ایرانیان جزو نخستین ملتی بودند که گل را به یکدیگر هدیه می دادند. نقوش به جای مانده از دوران گذشته که در آن عده‌ای شاخه گلی در دست دارند، مستند است...

ایرانیان جزو نخستین ملتی بودند که گل را به یکدیگر هدیه می دادند. نقوش به جای مانده از دوران گذشته که در آن عده‌ای شاخه گلی در دست دارند، مستند است و این موضوع نشانگر آن است که ایرانیان باستان نیز برای پرورش گل و هدیه دادن آن اهمیت ویژه ای قائل بوده اند.
رواج گل و گیاه در ایران به ویژه در طراحی فضای سبز از 3000 سال پیش اهمیت داشته و توسعه آن در این سرزمین به صورت یک حرفه، عمر 85 ساله ای دارد.ریسک در شغل گلفروشی بسیار بالاست، زیرا گلها عمر کمی دارند و باید با پیش‌بینی ذائقه مردم گل‌هایی را خریداری‌ کرد که با استقبال‌ عموم مواجه شود.
در حال حاضر قیمت گل در داخل کشور گرانتر از قیمت گل صادراتی به خارج از کشور است و به همین دلیل اکثر تولید کنندگان در کشور ترجیح می دهند تا تولیداتشان را در داخل کشور عرضه کنند، اما از طرفی با توجه به اینکه بازار داخلی کشش عرضه را ندارد، اهمیت صادرات دو چندان می‌شود. باید گفت که پایین بودن قیمت فروش نسبت به هزینه تمام شده تولید از مشکلات اصلی تولیدکنندگان گل است.
ضایعات بالای گل و گیاه نیز از دیگر مشکلات تولید گل در کشور است؛ به گونه‌ای که از کل گل‌های وارده به بازار حدود یک چهارم آن فروخته می‌شوند و سه چهارم در بازار باقی می‌ماند. به عبارتی فروشنده از 50 شاخه گلی که از تولید کننده می خرد، قادر است تنها 20 شاخه از آن را بفروشد و مابقی جزو ضایعات محسوب می شود.
جلال عجایبی - رییس اتحادیه فروشندگان گل تهران اظهار کرد: امسال قیمت گل‌ها بسیار گران شده و افزایش یافته است و با توجه به افزایش سوخت و گران‌شدن نهاده‌ها بازار هم‌چنان راکد است.

 وی در پاسخ به این سوال که گران‌ترین گل کدام است؟ گفت: ارکیده گران‌ترین گل است و هر شاخه آن در مغازه‌ها حدود 25 هزار تومان است که البته متغیر بوده و معمولا به صورت قاچاق وارد کشور می‌شود.
 وی با بیان این‌که ضایعات گل افزایش یافته است، به کاهش قدرت خرید مردم برای گل اشاره کرد و گفت: قدرت خرید مردم نسبت به سال گذشته پایین آمده و می‌توان گفت فروش گل نسبت به سال گذشته 80 تا 90 درصد کاهش یافته است. به گفته او گل‌های رز، مریم، لیلیوم و آنتلیوم از جمله گل‌هایی است که بیشترین استفاده را در کشورمان دارند.
رییس اتحادیه فروشندگان گل تهران با اشاره به اینکه هلند بیشترین صادرات گل را در جهان به خود اختصاص داده است، گفت: در حال حاضر سالانه حدود 20 میلیون دلار گل صادر می کنیم که نسبت به سال‌های گذشته 50 تا 60 درصد کاهش یافته است. اما هلند علاوه بر بزرگترین تولید کننده گل، بزرگترین واردکننده گل و گیاه نیز هست و از کشورهایی مثل کنیا، کلمبیا و اکوادور از طریق هوایی گل وارد می کند.

گردآوری:گروه سرگرمی سیمرغ
www.seemorgh.com/entertainment
منبع: isna.ir

مطالب جالب دیگر:
9 وسیله که نباید مشترکا استفاده کرد چرا که برایتان ضرر دارد!؟
ده ترفند در نرم افزار Word !
خطرات مصرف زياد پنير!؟