دنا پلاس توربو چه مشخصاتی دارد؟ + قیمت
به بررسی دنا پلاس توربو اتومبیل جدید ایران خودرو پرداخته ایم که در ادامه با این خودروی جدید بیشتر آشنا خواهید شد.

مشخصات دنا پلاس توربو

دنا  پلاس توربو در حقیقت نسل جدیدی از سمند است که پس از نسخه ی ال ایکس و سورن ، در اقدامی نه چندان سنجیده و بازاریابی شده جهت رقابت با انبوه خودروهای چینی توسط ایران خودرو به بازار عرضه گردید تا این شرکت بتواند سهمی از رده های بالاتر بازار را بدست آورد. نتیجه کار ارایه ی خودرویی بود که نه تنها نتوانست رقابت خوبی با چینی های 40 تا 50 میلیون تومان داشته باشد ، بلکه بازار خودروی هم خانواده ی خود یعنی سورن را نیز به هم ریخت.

مشکلات پیشرانه ی EF7 ، مشکلات سیستم برق خودرو ، عدم دقت در ساخت و مونتاژ قطعات بدنه که منجر به ایجاد فضاهای خالی می شود و ایرادات دیگر نظیر ورود خاک به سیستم تهویه خودرو باعث شدند تا بازار دید خوبی نسبت به این خودرو پیدا نکند.

از سوی دیگر شباهت فراوان دنا با سایر اعضای خانواده ی سمند موجب شد تا به چشم یک سمند بزک شده دیده شود. مدتی پس از ارایه ی دنا و سنجش واکنش بازار ، ایران خودرو با ارایه ی نسخه ی پلاس این خودرو و ایجاد تغییراتی در ظاهر و امکانات رفاهی سعی کرد تا به بازار بگوید که ایرادات این خودرو رفع شده است ، اما در گزارش های اولیه ی خریداران دنا پلاس نکاتی مانند ضعف رنگ در بخش زیرین درب ها، ضعف سیستم برقی و مشکلات رایج پیشرانه های EF7 هم چنان وجود داشت و ایرادات دیلایت نیز به آن افزوده شد. علاوه بر آن بعضی مشتریان از ضعف سیستم انتقال قدرت در بخش دیسک و صفحه کلاچ، کیفیت نا مطلوب متریال داخل کابین و سر و صدای شیشه سانروف در زمان عبور از ناهمواری ها شکایت دارند.

از سوی دیگر سورن توربو را داریم ، خودرویی که با سر و صدای زیاد توسط ایران خودرو معرفی شد و پس از چند نوبت عرضه به دلیل ایرادات فنی زیاد در بخش توربوشارژر و ایجاد مشکلات برای خریداران از خط تولید خارج شد. ایران خودرو در ساخت سورن توربو تنها بر روی پیشرانه تمرکز کرده بود و از ایمنی خودرو ، بروز رسانی جلو بندی و ترمز ها غافل شده بود که نتیجه ی کار ما را به یاد پیکان-پژوی معروف این شرکت می انداخت. خودرویی پر شتاب با بدنه و ترمز هایی ضعیف. حال این پیشرانه ی توربو بر روی دنا پلاس قرار گرفته  و خودروی دنا پلاس توربو را به ما ارزانی داشته است.

موتور دنا پلاس:

طبق اعلام ایران خودرو مشکل توربو در این خودرو و سری جدید سورن توربو رفع شده است که باید منتظر ماند تا زمان این مساله را ثابت کند. دنا پلاس توربو در نمایشگاه خودروی تهران جهت نمایش به عموم حضور داشت و تفاوت ظاهری آن با دنا پلاس ساده به رینگ های بزرگتر 16 اینچی و لاستیک های بزرگتر و نوشته ی توربو در گلگیر سمت چپ محدود می شود. دنا پلاس به عنوان یک محصول روز برای بازار ایران، در مباحث فنی چون سیستم تعلیق ، گیربکس، طراحی صندلی ها و عملکرد فنی فاصله چشمگیری با خودروهای اقتصادی بازار جهانی دارد و به همین جهت ایران خودرو سعی کرده تا با ارایه ی انبوهی از امکانات رفاهی رنگارنگ ، مشتریان این رده را به خود جلب کند.

گشتاوری که پیشرانه ی توربوی EF7 تولید می کند برای پلت قدیمی پژو 405 و سیستم جلو بندی خودرو بسیار زیاد بوده و توسط ایران خودرو محدود گردیده است ، چرا که منطقی نیست یک موتور 1.7 توربو به اندازه ی موتور 1.5 لیتری توربوی خودروهای چری توان و گشتاور تولید کند. هم چنین از نظر سرعت هم محدودیت هایی توسط ایران خودرو اعمال شده بود و همانطور که می دانید در سرعت های بالای هشتاد کیلومتر بر ساعت از یاری توربو بی بهره اید. مشکلی که در طراحی سورن توربو وجود داشت عدم بروز رسانی سیستم های ترمز این خودرو بود که امیدواری بودیم در دنا پلاس توربو با ترمز های قوی تری روبرو باشیم.

طبق مشخصات اعلامی کارخانه ، مصرف سوخت مدل توربو و مدل ساده چندان تفاوتی ندارند و احتمالا مشتریانی که به دنبال خودرویی با مصرف سوخت اقتصادی هستند ، مدل ساده را انتخاب خواهند نمود تا علاوه بر پرداخت قیمت کمتر از دردسرهای نگهداری توربو در امان باشند. مورد دیگر اضافه نشدن مواردی همچون کنترل کشش و کنترل پایداری است که در صورت تهیه ی این خودرو ، باید مراقب شتاب گیری در دنده های 2 و 3 باشید تا برخوردی به خودروهای اطراف و موانع نداشته باشید.

گیربکس دنا پلاس:

گیربکس دنده ای قدیمی این خودرو که متعلق به پژو 405 است هم گزینه ی مناسبی برای مصرف درون شهری نیست و حتی در مدل های ساده هم نیاز به وجود دنده ی ششم احساس می شود.

همانطور که گفتیم در بحث امکانات این خودرو قوی ظاهر می شود و شاهد امکانات و تجهیزاتی نظیر سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، مانیتور لمسی، بلوتوث، سیستم رهیاب ماهواره ‌ای، چراغ های روشنایی در روز، چراغ های جلوی ال ای دی، چراغ مه شکن جلو و عقب، چراغ نقشه خوان، چراغ سقفی جلو و عقب، چراغ روشنایی فضای پا در هنگام سوار و پیاده شدن، قابلیت تنظیم زاویه نور چراغ های جلو از داخل، آینه های جانبی برقی راهنما دار و تا شونده اتوماتیک، شیشه های سولار، طرح چوب کابین، دستگیره های درب کرومی، تو دوزی مخمل، کف پوش موکتی با آرم توربو، دسته دنده جدید با دوخت قرمز، سیستم ضد سرقت، دوربین دید عقب، سنسور دنده عقب، سیستم برق مالتی پلکس، قفل مرکزی با ریموت، کمربندهای سه نقطه ای با قابلیت تنظیم ارتفاع، رینگ های آلومینیومی ۱۶ اینچی، صندلی های جلوی تمام برقی از نوع ۸ جهته، زیر آرنجی جلو و عقب، سانروف برقی، کروز کنترل، آنتن کوسه ای، جا عینکی، صندوق پران و نمایشگر دمای محیط هستیم.

طبق دعوت نامه ی ارسال شده برای خریداران این خودرو ، قیمت خودرو 52.900.000 تومان اعلام شده که دنا پلاس توربو را وارد رقابت در رنج 50 تا 60 میلیون تومان می کند. این خودرو باید با رقبایی نظیر آریو اتوماتیک با قیمت 57,815,000 تومان ، چانگان CS35 دنده‌ای با قیمت 59,179,000 تومان ، برلیانس H320 اتوماتیک و برلیانس H330 اتوماتیک  به ترتیب با قیمت های 53,800,000 و 56,300,000 تومان ، برلیانس کراس با قیمت 57,500,000 تومان ، رنو ساندرو استپ وی اتوماتیک با قیمت 55,700,000 تومان ، بسترن B30 با قیمت 59,460,000 تومان، بی‌ وای دی F3 – دنده‌ای با قیمت 52,580,000 تومان و ام‌جی 360 دنده‌ای با قیمت 57,700,000 تومان می شوند که دو مورد آخری البته هنوز وارد بازار نشده اند. همان گونه که مشاهده می کنید اکثر رقبای این خودرو اتوماتیک های چینی هستند که اکثرا با شرایط فروش اقساطی به فروش می رسند.

علاوه بر این در حال حاضر گزینه های اتوماتیک محبوبیت بیشتری از گزینه های دنده ای دارند و مشکلات پیشرانه های توربو را هم به آن اضافه کنید. به نظر می رسد با توجه به سابقه ی نه چندان خوب سورن توربو و مشکلات متعدد دنا و دنا پلاس ، مشتریان با تردید زیادی به سمت دنا پلاس توربو بیایند. هم اکنون در فروشگاه های مجازی حواله های این خودرو با قیمت گزاف 58 میلیون تومان به فروش گذاشته شده اند و حباب بزرگی در این بخش شکل گرفته است و باید منتظر ماند و دید آیا دنا پلاس توربو با حل مشکلات فنی و ایرادات مونتاژی یک گزینه ی رقابتی با ارزش تبدیل می شود یا بازنده ای کامل در بازاری که توسط چینی ها اشباع شده است.



گردآوری:گروه سرگرمی سیمرغ
seemorgh.com/entertainment
منبع: dande6.com