اطلاعاتی جالب درباره لواشک! چرا اسم لواشک دهان را آب می‌اندازد؟
لواشک جز خوراکی هاییست که طرفداران زیادی دارد. در این مطلب نگاهی میکنیم به جزئیاتی از این خوراکی ترشمزه!

قسمتی از دستگاه عصبی ما به نام سیستم لیمبیک، مربوط به احساس لذت است و با یادآوری خاطرات تلخ و شیرین، فعال می‌شود و همان احساسی که در آن زمان خاص در بدن ما رخ می‌دهد، با یادآوری‌اش هم اتفاق می‌افتد.
 
به عنوان نمونه، کسی که معتاد است با دیدن یک سوزن یا شخصی که یک بار از او مواد خریده، هوس می‌کند که سراغ موادمخدر برود! در مورد خوراکی‌ها هم همین اتفاق در مغز ما می‌افتد. به عنوان نمونه مغز با دیدن یا شنیدن نام خوراکی‌های ترشی مانند لواشک یا قره‌قروت یا حتی به یادآوردن آنها، تحریک می‌شود و سیستم گوارشی و بلعمان را فعال می‌کند و به همین دلیل، ما با دیدن و شنیدن نام خوراکی‌های ترشی مانند لواشک، دهانمان آب می‌افتد.
 
چرا اسم لواشک دهان را آب می‌اندازد؟

نکته مهمی که باید در این‌باره بگویم این است که سیستم لیمبیک تنها زمانی فعال می‌شود که ما برای یک بار هم که شده، تجربه انجام دادن یک کار یا خوردن یک خوراکی خاص را داشته باشیم. بنابراین کسی که تا به حال لواشک یا آلوچه نخورده باشد به هیچ‌وجه با شنیدن نام آنها دهانش آب نمی‌افتد اما به محض تجربه کردن و لذت بردن از خوردن آنها، این واکنش در دهانش احساس می‌شود.
 
البته نباید از خاطر برد که زیاده‌روی در خوردن این خوراکی‌ها به راحتی می‌تواند کالری مازاد را وارد بدن کند و اضافه وزن به بار آورد. پس با هر تعارفی نباید مقدار زیادی از این خوراکی‌ها را میل کنید؛ زیرا به راحتی چاق خواهید شد؛‌ چیزی که برای خیلی از ما پیش می‌آید و وقتی با چند کیلو اضافه وزن روبه‌رو می‌شویم، اغلب می‌گوییم من که هیچی نمی‌خورم، نمی‌دانم این اضافه وزن از کجا آمده است؟!


گردآوری:گروه سرگرمی سیمرغ
seemorgh.com/entertainment
منبع: yjc.ir