسو و کنستانتین برانکوشی با الهام از آفریقا کشیده بودند، خلق کرد.

نقاشی پنهان شده زیر نقاشی معروف مودیلیانی
نقاشی پنهان شده زیر نقاشی معروف مودیلیانی

به گفته آناییس ژنتی ونسان دانشمند حفاظت از آثار تاریخی و فرهنگی، در مجموع چهار طرح در زیر نقاشی اصلی یافت شدند که قدمت آنها به سالهای بین ۱۹۰۸ تا ۱۹۱۵ برمی‌گردد. ماری املی سنو از متصدیان موزه هنرهای مدرن لیل نیز می‌گوید، آمادئو بیشتر مدت اقامتش در پاریس این بوم را همراه داشته است.

به گفته میشل منو رئیس آزمایشگاه C۲RMF، نتایج این مطالعه به رفع معضل تعیین تاریخ دقیق آثار آمادئو کمک می‌کند.

نمایشگاه اسرار مودیلیانی (The Secrets of Modigliani) از ۱۹ فوریه (۱ اسفند ۹۹) تا ۱۹ دسامبر ۲۰۲۱ (۲۸ آذر ۱۴۰۰) در موزه هنر مدرن لیل برگزار می‌شود. 

 

بیشتر بدانید : بهترین فیلم ها درباره هنرمندان و نقاشان مشهور + عکس

بیشتر بدانید : گران ترین مجسمه های هنری فروخته شده با قیمت های باور نکردنی + عکس

بیشتر بدانید : شکوه ریاضی، اولین زن نقاشی نوین ایران و مخالف ذهنیت نقاشی كمال‌الملكی

بیشتر بدانید : یادی از چهره‌های سرشناس دنیای هنر در روزهای تولد و مرگ‌شان

 

گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع: irna.ir