همه چیز درباره پژو 508 محصول ایران خودرو! عکس
قصد داریم به بررسی خودرو پژو 508 بپردازیم. در ادامه با مشخصات فنی پژو 508 بیشتر اشنا می شویم.

پژو 508؛ شیر کم هیاهوی فرانسوی

یکی از مهم ترین دستاوردهای برجام در صنعت خودرو، ورود پژو به صورت رسمی به بازار ایران بود که مسئولیت عرضه و ارائه خدمات این برند به شرکت «ایکاپ» (یک جوینت ونچر 50/50 بین ایران خودرو و پژوی فرانسه) محول شد. 2008، 508 و از چند روز دیگر 301 نخستین خودروهای مدرن پژو هستند که پس از این برهه زمانی به خیابان های ایران راه یافته اند که البته در این بین، 508 به عنوان گران ترین و لوکس ترین محصول پژو در بازار فعلی کشور، مبارز ایکاپ برای رقابت با دیگر سدان های موجود در این کلاس مثل سوناتا، تلیسمان، اپتیما و ... بود.

508 نخستین بار در اواسط سال جاری شمسی با مدل 2016 به ایران عرضه شد و البته شرکت وارد کننده به صورت موازی، نمونه 2017 را نیز در معرض فروش قرار داد. اما چند روزی می شود که نسل جدید این خودرو برای عرضه به بازار جهانی آماده شده که تا چند روز دیگر به صورت رسمی در هشتاد و هشتمین نمایشگاه بین المللی خودروی ژنو 2018 مراسم رونمایی رسمی را پشت سر بگذارد. با این تفاسیر، در این صفحه به بررسی اجمالی این خودرو که این روزها با بازه قیمتی 190 الی 225 میلیون تومان قابل خریداری است، خواهیم پرداخت.

508 درظاهر

ایکاپ نسخه فیس لیفت نسل نخست 508 را به بازار ایران عرضه کرد که با توجه به بهره گیری از پوزه، رینگ ها، چراغ ها و دیگر جزئیات متفاوت نسبت به نسخه پیش از فیس لیفت که در سال 2011 روی خط تولید پژو قرار گرفت، ظاهر بسیار جذاب و گیرایی دارد. البته ابعاد این خودرو (در حد چند سانتی متر یا حتی میلی متر) نسبت به رقبای کره ای یا حتی ژاپنی (مثل تویوتا کمری که این روزها نمونه صفر کیلومترش در بازار کمیاب شده است) کوچکتر بوده اما فاصله بین دو محور آن حتی از گزینه ای مثل سوناتا LF نیز چند میلی متری بلندتر در نظر گرفته شده است.

با این حال، این اختلاف ابعاد به معنای کمتر بودن پرستیژ این خودرو نسبت به رقبای دیگرش نیست و اتفاقا در تیپ GT لاین فول آپشنی که به بازار عرضه می شود، 508 به لطف بهره گیری از مواردی مثل جلوپنجره کرومی، رینگ های آلومینیومی 18 اینچی، خروجی های دوقلوی اگزوز، چراغ های Full LED جلو به همراه LEDهای روشنایی روز و ظاهری مدرن و اغواگر دارد و از حیث طراحی تمام قد در کنار رقبای خود خواهد ایستاد.


508 در کابین

در مبحث فضای داخلی نیز طراحی دکوراسیون آن به صورتی ساده، شکیل و کاملا اروپایی انجام شده؛ به همین خاطر هیچ احساس ناخوشایندی مبنی بر عدم تناسب ادوات داخلی یا حتی ضعف ارگونومی روی صندلی های 508 نخواهید داشت. چرم مورد استفاده برای تودوزی این خودرو با طرح ناپا ترامونتان و دوخت قرمز (به خاطر GT لاین بودن خودروهای وارد شده به ایران) در کنار امکانات سرشاری مثل سیستم صوتی با مانیتور لمسی 7 اینچی و 8 بلندگو، ماساژور صندلی راننده، گرمکن صندلی های جلو، تنظیم برقی صندلی های جلو به همراه حافظه یکپارچه صندلی راننده و آیینه های جانبی، سنسور پارک جلو و عقب به همراه دوربین دنده عقب، سنسور نور و باران، آیینه الکتروکرومیک میانی، سایه بان شیشه های عقب، 6 کیسه ایمنی هوا، کروز کنترل و محدود کننده سرعت، سوئیچ هوشمند به همراه استارت دکمه ای، سنسور باد تایر، رادار هشدار نقطه کور، هد آپ دیسپلی، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک دونقطه ای و ... یکی از بهترین کابین ها را در اختیار شما قرار می دهد.

هر چند که فضای پای سرنشینان در قیاس با سوناتا LF، اپتیما JF و کمری اندکی کمتر بوده و این ضعف در ردیف عقب بیشتر به چشم می خورد؛ اما با این حال 508 از فضای بار بسیار خوبی بهره می برد و به عنوان یک سدان نسبتا اسپرته گزینه مقبولی است.


نمای داخلی پژو 508

نمای داخلی پژو 508

508 در بحث فنی

برگ برنده 508 را می توان قوای فنی آن دانست. استفاده از یک پیشرانه 4 سیلندر 1.6 لیتری توربو با بیشینه توان 163 اسب بخار و گشتاور 240 نیوتن متر و بهره گیری از گیربکس 6 سرعته اتوماتیک تیپ ترونیک به همراه محور فعال جلو برای این سدان 1.5 تنی هر چند که در دنیای اعداد تنها از نظر قدرت نسبت به رقبای کره ای ضعیف تر اما گشتاور مناسبی به چرخ های جلوی 508 منتقل می شود که همین موضوع در کنار گیریکس بسیار هماهنگ، شتاب و کشش خوبی برای شما فراهم می سازد.

البته در عمل اگر 508 را در کنار تلیسمان 190 اسب بخاری قرار دهید، محصول پژو نمی تواند با هموطن خود رقابت کند اما 508 در قیاس با اپتیما و سوناتا عملکرد آبرومندانه تری دارد. همچنین این خودرو به لطف بهره گیری از حجم موتوری کمتر، مصرف سوخت بسیار خوبی را در قیاس با رقبای 2.4 لیتری کره ای به نمایش می گذارد که بهره گیری از سیستم استارت استاپ خودکار در این خودرو نیز می تواند دلیل دیگری بر مصرف سوخت ترکیبی 6.9 در 100 کیلومتر این خودرو باشد.

البته این سیستم در برخی شرایط ترافیکی ممکن است اندکی آزاردهنده باشد چرا که به محض توقف کامل خودرو، پیشرانه خاموش شده و مجددا با لمس پدال گاز، موتور استارت می خورد. همچنین استفاده از سیستم های پایداری الکترونیکی متعدد در این محصول، خیال شما را از بابت کنترل در شرایط سخت راحت خواهد کرد.

508 در بازار

در شرایط این روزهای بازار که قیمت رقبای کره ای و حتی فرانسوی این خودرو به بیش از 250 میلیون تومان رسیده، 508 با قیمتی معادل 219 میلیون تومان برای مدل 2017 یک خودروی معقول و ایده آل است.



گردآوری:گروه سرگرمی سیمرغ
seemorgh.com/entertainment
منبع: هفته نامه خودرو امروز