ایران درودی درگذشت + بیوگرافی و عکس
 ایران درودی نقاش نامدار ایرانی امروز ( جمعه ۷ آبان ) پس از یک دوره بیماری، در ۸۵ سالگی از دنیا رفت

ایران درودی، بانوی نور به نور پیوست

 ایران درودی خالق نقاشی‌ های ماندگاری چون «بهت دشت»، «به زلالی عشق» و «بلور طلوع» درگذشت. آنطور که خودش می‌گفت، زندگی‌ اش در نقاشی خلاصه می‌شد و حتی پس از به خاک سپردن مادر به نقاشی پناه برده بود.

بیشتر بدانید : نگاهی به نقاشی‌ های ایران درودی

تکتم نعیمی مدیر برنامه ایران درودی و عضو بنیاد ایران درودی با تایید خبر درگذشت این هنرمند گفت:‌

«متاسفانه امروز صبح هفتم آبان ساعت هفت و نیم بعد از تلاش‌های کادر درمان بیمارستان دی ایران درودی دار فانی را وداع گفت. او از ۱۱ شهریور و بعد از بهبود ابتلای به کرونا، همچنان درگیر رفتن به بیمارستان بود و چند باری هم بستری شد. با این حال هفته پیش حالشان به صورت اورژانسی خراب شد منتقل به بیمارستان شدند اول بیمارستان ایران مهر و بعد به بیمارستان دی رفتند و در آی سی یو بستری بود.»

بیشتر بدانید : شعری که احمد شاملو برای ایران درودی سرود + عکس

نقاشی «بهت دشت» اثر ایران درودی
نقاشی «بهت دشت» اثر ایران درودی

بیوگرافی ایران درودی

ایران درودی در ۱۱ شهریور ۱۳۱۵ در خانواده‌ای اشرافی در خراسان به‌ دنیا آمد. پدرش خراسانی بود و مادرش قفقازی. تبار پدری‌ اش بازرگان بودند و مادرش به همراه خانواده بعد از انقلاب اکتبر و تشکیل کشور شوروی از قفقاز به ایران مهاجرت کردند.

تحصیلات ایران درودی نقاش معاصر

او در کودکی با خانواده به اروپا سفر کرد. وقتی جنگ جهانی دوم شروع شد خانواده او در هامبورگ زندگی می‌کرد و با شروع جنگ به ایران بازگشتند و مدتی در مشهد زندگی کردند و بعد ساکن تهران شدند. درودی در مدرسه به دلیل علاقه به نقاشی به کلاس‌ های آزاد طراحی و نقاشی می‌رفت. وی در سال ۱۹۵۴ برای تحصیل در رشته نقاشی در دانشکده بوزار در پاریس به تحصیل مشغول شد و در سال‌های ۱۹۵۴ تا ۱۹۵۸ به یادگیری هنر در آموزشگاه‌ها و دانشکده‌های گوناگون پرداخت: مدرسه هنرهای زیبای پاریس (بوزار)، مدرسه لوور پاریس، دانشکده سلطنتی بروکسل (ویترای)، انستیتوی آر.سی. آی نیویورک (رشته تهیه و کارگردانی برنامه‌های تلویزیون). پس از پایان تحصیلات به ایران بازگشت و در اردیبهشت ۱۳۳۹ آثارش در تالار فرهنگ تهران به نمایش گذاشته شد.

رابطه ایران درودی با فرح پهلوی

شهبانو فرح پهلوی در همسایگی آن‌ ها زندگی می‌کرد و زمانی که درودی در فرانسه تحصیل می‌کرد، فرح پهلوی مشتاق صحبت با درودی و گرفتن راهنمایی‌ های از او در زمینه نقاشی بود. خواهرش، پوران درودی، طراح لباس بود که طراحی و دوخت شنل تاج‌ گذاری فرح را انجام داد.

ازدواج ایران درودی

در سال‌ های دهه چهل خورشیدی در شهرهای مختلف اروپا آثار خود را در گالری‌های مختلف به نمایش گذاشت و سپس به آمریکا رفت. در آمریکا با پرویز مقدسی کارگردان تآتر و سینما ازدواج کرد. هر چند دوران زندگی مشترک این دو با مرگ زود هنگام مقدسی به پایان رسید اما تأثیر بسیار عمیقی بر درودی گذاشت و او دیگر هرگز ازدواج نکرد.

ایران درودی در بیش از ۶۳ نمایشگاه انفرادی و بیش از ۲۵۰ نمایشگاه گروهی در ایران و سراسر جهان، آثار خود را به دید عموم گذاشت و با نوشتن کتاب «در فاصلهٔ دو نقطه» به نویسندگی نیز روی آورد.

سبک نقاشی ایران درودی

برخی منتقدان سبک او را در حد فاصل بین سورئالیسم و سمبولیسم توصیف می‌کنند و برخی دیگر هر دو اطلاق را صحیح می‌دانند. به گمان عده‌ای دیگر اما او پیرو مکاتب متعارف نیست بلکه به نوعی اصالت سبکی رسیده و شیوه هنری وی ایران درودیسم است.

درودی از طبقه‌ بندی شدن در چارچوب‌ ها و سبک‌ ها گریزان بود چرا که ضمن ترسیم جهان تصاویر ذهنی و رویاهای بلند پرواز خود در میان گل‌ هایی روییده و دورنماهای غریب نورانی مفاهیم برخاسته از فرهنگ خود را بیان می‌دارد که درک آن در هیچ قالبی نمی‌گنجد. مناظر غالب در آثار درودی بیشتر حاشیه کویر و گلهایی‌ ست خاص با دیوارهایی شیشه‌ ای و افق که به آثار وی فضایی خاص و عمیق بخشیده‌ است.

سالوادور دالی و ایران درودی

سالوادور دالی هیچ‌گاه سبک درودی را نزدیک به سبک خود نمی‌دانست و درودی را هنرمندی از خطه شرق با ذوق و استعداد بی‌نهایت توصیف می‌کرد. درودی در ۱۹۷۰ به درخواست دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف به تدریس تاریخ هنر در این دانشگاه پرداخت.

ایران درودی در کنار سالوادور دالی
ایران درودی در کنار سالوادور دالی

بیشتر بدانید : روایت ایران درودی از دوستی با سالوادوردالی تا بازگشت به ایران

درگذشت ایران درودی

ایران درودی صبح ۷ آبان ۱۴۰۰ در سن ۸۵ سالگی در بیمارستان دی تهران، پس از یک دوره بیماری چند ماهه از دنیا رفت.

 

بیشتر بدانید : ایران درودی به کرونا مبتلا شد + وضعیت جسمانی

بیشتر بدانید : جدیدترین اثر ایران درودی رونمایی شد + عکس

 

گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع: mehrnews.com/fa.wikipedia.org