10نکته خواندنی درباره ماشین های پلیس
قصد داریم به 10 نکته جالب درباره تاریخچه و عملکرد خودروهای پلیس اشاره کنیم که درباره آنها نمیدانستید.

نکات جالب درباره ماشین های پلیس

این که در مسیر خود با دیدن خودروی پلیس چه احساسی به شما دست می‌‌دهد مطمئنا ریشه در خاطره‌‌های شما در ارتباط با پلیس دارد. ممکن است با دیدن خودروی پلیس احساس امنیت کنید؛ شاید یک روبات بی‌روح و مکانیکی از نیروی پلیس برای شما مجسم شود. علیرغم تمام این صحبت‌‌ها خودروهای پلیس چیزی بیشتر از یک پیشرانه، چهار چرخ و آژیر هستند.
 
از ۱۲۰ سال قبل که اولین خودروی پلیس وارد جاده‌‌ها شد، به یک مرکز نظارت سیار بسیار کارآمد تبدیل شد. احتمالا نکات بسیار زیادی از خودروی پلیس وجود دارد که شما نمی‌‌دانید؛ در ادامه 10 مورد از جالب‌ترین نمونه‌های آن را مشاهده می‌کنید.

۱- اولین خودروی پلیس یک خودروی الکتریکی بود که از کاسه و چکش به عنوان آژیر استفاده می‌کرد

در سال ۱۸۹۹ مرکز پلیس آکرون در اوهایو از یک درشکه‌ که دارای یک جفت موتور الکتریکی بود که هر کدام ۴ اسب بخار قدرت داشتند و می‌توانست به سرعت ۲۵ کیلومتر بر ساعت برسد، به عنوان اولین خودروی پلیس استفاده کرد. این خودرو دارای یک برانکار، چراغ و کاسه و چکش برای هشدار بود که این کاسه و چکش در واقع اولین آژیر تولید شده است.اولین ماموریت صورت گرفته با این خودرو دستگیر کردن یک شخص مست بود که در سطح شهر بی‌نظمی ایجاد کرده بود.
 
۲- یک سال بعد، معترضان اولین خودروی پلیس را به داخل کانال آب انداختند

علی‌رغم داشتن وزنی برابر با ۲.۵ تن که برابر با خودروهای شاسی بلند متوسط امروزی است، اما آشوب‌گران در یکی از شدیدترین آشوب‌های که در ایالات متحده اتفاق افتاده این خودروی پلیس را به داخل یک کانال آب بزرگ انداختند. این معترضان که در جلوی مرکز پلیس جمع شده بودند خواستار اجرای عدالت برای زندانی که متهم به تجاوز شده بود، بودند. پلیس از این کار امتناع کرد و اتفاقی که بلافاصله بعد از آن افتاد، چندین ساختمان از جمله مرکز پلیس توسط مردم تخریب شد و شرایط به حدی رسید که با دستور رئیس جمهور، ارتش در این مسئله مداخله کرد.
 
۳- کوپه کوچک Deuce توسط پلیس و سارقان مورد استفاده قرار می‌گرفت


کوپه Deuce

کوپه Deuce

 

فورد مدل Deuce کوپه‌ی قرمز کوچک و اسپرت دارای یک پیشرانه‌ی V8 بود که در عصر خود تبدیل به یک افسانه شده بود. این خودرو ترکیبی ایده‌آل از قیمت پایین، قابلیت اطمینان بالا و سرعت زیاد را داشت و در سال ۱۹۳۰ به عنوان خودروی پلیس انتخاب شد و باعث شد که بسیاری از آن زمان به فورد وفادار بمانند. البته از کسی پوشیده نبود که بسیاری از تبهکاران نیز از این خودرو استفاده می‌کردند و حتی یکی مشهورترین تبهکاران در نامه‌ایی به هنری فورد از او بخاطر تولید این خودرو تشکر کرده بود.
 
۴- خودروی Crown Victoria برای سال‌ها موفقیتی بزرگ بود چرا که نگهداری و رانندگی با آن بسیار آسان بود


خودروی Crown Victoria

خودروی Crown Victoria

 

به لحاظ ساختار این خودرو بیشتر به کامیون‌ها شباهت دارد تا به خودروهای مدرن امروزی وقتی افسری با آن تصادف کند تعمیر آن بسیار کم هزینه خواهد بود. این خودرو به صورت دیفرانسیل عقب طراحی شده که باعث شده مانورهای بهتری داشته باشد و در شرایط اضطراری و خاص بهتر عمل کند.
 
۵- احتمالا درهای ضد گلوله جالب‌ترین آپشن کارخانه برای خودروی پلیس باشد

درهای ضد گلوله از سال ۲۰۰۶ در خودروهای پلیس مورد استفاده قرار گرفت و افسران پلیس حال می‌توانستند در پشت این درها پناه بگیرند.
 
۶- شما نمی‌تونید به همین راحتی پشت فرمان یک ماشین پلیس قرار بگیرید و آن را بدزدید
 
شما شاید بارها در فیلم‌ها دیده باشید که کسی سوار ماشین پلیس می‌شود و چون سوئیچ روی آن است به راحتی آن را می‌دزد. اما باید بدانید که قابلیتی با نام RUNLOCK در این خودروها وجود دارد که به مامورین این امکان را می‌دهد حتی با خارج کردن کلید خودروی روشن بماند تا عملکرد چراغ‌ها و آژیر ادامه داشته باشد؛ اما به محض اینکه پدال ترمز یا ترمز دستی در خودروی پلیس فشرده شود، خودرو به صورت خودکار خاموش می‌شود. این موضوع بدین معنی است که زمانی که آژیر و چراغ‌های ماشین پلیس روشن هستند، به این معنی نیست که سوئیچ روی خودرو است و هرکسی به راحتی می‌تواند آن را بدزد.
 
۷- آژیرهای مختلف مفاهیم مختلفی دارد و در مواقع خاصی مورد استفاده قرار می‌گیرد
 
آژیر کلاسیک wail وقتی که ماشین پلیس با سرعت در بزرگراه حرکت می‌کند یا هنگام عبور از تقاطع‌ها است، از آن استفاده می‌کند؛ زیرا این صدا به راحتی وارد کابین می‌شود در نتیجه رانندگان دیگر آن را به راحتی خواهند شنید. آژیر yelp در واقع همان آژیر قبلی است که با ریتمی سریع‌تر پخش می‌شود‌ و وقتی استفاده می‌شود که پلیس در ترافیک سنگین از سایر خودروها بخواهد که راهش را باز کنند. اگر شما همچنان در مسیر او باشید آژیر airhorn را خواهید شنید.

۸- البته با پیشرفت تکنولوژی ممکن است آژیر دیگر مورد استفاده قرار نگیرد

یک فرستنده رادیویی کوتاه برد در خودروهای پلیس وجود دارد که بوسیله آن می‌توانند با خودروهای موجود در مسیر ارتباط بگیرند و پیام‌های خود را به رانندگان برسانند.

۹- تقریبا سه چهارم خودروهای پلیس آمریکا به سیستم ثبت اطلاعات مجهز هستند

هرگاه افسری را دیدید و تصور کردید که از دور درحال نور انداختن به سمت شماست بدانید که بیشتر خودروهای پلیس بدون دخالت افسر در حال خواندن پلاک خودروی شما هستند و بعد از آن یک عکس از شما خواهند گرفت و موقعیت زمانی و مکانی شما را به همراه عکس ثبت خواهند کرد.

۱۰- کیلومتر شمار خودروهای پلیس ملاک کارکردشان نیست

بسیاری از پلیس‌ها ساعت‌های زیادی پشت خودرو هستند که ممکن است در حال بررسی رادار، بررسی اسناد و مدارک یا حتی در حال خوردن چیزی باشند و خودرو در این حال روشن باشد. به همین خاطر کیلومتر شمار نمی‌تواند کارکرد واقعی خودرو را نشان دهد. اما مکانیک‌ها می‌توانند تشخیص دهند که این خودرو چه مدت کار کرده زیرا در خودروهای پلیس سنسوری وجود دارد که ساعت‌های کارکرد خودرو را محاسبه می‌کند.


گردآوری:گروه سرگرمی سیمرغ
seemorgh.com/entertainment
منبع: zoomit.ir