نمايشگاهش به نام"جهان زير دريا و داستان های ديگر"در موزه مريتيم در لندن در روز سه شنبه افتتاح می شود. به این بهانه گاردین با او به صحبت نشسته است به نظر او"راههای ساده تری هم برای پول درآوردن هست...
 
 

تصويری از يك هنرمند

سيمون پترسون[1]


"راههای ساده تری هم برای پول درآوردن هست"

 
 
 
 

پترسون به اطلاعاتی كه به زندگی ما نظم میدهند،علاقه مند است.او به صورتی طنزآميز ،منابع اطلاعاتی همچون نقشه ها، نمودارهاو نقشه های صورت های فلكی را جابجا و وا‍‍‍‍ژگون می كند.يكی از بهترين كارهای شناخته شدۀ او "خرس بزرگ" است،كه در آن اسامی ايستگاه های روی نقشۀ زير زمينی لندن را با اسامی فيلسوفان، ستاره های سينما، مكتشفان، قديسان و ديگر افراد مشهور،عوض كرده است. با دگرگون كردن اطلاعات توسط روابطی كه خودش ايجاد كرده، می كوشد با استدلال های موجود مبارزه كند.

 

- برای اولين بار از چه چيزی الهام گرفتيد؟

به طور مشخص هيچ چيز.مثل يك كودك نقاشی‍ می كردم و مدل هایی از كاغذ مچاله درست می كردم.من هميشه می دانستم كه هنر همان چيزيست كه من می خواهم انجام دهم.

 

- اولين يشرفت بزرگ شما چه بود؟

كشيدن يك جفت نقاشی در سال 1987به نام ريچارد برتن[2] و ايزابت تيلور[3]كه در بار كالج آويزان شد.در آن زمان حس كردم اولين كار خوب من است. ارائه آن از سوی دمين هرست[4] در نمايشگاه فريز در سال 1988منجر به اولين نمايشگاه من به صورت انفرادی شد.

 

- چه كسی يا چه چيزی را تا به حال برای هنرتان فدا كرده اید؟

هيچ كس و هيچ چيز.نكته مهم در مورد رفتن به كالج هنر اينست كه به هنگام ترك آنجا برای هيچ چيز ديگری شايسته نيستی.

 

- آيا به مُد پايبند هستيد؟

اهميت نمی دهم.مد تغيير می كند.مسئله مهم اينست كه هنرمندان ِ ديگر به كار شما نگاه می كنند و آن را مربوط و درست می دانند.

 

 آيا برای هنرتان رنج می كشيد؟

نه: من دوست دارم كه هر چيز به راحتترين شكل خود باشد.اما راههای ساده تری هم برای پول درآوردن هست.

 

 اينترنت برای هنر چيز خوبيست؟

نقطه شروع خوبی برای تحقيق است.اما بهترين كار اينست كه به هيچ كدام از مطالبی كه بر روی اينترنت می بينيد ، اعتماد نكنيد.

 مهمترين تهديد برای هنر چيست؟

خود سانسوری كه از احساسات هنرمند ايجاد می شود از اينكه موانعی بر سر راه ساختن بعضی از انواع كارها هست.

 

 بهترين نصيحتی كه تا به حال شنيده ای چيست؟

طراح گرافيك ،تونی آرفين[5]،اولين كسی كه يكی از كارهای من را خريد،به من گفت كه هرگز در گالريهای هنری تبليغاتی كار نكنم زيرا آنوقت مردم ديگر مرا جدی نمی گيرند-و اينكه به خودم زحمت رفتن به گالريهای مختلف برای فروش نقاشی هايم را ندهم چون آنها هرگز به آن نقاشيها نگاه نمی كنند.حق با او بود.

 

- چه پيامی برای يك هنرمند جوان كه تازه شروع به كار كرده ،داريد؟

با همتايانتان نمايشگاه بگذاريد تا ديده شويد زيرا در تعداد قدرت خاصی وجود دارد.

 

- آيا گونه ای از هنر هست كه شما لذت نبريد؟

تئاتر را گيج كننده می بينم،اما شايد من هنوز به اندازه كافی كار خوب ندبده ام.

 

 بزرگترين افسانۀ هنرمندان چيست؟

اينكه تنها وقتی می ميرند موفق می شوند.واقعاً حرف بيخوديست-هنرمندان بايد وقتی كه زنده اند اثری از خود به جای بگذارند، در غير اين صورت در طول تاريخ در يادها نمی مانند.

 

 در مورد شغلتان چيزی هست كه به خاطرش افسوس بخوريد ؟

فكر نمی كنم.من خوش شانس هستم: در مورد چيزهايی كه بايد انجام می داده ام نگران نيستم.

 

به طور خلاصه

تولد:ليدرهد[6]،سور ِی[7]،1967

 

شغل:در كالج هردفورشاير[8] و گلد اسميت[9] تحصيل كرد.نامزد جايزه ترنر[10] در سال 1996 شد.نمايشگاهش به نام"جهان زير دريا و داستان های ديگر"در موزه مريتيم[11] در لندن در روز سه شنبه افتتاح می شود.

نقطه ضعف:كنار آمدن با مرگ پدرم.خيلی مشكل بود كه بتوانم سر خودم را گرم كنم.

نقطه قوت:هر موقع كه با افراد جالب كار می كنم.

 

:پی نوشت


simon Patterson- 1
  Richard Burton -2 Elizabeth Taylor-3 Damien Hurst -4 .Tony Arefin -5
Leader head -6             Surrey -7         Hertford shire- 8  Gold smith -9    Turner prize-10
Maritimemuseum-11
 
 
تهیه و ترجمه :گروه فرهنگ و هنر سیمرغ . ترجمه : شیوا صارمی
 
اختصاصی سیمرغ www.seemorgh.com/culture
 
منبع : گاردین