نکاتی که برای خرید گوشی موبایل ارزان قیمت باید به آنها توجه کرد
اگر قصد خرید یک گوشی موبایل ارزان قیمت را دارید بهتر است به نکات زیر توجه کنید

نکات مهم خرید گوشی ارزان قیمت

روزی روزگاری گوشی‌های پایین‌رده از هیچ‌گونه ویژگی قابل توجهی بهره نمی‌برند و تجربه‌ی کاربری خیلی بدی را رقم می‌زدند. اما حالا، کاربران می‌توانند یک گوشی بسیار ارزان‌قیمت را خریداری کنند و انتظار تجربه‌ی کاربری نسبتاً خوبی را هم داشته باشند. البته می‌دانیم که چنین گوشی‌هایی از حافظه داخلی چندان زیادی بهره نمی‌برند یا دوربین آن‌ها هم چندان حرفه‌ای نیست، ولی در بیشتر مواقع می‌توانند فراتر از انتظارات کاربران عمل کنند.

به همین خاطر، اگر قصد خرید گوشی ارزان قیمت دارید، بهتر است به این نکات توجه کنید.

عملکرد

گوشی‌های پایین‌رده معمولاً از چیپست‌های ۸ هسته‌ای بهره نمی‌برند و عمدتا باید به چیپست‌های ۴ هسته‌ای بسنده کنید. این چیپست‌ها برای استفاده‌های روزمره مانند بهره‌گیری از شبکه‌های اجتماعی، وب‌گردی و موارد مشابه عملکرد مناسبی دارند، ولی به‌هرحال گاهی اوقات باید انتظار هنگ کردن گوشی را هم داشته باشید.

حتی اگر با قیمت موردنظرتان موفق به پیدا کردن گوشی مجهز به چیپست هشت هسته‌ای شدید، به احتمال زیاد از هسته‌های نه‌چندان قدرتمند Cortex-A۵۳ بهره می‌برد که در این صورت، باز هم گوشی موردنظرتان توان پردازشی چندان بالایی نخواهد داشت. به همین خاطر بعد از خرید گوشی ارزان قیمت به دنبال تجربه‌ی بازی‌های سنگین نباشید و بهتر است انتظار خود را در سطح بازی‌های دو بعدی و ساده نگه دارید.

از لحاظ حافظه رم، گوشی‌های ارزان‌قیمت معمولاً از یک تا دو گیگابایت حافظه رم بهره می‌برند. اگر بودجه‌ی کافی دارید، بهتر است گوشی هوشمندی را انتخاب کنید که حداقل از ۲ گیگابایت حافظه رم بهره می‌برد تا هنگام استفاده همزمان از چند اپلیکیشن مختلف به مشکل خاصی برنخورید.

البته ما جداً توصیه می‌کنیم که اگر قصد خرید گوشی مجهز به ۱ گیگابایت حافظه رم را دارید، گجت مجهز به اندروید گو را خریداری کنید که نسخه‌ی سبک شده اندروید محسوب می‌شود و فشار کم‌تری بر حافظه رم وارد می‌کند. در ضمن دور گوشی‌های قدیمی مجهز به ۵۱۲ مگابایت حافظه رم را خط بکشید، زیرا هنگام استفاده از اپلیکیشن‌های مختلف با مشکلات زیادی مواجه می‌شوید.
 

حافظه

گوشی‌های پایین‌رده از لحاظ حافظه داخلی هم چندان دست و دل‌باز نیستند و اگر بودجه‌ی چندان زیادی ندارید، شاید نتوانید گوشی مجهز به ۱۶ گیگابایت حافظه داخلی را خریداری کنید. البته ما توصیه می‌کنیم اگر قصد خرید گوشی ارزان قیمت دارید، موردی را انتخاب کنید که حداقل از ۱۶ گیگابایت حافظه داخلی بهره ببرد. اگر هم ناچار به خرید یک گوشی مجهز به ۸ گیگابایت حافظه داخلی شدید، با خرید کارت حافظه microSD و بهره‌گیری از سرویس‌های فضای ابری مانند گوگل فوتوز می‌توانید همواره بخش زیادی از این حافظه را آزاد نگه دارید.

سیستم‌عامل اندروید معمولاً ۲ تا ۳ گیگابایت از حافظه داخلی را اشغال می‌کند به همین خاطر در نهایت کمتر از ۸ یا ۱۶ گیگابایت حافظه داخلی نصیب شما می‌شود. در ضمن مرتباً حافظه کش اپلیکیشن‌های مختلف را پاک کنید، زیرا گاهی اوقات همین موارد می‌توانند بخش زیادی از حافظه داخلی را پر کنند.

در رابطه با کارت حافظه microSD هم باید بگوییم که تقریباً تمام گوشی‌های پایین‌رده از این مشخصه پشتیبانی می‌کنند و خوشبختانه این کارت‌های حافظه قیمت چندان زیادی ندارند. اگر هم به‌عنوان مثال به گوشی ارزان‌قیمتی برخوردید که از کارت حافظه پشتیبانی نمی‌کرد، بهتر است آن را فراموش کنید، زیرا گزینه‌های بسیار بهتری وجود دارد.
 

صفحه‌نمایش

همین ابتدای امر باید بگوییم که اگر قصد خرید گوشی ارزان قیمت دارید به دنبال نمایشگر مجهز به رزولوشن ۱۰۸۰ p. نباشید. بیشتر گوشی‌هایی که در این دسته قرار می‌گیرند، از نمایشگر‌هایی با رزولوشن ۴۸۰ p. و ۵۴۰ p. بهره می‌برند. البته برخی گوشی‌ها مانند شیائومی Redmi ۶A از نمایشگر ۷۲۰ p. بهره می‌برند.

در رابطه با اندازه‌ی صفحه‌نمایش با مشکلی مواجه نخواهید شد، زیرا در این زمینه تنوع زیادی وجود دارد. البته باید خاطرنشان کنیم که با بزرگ‌تر شدن اندازه نمایشگر، اهمیت رزولوشن هم افزایش می‌یابد. زیرا مثلاً یک نمایشگر ۴ اینچی با رزولوشن ۹۶۰ در ۵۴۰ کیفیت نسبتاً خوبی دارد، ولی نمایشگر ۶ اینچی با رزولوشن مشابه، کمی مات به نظر می‌رسد.

نمایشگر‌های AMOLED قیمت بالایی دارند و معمولاً در این دسته از گوشی‌ها به کار گرفته نمی‌شوند. به همین خاطر بیشتر گوشی‌های ارزان‌قیمت از نمایشگر LCD بهره می‌برند و انتظار خود را با توجه به این واقعیت تطبیق دهید.

دوربین

هرچند دوربین‌های دوگانه دیگر مختص به گوشی‌های پرچم‌دار نیستند، اما در بین گوشی‌های ارزان‌قیمت هم معمولاً حضور چندانی ندارند. اگر هم در یک گوشی ارزان‌قیمت شاهد دوربین دوگانه‌ای باشید، به احتمال زیاد دوربین ثانوی از کیفیت VGA یا سنسور ۲ مگاپیکسلی بهره می‌برد.

با توجه به این موضوع، اگر قصد خرید گوشی ارزان قیمت دارید باید انتظار یک دوربین اصلی ۵ تا ۱۳ مگاپیکسلی را داشته باشید. این دوربین‌ها در مقایسه با رقبای گران‌قیمت خود کیفیت خیلی خوبی ندارند که این موضوع بیشتر از هر چیزی به کوچک و بی‌کیفیت بودن سنسور آن‌ها و توانایی پایین در زمینه‌ی دریافت نور برمی‌گردد.

علاوه بر موارد ذکر شده، باید خاطرنشان کنیم که ۹۹ درصد از این گوشی‌ها فاقد لرزش‌گیر اپتیکال دوربین هستند. لرزشگیر‌های اپتیکال به شاتر دوربین اجازه می‌دهد که برای مدت بیشتری باز بماند که در نهایت منجر به شفاف‌تر شدن و در کل بهبود کیفیت عکس می‌شود. همچنین این لرزشگیر‌ها در هنگام فیلم‌برداری هم مثمر ثمر واقع می‌شوند. با وجود این فقدان‌ها، دوربین موجود در این گوشی‌ها از پس گرفتن عکس‌های معمولی برمی‌آیند. فقط باید انتظار ویدیو‌های پر از لرزش، عکس‌هایی با کیفیت پایین‌تر به‌خصوص در محیط‌های نسبتا تاریک را داشته باشید.

از لحاظ دوربین سلفی هم این گوشی‌ها معمولاً از سنسور‌های ۲ تا ۸ مگاپیکسلی بهره می‌برند. مانند دوربین‌های اصلی، دوربین سلفی این گوشی‌ها هم از سنسور‌های چندان مناسبی بهره نمی‌برند و به همین خاطر در محیط‌هایی که نور خیلی خوبی وجود ندارد، معمولاً عکس‌های سلفی ناامیدکننده‌ای ثبت می‌شود. در ضمن بهتر است انتظار قابلیت پرتره را هم نداشته باشید، زیرا این مشخصه عمدتا در گوشی‌های گران‌تر وجود دارد.
 

عمر باتری

روی هم رفته، گوشی‌های پایین‌رده از باتری‌های ۲۰۰۰ تا ۳۰۰۰ میلی‌آمپر ساعتی بهره می‌برند. به دلیل رزولوشن پایین نمایشگر این گوشی‌ها و کم‌مصرف بودن تراشه‌ها، معمولاً باتری این گجت‌ها حدود یک روز دوام می‌آورند. البته برخی از گوشی‌های پایین‌رده، مانند نوکیا ۲، از باتری‌های ۴۰۰۰ یا حتی ۵۰۰۰ میلی‌آمپر ساعتی بهره می‌برند. چنین ظرفیت‌هایی استثناء هستند، ولی در کل باید بگوییم که اگر باتری گوشی پایین‌رده شما بیش از ۴۰۰۰ میلی‌آمپر ساعت ظرفیت دارد، می‌توانید انتظار عمر دو روزه آن را داشته باشید.
 

دیگر ویژگی‌ها

خرید گوشی ارزان قیمت به معنای این است که ویژگی‌های ابتدایی نصیب شما می‌شود؛ به همین خاطر مواردی مانند پشتیبانی از شارژ بی‌سیم، بهره‌گیری از پورت USB-C یا مقاومت در برابر آب، انتظاراتی غیرمنطقی محسوب می‌شوند. البته برخی از این گوشی‌ها از استاندارد بلوتوث ۵.۰ و حسگر اثر انگشت بهره می‌برند که چنین مواردی همه‌گیر نیست و منجر به شاخص‌تر شدن این گوشی‌ها می‌شود.

در این مطلب تلاش کردیم که به مهم‌ترین نکاتی که قبل از خرید گوشی ارزان قیمت باید بدانید، بپردازیم. شما چه فکر می‌کنید؟ به نظر شما برای خرید چنین گوشی‌هایی باید به چه مواردی توجه کنیم؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با ما و دیگران در میان بگذارید.



گردآوری:گروه سرگرمی سیمرغ
seemorgh.com/entertainment
منبع: faradeed.ir