مظهر محمود خبرنگاری كه تا به حال پته 100 چهره معروف را روی آب ریخته باز هم با یك سوژه دیگر خبرساز شد.. اما مرد هزار چهره...
 
 
  
مظهر محمود خبرنگاری كه تا به حال پته 100 چهره معروف را روی آب ریخته باز هم با یك سوژه دیگر خبرساز شد.
توی سینما و تلویزیون مرد هزار چهره زیاد دیده­ایم؛ از جیمز فاكس که در«روز شغال» نقش یك تروریست باهوش را بازی کرده تا پرویز پرستویی که در «کتاب قانون»- فیلم جدید مازیار میری- با 5صورت متفاوت ظاهر شده. لابد آخری‌اش هم که در ذهن همه­تان مانده، مسعود شصت­چی است که ناخواسته به هیأت سپهر جندقی و سرهنگ غفاری و استاد توفان درآمد.
 اما مرد هزار چهره (یا لاقل 4-3 چهره) صفحه جهان امروز، یک آدم واقعی است؛ آقای مظهر محمود، خبرنگار روزنامه­ زرد (Tabloid) انگلیسی «اخبار جهان». این آقای محمود گرچه در یک نشریه­ زرد کار می‌کند اما همه گزارش­هایش زرد نیست و جدا از دخالت در زندگی خصوصی و سرک کشیدن به حیاط خلوت ستارگان سینمایی و ورزشی، کلی مجرم و قاچاقچی را هم به ‌پای میز محاکمه کشانده و پرده از رسوایی­های اخلاقی- سیاسی خیلی از سیاستمداران و خانواده­ سلطنتی انگلیس برداشته.
این اواخر هم به‌خاطر افشاگری تکان‌دهنده در مورد یك مدل تبلیغاتی مشهور، اسمش به صدر اخبار آمد و بهانه­ای شد برای مطلب این هفته­ ما.
اگر به صفحه مظهر محمود در ویکی‌پدیا سری بزنید، می­بینید که زیر عکسش نوشته شده «تنها عکس از مظهر محمود».
و این یعنی اینكه گرفتن و منتشر کردن عکسی از او به این راحتی­ها هم نیست. در واقع تا 2سال قبل که هیچ عکسی از محمود حتی در وبلاگ­ها هم نبود و کسی نمی‌دانست این خبرنگار مخفی که با نام «شیخ قلابی» هم شناخته می­شود، چه قیافه­ای دارد. خود این عنوان شیخ قلابی از آنجا آمده که محمود برای به‌دام انداختن و در واقع گرفتن آمار و اخبار از قربانیان خبری‌اش(!) معمولا در هیأت یک شیخ عرب بر آنها ­ظاهر می­شود.
او در قراردادش با «اخبار جهان» قید کرده که هیچ­وقت نباید عکسی از صورتش چاپ کنند و اگر هم لازم است بالای گزارش یا یادداشتی، عکسی بیاورند (مثل صفحه­ یادداشت­های خودمان)، باید آن را محو و به قول معروف «شطرنجی» کنند تا قابل تشخیص نباشد.
کار به جایی رسید که وقتی خودش در سال 1999 برنده جایزه­ خبرنگار سال انگلیس شد، با لباس شیوخ عرب و در حالی که تمام صورتش پوشیده بود، روی سن آمد و تنها برای کلوین مکنزی (سردبیر آن زمان نشریه­ سان) پوشیه­اش را کنار زد، آن هم صرفا جهت احراز هویت!
این همه دقت و وسواس محمود برای لو نرفتن چهره­اش، به طبیعت کارش مربوط می­شود؛ چرا که او نیاز دارد ناشناس و مخفی بماند تا بتواند مخاطبان‌اش را مورد گول قرار دهد! اما سرانجام در سال 2006، به دنبال شکایت یکی از نمایندگان وقت پارلمان از محمود، پای او به دادگاه باز شد و به‌­رغم تمام تلاش­های «اخبار جهان» برای جلوگیری از انتشار عکسی از او، استاد «نقاب ز رخ برکشید» و نگذاشت بیش از این ملت «هر یك حكایتی به تصور كنند».
وقتی آدمی بر مشخص نشدن صورتش تا این حد اهتمام می­ورزد، طبیعی است که اطلاعات زیادی در مورد زندگی شخصی‌اش در دسترس نباشد.
خود محمود در مورد زندگی خصوصی‌اش بسیار حساس است. تنها چیزهایی که در مورد او می­دانیم این است که اصلیت ترک دارد، از جایی در میدلندز آمده و در «ساندی تایمز» و شبكه‌های تلویزیونی کار کرده است. هرالد تریبون می­نویسد محمود در 1989 از ساندی تایمز اخراج شد چون می­خواست با مخفی کردن اشتباه‌اش، سر سردبیر را کلاه بگذارد.
به نوشته روزنامه­ها، محمود که تخصص‌اش در پرده‌برداری از فعالیت­های مخفی و غیرقانونی است، تا به حال بیش از 100 مجرم را به دادگاه کشانده و باعث رسوایی­های متعدد در طبقه­ اشراف و خاندان سلطنتی انگلیس شده است.
او در سال 2002 ادعا کرد که تهدید به مرگ شده و برای کشتنش 100هزار پوند جایزه تعیین کرده­اند. با وجود این، خیلی­ها معتقدند که روش کاری او اخلاقی نیست. وکلای انگلیسی می‌گویند نحوه‌ عمل محمود که از طرف سردبیران اخبار جهان نیز به شدت مورد حمایت قرار می‌گیرد، مغایر قانون و پر از تخلف­های عمدی است.
اما به‌­رغم این اعتراضات، او کارش را بدون مشکل خاصی ادامه می‌دهد و در عین حال ارتباط نزدیکی هم با مامورین پلیس دارد. خودش می­گوید: «به نظرم نمی­شود گفت روزنامه‌نگاری که قاچاقچیان مواد مخدر را لو می­دهد، کار خلافی کرده‌است. نتیجه­ کارهای من، چندین حکم قانونی علیه مجرمین بوده است. پس من حتما کار درستی کرده­ام».
چهره‌های سیاسی- اجتماعی گول‌خورده
مظهر محمود در طول عمر حرفه­ای‌اش، گزارش­های سیاسی- اجتماعی جنجالی زیادی کار کرده و البته به خاطر آنها به دردسرهایی هم افتاده است؛ مثلا در سال 2006، جورج گالووی- نماینده پارلمان انگلیس - از او شکایت کرد که سعی داشته اظهاراتی ضد هولوکاست از زیر زبانش بکشد تا مصونیت پارلمانی او را خدشه­دار­ کند.
در نتیجه همین شکایت بود که پای محمود به دادگاه باز شد و به این ترتیب بالاخره چهره­اش لو رفت. گالووی مدعی بود که محمود پیش از این سعی کرده همین کار را با 2نماینده­ ضدجنگ پارلمان انگلیس هم انجام دهد و آنها را گول بزند. کلا مثل اینکه جاسوس بازی محمود خیلی روی اعصاب گالووی رفته و حسابی آمپر او را بالا برده؛ تا آنجا که یک‌بار سعی کرد در مصاحبه­ای با کانال 4 انگلیس، عکس محمود را به اکران عمومی بگذارد که  البته موفق نشد.
شیخ قلابی ما سر به سر دو تا وزیر انگلیسی هم گذاشته و از خیانت یکی به همسرش و از روابط غیر افلاطونی آن یکی پرده برداشته؛ ضمن اینکه با لو دادن روابط غیراخلاقی مایكل براون (یک نماینده­ مجلس) اسباب گیر افتادن و مجازات او را هم فراهم کرده است! 
جدا از این گزارش­ها، محمود به ادعای خودش در 130 مورد پیگرد قانونی قاچاقچیان اسلحه، قاچاقچیان مواد، کودک‌آزاران، پزشک­های قلابی و مهاجران غیر قانونی نقش فعال داشته است. او بارها از انگلیس خارج شده و با پاسپورت قلابی در پشت کامیون­ها به این کشور برگشته تا خلأهای قوانین مهاجرت و نیز فساد اقتصادی پلیس انگلیس را آشکار کند.  
تلاش‌های محمود همیشه هم با موفقیت همراه نبوده است؛ مثلا او در سال 2004 طی گزارشی ادعا کرد که 3مسلمان افراطی را شناسایی كرده که قصد خرید مواد رادیواکتیو برای یک گروه تروریستی به منظور حمله به انگلیس را دارند. تحقیقات دادگاه در مورد این افراد چیزی را ثابت نکرد و آنها تبرئه شدند؛ ضمن اینکه «اخبار جهان» برای انتشار مطالب  کذب مورد سرزنش قرار گرفت. 
از این مهم­تر، گزارش آدم‌ربایی ویکتوریا بکام بود که از اساس دروغ درآمد (گرچه بعضی­ها معتقدند نقشه او با اقدام بموقع محمود خنثی شد). پلیس در حال تحقیق روی ماجرا بود که فهمید سرنخ و منبع اصلی محمود برای این افشاگری، کسی است که 10هزار دلار دریافت کرده تا این خبر را به او بدهد و بنابراین از لحاظ قانونی نمی­شود به عنوان یک شاهد معتبر رویش حساب کرد. این فرد بعدها از انگلیس اخراج شد. یکی دیگر از مظنونین این پرونده هم بعد از تبرئه، از «اخبار جهان» شکایت کرد که البته شکایتش به جایی نرسید.

چهره‌های ورزشی گول‌خورده
در پرونده­ کاری مظهر محمود، تلاش برای سرکار گذاشتن آدمی متشخص و سرد و یخی مثل اسون گوران اریکسون هم به چشم می‌خورد. او در سال 2006 قبل از جام جهانی به شكل تاجر مایه‌داری که به فوتبال علاقه­مند است و دوست دارد یک آکادمی ورزشی راه بیندازد، سراغ اریكسون سوئدی رفت.
سرمربی وقت تیم ملی انگلیس هم به او گفت بی‌خیال آكادمی ورزشی شو و بیا آستون ویلا را بخر و بكام را هم از رئال مادرید می‌خریم و فصل بعد اساسی می‌تركانیم. با انتشار این حرف‌ها، آن هم پیش از جام جهانی، مطبوعات انگلیسی از دست اریكسون حسابی شاكی شدند و او را به بی‌تعصبی نسبت به تیم ملی انگلیس متهم كردند.
او یک‌بار هم یک بازیکن ظاهرا درپیت انگلیسی به نام جان فاشانو را به اتهام تبانی برای تغییر نتیجه بازی به دادگاه کشاند و از هستی ساقط کرد. ماجرا از این قرار بود که محمود باز هم در لباس مبدل به فاشانو پیشنهاد داد در ازای مبلغی، نتیجه بازی را عوض کند. بعد از اینکه ماجرا لو رفت، فاشانو مدعی شد که نیتش از اول خیر بوده و می‌خواسته با این کار پی به پشت پرده­ مافیای فوتبال ببرد و به پلیس گزارش دهد.
محمود همین حرکت را با یک سوارکار ایرلندی و یک کریکت‌باز پاکستانی هم‌ انجام داد. اولی به خاطر نقص شواهد و مدارک تبرئه شد و دومی هم برای همیشه از تیم ملی اخراج شد.
مهم‌ترین چهره گول‌خورده
مهم­ترین‌ كار محمود، افشاگری مفتضحانه­ای بود که در مورد کنتس سوفی- از اعضای خاندان سلطنتی انگلستان- انجام داد‌. ماجرا از این قرار بود که سوفی خانم به همراه خانواده برای سفری تفریحی به کشورهای حوز­ه خلیج همیشگی فارس آمده بودند و در قطر و بحرین و سایر شیخ‌نشین­ها می­چرخیدند که باز محمود با همان عقال و دشداشه و چفیه آمد پیش‌شان و بعد از کلی زبان بازی، توانست حرف­های شخصی و خصوصی و البته سیاسی از زیر زبان کنتس خانم بیرون بکشد که ضبط و تا حدی پخش شد.
 کار به جایی کشید که جدا از «اخبار جهان»، حتی نشریه­ معتبر «ساندی میرور» هم ماجرا را چاپ و به این مسئله اشاره کرد که سوفی با الفاظ نامحترمانه­ای مثل «پیرزن» و «ترسناک» از ملکه و نخست‌وزیر یاد کرده است. گند کار که حسابی در آمد، باکینگهام بیانیه داد که این حرف­ها درست نیست و کنتس عمرا چیزی نگفته. روزنامه‌ها هم گفتند اگر خیلی اصرار دارید، اصل نوار را بگذاریم روی شبکه.
 
گردآوری: گروه سرگرمی سیمرغ(www.seemorgh.com/entertainment)
منبع: همشهری آنلاین