با سیستم‌ چهارچرخ محرک 4WD و AWD آشنا شوید
می خواهیم شما را با سیستم چهارچرخ محرک که با نام ها 4WD و AWD شناخته می شود آشنا کنیم

سیستم‌ چهارچرخ محرک چیست؟

سیستم چهارچرخ محرک، سامانه‌ای است که در سال ۱۹۴۲ طراحی شد و هدف از آن انتقال نیروی موتور به چهار چرخ اتومبیل بود. سیستم‌های چهارچرخ متحرک در ۲ دسته کلی 4WD و AWD قرار می‌گیرند که هر کدام از این دسته‌ها نیز به دو نوع متفاوت تقسیم می‌شوند.

سیستم چهار چرخ 4WD

سیستم چهار چرخ 4WD، اولین سیستمی بود که توسط مهندسان آمریکایی برای خودرو‌های جنگی و نفر بر ارتش ایالت متحده آمریکا طراحی شد. در ابتدا سیستم 4WD، یک سیستم کاملا فیزیکی بود که نیروی تولید شده بوسیله میل لنگ‌هایی به ۴ چرخ اتومبیل انتقال پیدا می‌کرد.

اولین سیستم‌های 4WD، به نام (( Part Time 4WD )) شناخته می‌شوند، در این مکانیزم مهندسان با قرار دادن هدایت‌گر اضافی دنده، به راننده این اجازه را می‌دهند که بین سیستم 2WD ، 4WDLO و 4WDHi یکی را به عنوان مکانیزم اصلی برای تقسیم نیرو موتور انتخاب کند.

در 4WDLO نیروی تولید شده از موتور تفاوتی نمی‌کند و به طور مساوی بین چهار چرخ تقسیم می‌شود. در مکانیزم 4WDHi سوخت بیشتری به موتور تزریق می‌شود که همین امر باعث افزایش توان و قدرت موتور می‌باشد و در نتیجه نیروی بیشتری به چرخ‌های اتومبیل انتقال پیدا می‌کرد.

به طور کلی مکانیزم 4WDLO برای زمانی است که اتومبیل برای حرکت به نیروی مضاعف نیازی ندارد و می‌تواند به راحتی به حرکت خود ادامه دهد؛ معمولا مکانیزم 4WDLO برای زمانی است که خودرو در سراشیبی قرار دارد و نیروی جاذبه موافق با جهت حرکت خودرو است؛ اما مکانیزم 4WDHi برای زمانی است که خودرو در مسیر‌های سربالایی قرار دارد و باید از طریق انتقال نیروی بیشتر به چرخ‌ها به نیروی جاذبه غلبه کند.

در نظر بگیرید این نمونه از سیستم‌های 4WD، باعث بالا رفتن وزن خودرو می‌شود و همچنین حرکت اتومبیل را در جاده‌های صاف و هم‌سطح دشوار می‌کرد، به همین دلیل مهندسان همراه با این سیستم، قابلیت انتخاب مکانیزم 2WD را نیز برای خودرو در نظر می‌گرفتند تا رانندگان این اتومبیل‌ها در جاده‌های هم‌سطح به مشکل بر نخورند.

نوع دیگر سیستم‌های چهار چرخ متحرک 4WD، (( Full Time 4WD )) می‌باشد؛ در این مکانیزم دیگر خبری از 2WD نیست و خودرو در جاده‌های صاف و هم‌سطح دچار مشکل نخواهد شد؛ این مکانیزم وزن کمتری نسبت به (( Part Time 4WD )) که باعث می‌شود خودرو سوخت کمتری مصرف کند.

سیستم چهارچرخ متحرک AWD

مکانیزم سیستم AWD مشابه 4WD دائمی است، با این تفاوت که فاقد تنظیم گشتاور و یا در واقع الگوی ضریب دنده است؛ به زبان ساده‌تر در سیستم AWD نیازی نیست فرد سیستم را بین 4WDLO و 4WDHi تغییر دهد و خود مکانیزم بر اساس فشاری که بر روی چرخ‌ها وارد می‌شود، حداکثر گشتاور و قدرت موتور را تغییر می‌دهد.

مکانیزم سیستم AWD به دو دسته متقارن و نام متقارن ( اتوماتیک ) تقسیم می‌شود؛ در حالت متقارن نیروی منتقل شده به چرخ‌ها کاملا یکسان است و به هر چهار چرخ به یک مقدار نیرو وارد می‌شود، اما در سیستم‌های AWD اتوماتیک، مکانیزم کلی به این شکل است که هر چه فشار بر روی یک چرخ بیشتر باشد، نیروی منتقل شده به آن چرخ نیز بیشتر است؛ به زبان ساده‌تر، در سیستم AWD اتوماتیک چرخ‌ها به همان مقدار که نیاز دارند از موتور نیرو دریافت می‌کنند که همین موضوع باعث کاهش مصرف سوخت در اتومبیل می‌شود.



گردآوری:گروه سرگرمی سیمرغ
seemorgh.com/entertainment
منبع: jamejamonline.ir