اتفاقاتی که با گیاهخوار شدن همه مردم جهان رخ می دهند!
آیا تابحال فکر کرده اید که اگر همه مردم گیاهخوار شوند چه اتفاقی رخ خواهد داد

اگر همه مردم جهان گیاه‌خوار شوند چه اتفاقی می‌افتد؟

امروزه بسیاری از مردم در گوشه و کنار جهان با انگیزه‌های مختلفی پیرو رژیم غذایی مبتنی بر گیاه‌خواری بوده و در سوی مقابل، عده زیادی از مردم نیز طرفدار رژیم گوشت‌خواری هستند. حال فرض کنیم اگر همه مردم جهان گیاه‌خوار شوند، چه اتفاقی خواهد افتاد؟

فارغ از بحث موافقان و مخالفان گیاه‌خواری و دلایلی که طرفداران رژیم همه‌چیزخواری و گیاه‌خواری، باید پذیرفت که پرورش گوشت دام‌ها برای طبیعت هزینه سنگینی داشته و طبیعتاً در صورت گیاه‌خواری، می‌توان بیشتر به طبیعت خدمت کرد.

شاید باور این موضوع سخت باشد که اگر همه مردم جهان گیاه‌خوار شوند، چه اتفاقی خواهد افتاد. هرچند این موضوع امکان‌پذیر نیست اما وب‌سایت ساینس فوکوس به بررسی تأثیرات و تبعات این مسئله بر طبیعت پرداخته و با مدل‌سازی علمی، نمایی ازآنچه در صورت تغییر رژیم غذایی انسان به گیاه‌خواری در برابر کره زمین قرار خواهد گرفت، را نشان می‌دهد.

تأثیر روی زیستگاه‌های حیوانات و حیات‌وحش

گیاه‌خواران عمدتاً به دنبال از بین بردن همه ظلم به حیوانات هستند. باید توجه داشت که اگر همه انسان‌ها گیاه‌خوار شوند، 3.5 میلیارد حیوان اهلی موجود در مزارع و دامداری‌ها وارد طبیعت خواهند شد و از سوی دیگر برآورد می‌شود 19 میلیارد جوجه و مرغ نیز در سراسر دنیا رها شوند. البته اکثر آن‌ها براثر گرسنگی نابودشده یا توسط شکارچیان خورده می‌شوند. در عوض، مزارع موجود در جهان به طبیعت بازگشته و پناهگاهی برای جانوران وحشی و اکوسیستم تبدیل خواهد شد.

تأثیر گیاه‌خواری روی گازهای آلاینده

بر اساس تخمین‌های انجام‌شده، صنایع غذایی عامل مستقیم یک‌چهارم از گازهای آلاینده تولیدشده در سراسر جهان هستند که بیشتر این گازهای تولیدشده توسط معده گاوها و به شکل متان ایجاد می‌شود. متان یک گاز گلخانه‌ای بسیار نیرومند بوده و قطعاً تغییر رژیم غذایی همه مردم جهان به گیاه‌خواری می‌تواند 28 درصد از آلاینده‌های جوی جهان را کاهش دهد که این میزان برابر با متوقف شدن کلیه فعالیت‌های صنعتی منجر به تولید آلاینده‌های جوی و گازهای گلخانه‌ای کشور هندوستان است.

استفاده بیشتر از زمین

در حال حاضر بیش از 68 درصد از زمین‌های زراعی و کشاورزی جهان برای تغذیه چهارپایان مورد بهره‌برداری قرار دارند. کاشت یک‌پنجم از این زمین‌ها با محصولات غذایی کشاورزی می‌تواند همان مقدار منابع غذایی را در اختیار انسان قرار دهد. به‌این‌ترتیب 26 میلیون کیلومترمربع از زمین‌های جهان آزادشده و می‌تواند تبدیل به جنگل شود که برای درک بهتر این موضوع باید اشاره کرد که این میزان برابر با یک و نیم برابر مساحت کشور روسیه است.

تأثیر گیاه‌خواری بر بهداشت و سلامت

اگر همه مردم جهان گوشت‌خواری را کنار گذاشته و گیاه‌خوار شوند، سالانه هشت میلیون نفر از میزان مرگ‌ومیر جهانی کاسته خواهد شد. عمدتاً این مرگ‌ومیر براثر بیماری‌های قلبی، سکته و سرطان ایجاد می‌شوند.

البته باید در نظر داشت که مواد غذایی گیاهی میزان کمتری کالری تولید کرده و همچنین برخی مواد حیاتی موردنیاز بدن مانند ویتامین‌های آ ، ب 12 و دی و همچنین اسیدهای چرب و آمینواسیدهای موردنیاز بدن، عمدتاً از طریق مواد گوشتی و پروتئینی تأمین می‌شوند. به باور کارشناسان، بهترین روش برای حفظ سلامتی، کاهش مصرف گوشت و نه قطع کامل آن در کنار مصرف میزان زیاد سبزیجات و میوه‌های تازه است.



گردآوری:گروه سرگرمی سیمرغ
seemorgh.com/entertainment
منبع: isna.ir