5 کشف علمی مهم که بصورت اتفاقی در سال 2016 رخ دادند!
شاید عجیب به نظر برسد اما برخی از کشف های سال 2016 بصورت اتفاقی رخ داده اند!

کشف های اتفاقی در سال 2016

سال 2016 میلادی با پیشرفت‌ها و اکتشافات گسترده‌ای در علم به پایان رسید که برخی از آنها به صورت اتفاقی و فارغ از هدف آغازین حاصل شدند.

اکتشافات علمی همواره نتیجه مطالعات دقیق و پیچیده هستند، اما در این میان برخی از اکتشافات علمی با ورود عوامل ناخواسته یا اتفاقی با پروسه‌ مطالعاتی کشف می‌شوند. در ادامه با مهمترین اکتشافات اتفاقی علمی سال 2016 میلادی آشنا می‌شوید.

حس ششم عنکبوتی

محققان دانشگاه کرنل در حال مطالعه بر روی قدرت تحلیل بینایی عنکبوت‌های جهنده با استفاده از الکترود بودند که به طور اتفاقی دریافتند با صدای صندلی یکی از محققان شاخص‌های الگوهای مغزی عنکبوت به شدت تغییر کرد.
آنها برای کشف علت این تغییر، عملکرد نورون‌های صوتی این جانور را نیز مورد بررسی قراردادند و در نهایت متوجه شدند امواج صوتی در این جانور از گیرنده‌های مو شکل موجود در بدن دریافت می‌شود. این اکتشاف همچنین نشان داد که بر خلاف باور موجود قدرت تشخیص سیستم شنوایی این جانور بیش از سه متر است.
محققان معتقدند این اکتشاف اتفاقی سرانجام منجر به تولید حسگرهای مویی گیرنده امواج صوت برای دستگاه‌های کمک شنوایی در انسان خواهد شد.

فلز هیولا

محققان دانشگاه رایس در حال انجام آزمایش برای تولید مواد مغناطیسی از مواد نانو مغناطیس بودند که به طور اتفاقی موفق به کشف قوی‌ترین آلیاژ فلزی شناخته شده در جهان شدند.
پروفسور امیلیا مورسون، محقق فیزیک از دانشگاه رایس در مورد چگونگی کشف اتفاقی قدرتمندترین آلیاژ فلزی جهان عنوان کرد: هنگامی که در آزمایشگاه مشغول خورد کردن آلیاژ طلا و تیانیوم برای ادامه تحقیقات بودیم، دریافتیم که خرد کردن این آلیاژ تقریبا غیرممکن است.

وی در ادامه افزود: خرد کردن این آلیاژ حتی با آسیاب پوشیده شده از ذرات الماس نیز ممکن نبود، در اینجا بود که متوجه شدیم ترکیب یک واحد طلا و سه واحد تیتانیوم آلیاژ بسیار مقاومی می‌سازد، به‌ طوری‌ که این آلیاژ در آینده بهترین جایگزین برای ایمپلنت‌های دندان‌پزشکی و استخوانی خواهد شد.

نانو میله‌های عجیب

محققان لابراتوار ملی نورث‌وست پاسیفیک در حال مطالعه بر روی ساخت نانو سیم‌های مغناطیسی بودند که به طور اتفاقی نانو میله‌های عجیبی ساختند که رفتار متمایزی هنگام برخورد با آب از خود نشان می‌داد.
نانو میله‌های عجیب هنگامی که رطوبت اتمسفر بین 50 تا 80 درصد باشد عملکرد مخالف اسفنج یا خروج سریع آب را از خود نشان می‌دهد، به همین منظور محققان آن را اسفنج وارونه نامیدند.
دیوید هلدبرانت، یکی از محققان این مطالعه معتقد است که این اکتشاف اتفاقی می‌تواند از طرق مختلف در کیفیت زندگی ما اثر داشته باشد. یکی از کاربردهای احتمالی نانو میله‌های عجیب، ساخت البسه ضد عرق خواهد بود.

شیشه خورشیدی

محققان آزمایشگاه ملی بروکهاون در حال تلاش برای ساخت سلول‌های خورشیدی از گرافن بودند که پس از قرار دادن این لایه بر روی شیشه معمولی دریافتند لایه گرافن به سرعت جذب شیشه می‌شود.
علت این واکنش اتفاقی انتقال یون‌های سدیم به شیشه است که سبب انتقال لایه گرافن به درون ماده زمینه شده بود.
در این آزمایش اتفاقی محققان توانستند لایه گرافن را بدون استفاده از مواد شیمیایی، کوره یا اتاق خلاء جذب شیشه کنند.
در صورت موفقیت این طرح در مراحل بعدی تجهیزات الکترونیک و باتری‌های پیشرفته‌تر تولید خواهند شد.

فلز مایع

محققان موسسه فناوری ماساچوست در حال مطالعه بر روی روش جایگزین تولید فلزات از سنگ آهن با استفاده از فرایند الکتریکی و باتری بودند که به طور اتفاقی موفق به تولید عنصر آنتیموان مایع با خلوص 99.9 درصد شدند.
استفاده از فرایند الکتریکی برای استخراج فلزات به مراتب با انتشار کمتر گازهای گلخانه‌ای همراه خواهد بود، اما باتری ساخته شده از اکسید آنتیموان در آزمایشگاه هنگام شارژ شدن کارایی نداشت و به طور اتفاقی در فرایند شارژ باتری فلز آنتیموان مایع گران‌قیمت با خلوص بسیار بالا بدست آمد.


گردآوری:گروه سرگرمی سیمرغ
seemorgh.com/entertainment
منبع: isna.ir