در میان این همه سلطان جواهرنشان ،ده الماس در سطح جهان وجود دارند که در نوع خود یگانه و منحصر به فرد هستند...
 
  
 
سخنی از جنس جواهر:
 
می‌گویند الماس از دل زمین و فاصله‌ای معادل صد کیلومتر بیرون آورده می‌شود. بله، صدکیلو متر زیرزمین! از دوهزار سال پیش به این طرف آن را سلطان نگین‌های جهان دانسته‌اند، سلطانی که به صورت تراشیده و نتراشیده در زیورآلات مورد استفاده قرار می‌گیرد.
... اما در میان این همه سلطان جواهرنشان ،ده الماس در سطح جهان وجود دارند که در نوع خود یگانه و منحصر به فرد هستند. ده الماسی که هر کدام برای خودشان داستانی دارند، داستانی شکل گرفته از دل تاریخ همراه با درد و رنج و خون و خنده.
کولینان یک
این برلیان (الماس تراش داده شده) بیش از 530 قیراط وزن دارد. در واقع "کولینان یک" سنگین ترین الماس جهان است که آن هم خودش از یک قطعه الماس که که بزرگترین الماس کشف شده است، تراشیده شده.
بلور الماس اولیه "کولینان یک" وزنی معادل 2106 قیراط داشته که به یاد مدیر عامل معدن کیمبرلی "کولینان" نامگذاری شده است.
این سنگ همراه با 104 قطعه برلیان ریز و درشت دیگر از همان الماس دو هزار قیراطی اولیه در آمستردام هلند تراشیده شده و در سال 1908میلادی به ادوارد هفتم، پادشاه انگلستان تقدیم گردیده.
"کولینان یک" قریب به صد سال است که در برج لندن نگهداری می شود و به دلایلی که معلوم نیست به آن" ستاره آفریقا" هم می‌گویند.
 

 

کوه نور

الماس" کوه نور" که ابتدا 186 قیراط وزن داشته، توسط نادر شاه افشار از هندوستان به ایران آورده شد، اما بعدها به دست کمپانی هند شرقی افتاد و در سال 1850 میلادی به ملکه ویکتوریا هدیه داده شد. کوه نور در اوایل قرن بیستم پس از تراش مجدد در تاج ملکه "مارلی" همسر "جرج پنجم" پادشاه انگلستان قرار گرفت و فعلا نیز جزو جواهرات سلطنتی انگلستان محسوب می‌شود و در تاج ملکه "الیزابت" در برج لندن نگهداری می‌گردد.
فلورتین
این برلیان 27/137 قیراط وزن دارد و از قدیم به عنوان اسطوره از آن یاد شده است. فلورتین در سال 1657 در مالکیت خانواده‌ای ایتالیایی در فلورانس قرار داشت، اما در قرن هیجدهم در تاج سلطنتی خاندان "هابزبورگ" دیده شد و پس از جنگ جهانی اول تا به امروز نیز مفقود شده‌است.
تیفانی
الماس" تیفانی" 129 قیراط وزن دارد و در سال 1878 میلادی در معدن کیمبرلی درآفریقای جنوبی کشف شده است. الماس یاد شده ابتدا 287 قیراط وزن داشت، ولی وقتی توسط تیفانی، جواهر فروش معروف نیویورکی خریداری شد، دوباره تراشیده شد. جواهر فروشی تیفانی اعلام کرده که این الماس فروشی نیست و قرار است در خانواده تیفانی نگهداری شود.
ناسک
این برلیان با وزن تقریبی 90 قیراط ابتدا در معبد شیوانا قرار داشت، اما در سال 1818 میلادی توسط انگلیسی‌ها به سرقت رفت و در سال 1927 مجدداً در نیویورک تراشیده شد. وزن فعلی آن 44 قیراط است و در حال حاضر در اختیار مالکین خصوصی جواهر در ایالات متحده آمریکا قرار دارد.
شاه
این الماس 70/88 قیراط وزن دارد و از هندوستان به ایران آورده شد. الماس شاه به طور طبیعی تراشیده شده و دارای سه سطح حکاکی است که اسامی سلاطین صاحب آن بر روی آن سطوح نوشته شده است. این الماس در سال 1829 از طرف محمد شاه قاجار به تزار نیکلای اول هدیه شد و از آن به بعد در کاخ کرملین نگهداری می‌شود.
 

 
کولینان چهار
این برلیان 60/63 قیراط وزن دارد و یکی از 105 الماس بریده شده از بزرگترین قطعه الماس کشف شده در جهان (کولینان یک) می‌باشد.
"کولینان چهار" پیش از این در تاج مله "ماری" قرار داشت، اما اکنون در برج لندن نگهداری می‌شود.
سانسی
"سانسی" با وزن معادل 55 قیراط سرگذشت عجیبی دارد. این الماس در سال 1470 در مالکیت "چارلز شیردل" بود، اما صد سال بعد یعنی در سال 1570 توسط شخصی به نام سانسی از سفیر فرانسه در ترکیه خریداری شد. الماس "سانسی" صد سال است که (از سال 1907 میلادی به بعد) در اختیار خانواده "آستار" در لندن قرار دارد.
هوپ
یک برلیان 5/44 قیراطی که در سال 1830 میلادی توسط بانکداری به نام "هوپ" در لندن خریداری شد. احتمالاً در جریان انقلاب کبیر فرانسه از صاحب اصلی آن دزدیده شد و دوباره تراشیده شده است.
در حال حاضر این برلیان تاریخی در موزه "اسمیت سونین" در آمریکا قرار دارد.
درسدن
این الماس 41 قیراطی در حال حاضر در تالار سبز شهر "درسدرن" نگهداری می‌شود. از تاریخچه اولیه این الماس اطلاعات دقیقی در دست نیست، اما کارشناسان عقیده دارند که این برلیان در حدود 1700 میلادی در اختیار "آگوست شیر پنجه" دوک ساکسون قرار داشته است.
گردآوری: گروه سرگرمی سیمرغ 
منبع:khanevadeyema