عکس زیبا از رنگین کمانی بی نظیر به اندازه کل آسمان!
عکس زیبایی از آسمان منتشر شده است که پدیده هواتاب را نشان می دهد!

پدیده هواتاب چیست؟

نوارهای رنگی وسیعی که سراسر آسمان را فرا گرفته‌اند، پدیده «هواتاب» را نشان می‌ٔدهند. جو زمین همیشه از خودش انرژی ساطع می‌کند و تشخیص آن کار ساده‌ای نیست؛ اما عکاس توانسته است این پدیده را به زیبایی در قاب تصویر جاودانه کند.

در طول روز، هوا با جذب انرژی خورشید و تابش گرمایی زمین، گرم می‌شود و با فرارسیدن شب، این انرژی را آرام‌آرام تخلیه می‌کند. بعضی وقت‌ها که اختلالی در جو اتفاق می‌افتد، مثلا توفانی عظیم در حال نزدیک شدن به منطقه است، افت‌وخیزهایی در جو پدیدار می‌شود و با ایجاد نوسان‌هایی، امواجی شبیه به امواجی که بر اثر برخورد جسمی با سطح آب شکل می‌گیرند، به راه می‌افتد که به آن‌ها «امواج جاذبه» می‌گویند. (این امواج جاذبه هیچ ارتباطی با امواج گرانشی ندارند).

هواتاب‌های سرخ‌رنگ معمولا حاصل تابش مولکول‌های OH هستند که در ارتفاع ۸۷ کیلومتری از سطح زمین، پرتوهای فرابنفش را جذب می‌کنند و پس از برانگیخته‌شدن، انرژی اضافی را با تابش پرتوهای سرخ‌رنگ تخلیه می‌کنند. هواتاب‌های نارنجی و سبز هم به‌ترتیب، حاصل تابش اتم‌های سدیم و اکسیژنی هستند که در ارتفاعی کمی بالاتر برانگیخته می‌شوند.

اما ماجرای این عکس چیست؟

«ژیائوهان وانگ» (Xiaohan Wang) نزدیک به دریاچه که‌لوکه (Keluke) در چین مشغول رانندگی بود که نمای باشکوه کهکشان راه‌شیری توجهش را جلب کرد. او برای تصویربرداری از این چشم‌انداز، تنظیمات دوربین را تغییر داد؛ اما حساسیت آشکارساز دوربین به‌قدری بالا بود که توانست نوارهای هواتاب را در آسمان ثبت کند.


پدیده هواتاب در آسمان

پدیده هواتاب در آسمان



گردآوری:گروه سرگرمی سیمرغ
seemorgh.com/entertainment
منبع: khabaronline.ir