مشهورترین نقاشی ضدجنگ تاریخ + عکس
  «گُرنیکا» از مهمترین نقاشی‌های «پیکاسو» به اعتراضی نمادین برای صلح بدل شد تا بسیاری از منتقدان هنری از آن به عنوان قدرتمندترین نقاشی ضد جنگ در تاریخ یاد کنند

تابلوی نقاشی گرنیکا اثر پیکاسو 

گرنیکا (guernica) عنوان نقاشی بزرگ رنگ روغن روی بوم است که در سال ۱۹۳۷ توسط هنرمند اسپانیایی پابلو پیکاسو خلق شده است.

پیکاسو هنرمند اهل اسپانیا، نقاش، مجسمه‌ساز، طراح صحنه و متخصص چاپ دستی بود که از بزرگ‌ترین و تأثیرگذارترین هنرمندان قرن بیستم به حساب می‌آید. او به همراه ژُرژ بِراک از پایه‌گذاران مکتب کوبیسم نیز بود.

گرنیکا یکی از شناخته شده ترین آثار وی است که توسط بسیاری از منتقدان هنری به عنوان کنشگرترین و قدرتمندترین نقاشی ضد جنگ در تاریخ شناخته می شود.

این نقاشی سیاه و سفید که حدود ۳ متر طول و ۸ متر عرض دارد رنج مردم و حیواناتی را روایت می کند که از خشونت به تنگ آمده اند. 

بمباران گرنیکا  الهام‌بخش این نقاشی معروف است که با همین نام نیز ارائه شد.

گرنیکا اثر پابلو پیکاسو
گرنیکا اثر پابلو پیکاسو

این بمباران میان ۲ جنگ جهانی در ۱۹۳۶ میلادی به خاطر جنگ داخلی اسپانیا به وقوع پیوست. در واقع این جنگ نتیجه مبارزه ۲ گروه داخلی ملی‌گرایان به رهبری ژنرال فرانسیسکو فرانکو و جمهوری‌خواهان در اسپانیا صورت گرفت.

بمباران گرنیکا باعث تاسف بسیاری از مردم جهان شد. خلق تابلوی گرنیکا اثر پابلو پیکاسو هنرمند اسپانیایی از معروف‌ترین آثار ضدجنگ با محوریت بمباران گرنیکا به شمار می رود.

این اثر که برخلاف دیگر آثار پیکاسو سیاه و سفید است ولی همانند دیگر آثار این هنرمند به صورت سمبولیک از نشانه ها بهره برده است.پیکاسو معتقد بود که من اشیا را همانطور که فکر می کنم نقاشی می کنم، نه آنطور که می بینم.

تابلو گرنیکا، بیانیه‌ای درباره قساوت و سنگدلی انسان و استفاده از فناوری مدرن برای ریختن خون هم‌نوعان خود است که با سبک کوبیسم فاجعه در یک شهر کوچک را با احساسات هنری خویش ترسیم کرد.

هرچند این نقاشی راهی برای بیان احساسات او نسبت به شرایط و همچنین بازنمایی احساسات افراد تحت تأثیر بمب گذاری بود اما پیکاسو در زمان حیات خود هرگز تفسیر رسمی از گرنیکا ارائه نداد و حاضر نشد به عنوان یک هنرمند سیاسی دیده شود. با این حال او در به تصویر کشیدن چنین موضوعی یک اثر کاملا سیاسی خلق کرد تا نقاشی گرنیکا به یک اعتراض نمادین برای صلح بدل شود.

این شاهکار ضد جنگ پابلو پیکاسو در ماه مارس ۲۰۲۱ پس از ۳۵ سال به درخواست خاندان راکفلر صاحب این اثر، از ورودی ساختمان شورای امنیت سازمان ملل متحد در نیویورک برداشته و به آنها بازگردانده شد. 

 

بیشتر بدانید : نگاهی به تابلوی گرنیکا اثر پابلو پیکاسو

بیشتر بدانید : جاودانه ترین نقاشی پیکاسو چیست؟ + عکس و نقد اثر

بیشتر بدانید : سالروز درگذشت نقاش بزرگ پابلو پیکاسو + بیوگرافی

 

گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع: irna.ir