عکس بی نظیر از پیتزا پپرونی در سیاره مشتری!
عکس زیبا و بی نظیری از سیستم های توفانی در سیاره مشتری منتشر شده که شبیه پیتزا پپرونی است!

تصویر نجومی روز ناسا از سیاره مشتری

فضاپیمای جونو که آخرین گردش‌های مداری به دور سیاره مشتری را انجام می‌دهد، یکی از حیرت‌انگیزترین یافته‌هایش را به زمین فرستاد: مجموعه‌ای از توفان‌های عظیم گردبادی که قطب شمال مشتری را فرا گرفته‌اند.

پژوهشگران ناسا با تحلیل داده‌های ارسالی از ابزار «نقشه‌بردار فروسرخ شفقی مشتری» که روی فضاپیمای جونو نصب شده، توانستند این نمای حیرت‌انگیز را از گردبادهای عظیمی که گرداگرد قطب شمال سیاره مشتری را فرا گرفته‌اند، بازسازی کنند.


سیستم‌های توفانی گردبادی در قطب شمال سیاره مشتری

سیستم‌های توفانی گردبادی در قطب شمال سیاره مشتری

این داده‌ها با مشاهدات فروسرخ و سنجش تابش حرارتی گسیل‌شده از ابرهای مرتفع مشتری گردآوری شده‌اند و به همین‌دلیل، هم نیم‌کره روشن و هم نیم‌کره تاریک این سیاره در آن دیده می‌شوند. در این نما، ۸ عارضه گرداب‌مانند را می‌بینید که گردباد عظیمی به قطر ۴۰۰۰ کیلومتر را که کمی آن‌طرف‌تر از قطب شمال جغرافیایی سیاره مشتری واقع شده است، احاطه کرده‌اند.

داده‌هایی که از قطب دیگر مشتری گردآوری شده‌اند، از وجود گردباد مشابهی در قطب جنوب این سیاره حکایت دارد که با ۵ عارضه گرداب‌مانند احاطه شده است. گردبادهای قطب جنوب مشتری اندکی از گردبادهای شمالی بزرگ‌ترند.

جالب اینجاست که داده‌های ارسالی فضاپیمای کاسینی از سیاره زحل از ساختاری متفاوت حکایت دارد و نشان می‌دهد که فقط یک سیستم توفانی گردبادی در هر یک از قطب‌های دومین سیاره بزرگ منظومه شمسی وجود دارد.



گردآوری:گروه سرگرمی سیمرغ
seemorgh.com/entertainment
منبع: khabaronline.ir