آموزش تعویض دنده بدون گرفتن کلاچ!
شاید جالب باشد که بدانید بدون گرفتن کلاچ نیز می توان اقدام به تعویض دنده کرد که البته به مهارت زیادی نیاز دارد

آیا تعویض دنده بدون کلاچ به قطعات خودرو آسیب می‌زند؟

کلاچ نقش بسیار مهمی در خودروهای دستی دارد و به تعویض کردن دنده کمک می‌کند. درواقع کلاچ با قطع و وصل کردن اتصال موتور به گیربکس، امکان تعویض دنده را فراهم می‌کند. اما جالب است بدانید که می‌توان بدون استفاده از کلاچ نیز دنده‌ها را تعویض کرد. با ما همراه باشید تا با نحوه انجام آن آشنا شوید.

ممکن است گاهی اوقات در هنگام رانندگی سیستم کلاچ دچار مشکل شود و از کار بیفتد. در این صورت فشردن پدال کلاچ، آن را درگیر نخواهد کرد و نمی‌توان دنده را از این طریق تعویض کرد.در چنین حالتی باید بدون استفاده از کلاچ، دنده‌ها را تعویض کرد.

درواقع تا وقتی که خودرو توقف نکند، می‌توان دنده‌ها را بالا برد یا معکوس داد بدون این که کلاچ را درگیر کرد. اما رانندگی بدون کلاچ کاری با ریسک بالا محسوب می‌شود و نیاز به مهارت فراوان دارد. بهتر است که این کار را تنها در موارد اضطراری و برای مدت زمان کوتاهی انجام داد.

نحوه تعویض دنده بدون کلاچ

برای بالا بردن دنده، ابتدا باید به خودرو شتاب بدهید تا دور موتور به حد لازم برای دنده بعدی برسد. معمولا دور موتور مطلوب چیزی بین 2 تا 3 هزار RPM است. زمانی که دور موتور به حد مطلوب رسید، باید پدال گاز را رها کنید و در همین لحظه خودرو را از دنده خارج کنید و در حالت خلاص قرار دهید. اگر این فرآیند بیش از حد طول بکشد، باید دوباره دور موتور را بالا ببرید تا بتوانید دنده را تعویض کنید.

زمانی که دنده را در حالت خلاص قرار می‌دهید، دور موتور کمی کاهش پیدا می‌کند. در همین لحظات باید فشار کمی به دسته دنده وارد کنید تا هنگامی که دور موتور به حد مطلوب دنده بعدی رسید، بتوانید دنده را عوض کنید. پس از تعویض دنده دوباره پدال گاز را فشار دهید تا خودرو شتاب بگیرد.

مهم‌ترین اصل برای تعویض دنده بدون کلاچ، پیدا کردن دور موتور مناسب است

برای کاهش دنده، باید پای خود را به آرامی از روی پدال گاز بردارید تا دور موتور نیز با سرعت کمی کاهش پیدا کند. زمانی که دور موتور به 1200 تا 1500 رسید، دنده را خارج کنید.

حالا باید دور موتور را به مقداری برسانید که با دنده پایین‌تر، سرعت فعلی خودرو به دست می‌آید. ممکن است برای انجام این کار مجبور شوید که حدود یک ثانیه پای خود را بر روی پدال گاز قرار دهید. با فشاری کم ولی با سرعت بالا، دنده را تعویض کنید. البته باید دقت کرد که حتما دور موتور به حد مطلوب برسد تا سرعت گیربکس و موتور یکسان شود. پس از تعویض دنده می‌توانید شتاب بگیرید یا با کاهش دوباره دور موتور، باز دنده معکوس بدهید. به طور کلی معکوس دادن بدون استفاده از کلاچ کار سخت‌تری به نسبت بالا بردن دنده محسوب می‌شود و به مهارت بیش‌تری نیاز دارد.


آیا تعویض دنده بدون کلاچ به قطعات خودرو آسیب می‌زند؟

اگر به اندازه کافی در این کار مهارت داشته باشید، تعویض دنده بدون کلاچ آن‌چنان مضر نیست. اما برای یادگرفتن این مهارت، نیاز به تمرین دارید و تمرین کردن بدون مهارت کافی، می‌تواند به گیربکس آسیب وارد کند. درواقع با این کار، دنده‌ها مستهلک می‌شوند.

در پایان نیز لازم به یادآوری است که تکنیک تعویض دنده بدون کلاچ تنها در هنگام حرکت خودرو کاربرد دارد و نمی‌توان بدون استفاده از کلاچ، شروع به حرکت کرد. درضمن پیشنهاد می‌کنیم از این روش تنها در موارد اضطراری استفاده کنید و بیهوده به قطعات داخلی خودرو آسیب وارد نکنید.



گردآوری:گروه سرگرمی سیمرغ
seemorgh.com/entertainment
منبع: dande6.com