توصیه های پلیس فتا درصورت استفاده از برنامه های رایگان برای موبایل
اگر جزء افرادی هستید که از برنامه های مختلف و رایگان برای گوشی تلفن همراه خود استفاده می کنید, بهتر است کمی احتیاط کنید

مراقب برنامه‌های رایگان تلفن همراه هوشمند باشید

امروزه تلفن هوشمند یکی از مهم‌ترین ابزارهای مورد استفاده در کارهای روزمره به شمار می‌رود.

افزایش اپلیکیشن‌های فارسی و ایرانی برای سیستم‌عامل‌های موبایل به ویژه اندروید و iOS، استفاده از اسمارت‌فون‌ها را در کشورمان کاربردی‌تر کرده و هر روزه افراد بیشتری به سمت استفاده از این ابزار، گرایش پیدا می‌کنند.

تهدیدها

امروزه یکی از دلایل گرایش کاربران به استفاده از گوشی‌های هوشمند را می‌توان به ارائه برنامه‌های کاربردی رایگان اشاره کرد و از طرف دیگر رشد تلفن‌های هوشمند سبب تقاضای بیشتر برای ارائه اپلیکیشن‌های تلفن همراه شده که این امر می‌تواند بستر مناسبی را برای افراد سودجو در قالب جاسوسی کاربران از طریق ارائه برنامه‌های رایگان برای گوشی‌های هوشمند ایجاد کند.

برخی اپلیکیشن‌های موبایلی موجود در سایت‌ها و فروشگاه‌ها از کدهای مخرب استفاده کرده و کنترل گوشی کاربر را در اختیار می‌گیرند، فهمیدن این موضوع نیز بسیار مشکل است چرا که کدهای این اپلیکیشن‌ها با ترکیب میلیون‌ها کد مختلف دیگر در سیستم‌ عامل باعث می‌شوند تا بتوان از گوشی کاربران جاسوسی کنند.

موارد جاسوسی شامل ارسال پیامک‌های دریافتی و ارسالی کاربر بدون آنکه خود متوجه شود، ارسال عکس‌ها، کلیپ‌ها و فیلم‌های موجود در حافظه گوشی، ارسال لیست تماس‌های دریافتی و شماره مخاطبان موجود در گوشی و ... است.

تهدیدات امنیتی در گوشی‌های همراه هوشمند بیشتر از لپ تاپ و رایانه های خانگی است، چرا که میزان اطلاعات شخصی که کاربران با خود در موبایل‌های هوشمند حمل می‌کنند به مراتب بیش از نوت‌بوک و و کامپیوترهای خانگی آنها است ضمن آنکه دسترسی سارقان یا هکرها به گوشی همراه به مراتب آسان تر است.

توصیه پلیس فتا

1-در گام اول توصیه پلیس فتا به دارندگان اسمارت‌فون‌ها این است که کاربران روی گوشی خود یک برنامه امنیتی مانند نرم‌افزار ضد جاسوس نصب کنند.

2- از دانلود بی‌مورد نرم‌افزارها و کلیپ‌‌های موجود در سایت‌ها خودداری کنید و فقط برنامه‌ها و نرم‌افزارهای لازم و کاربردی را دریافت و تنها به نمونه‌های رسمی موجود اعتماد کنید.

3- هنگامی که کار شما با یک برنامه یا سرویس وب تمام شد، از برنامه خارج شوید یا Log Out کنید و کانال را همین طور به حال خود باز نگذارید تا دیگران اطلاعات شما را کنترل کنند.

شهروندان در صورت مواجه با موارد مشکوک می‌توانند آن را از طریق سایت پلیس فتا به Cyberpolice.ir بخش ارتباطات مردمی اعلام کنند.



گردآوری:گروه سرگرمی سیمرغ
seemorgh.com/entertainment
منبع: iribnews.ir