12 واقعیت جالب در مورد برف که شاید نمی دانستید
میخواهیم به بیان 12 واقعیت جالب و خواندنی درباره برف بپردازیم پس در ادامه با ما همراه شوید

12 واقعیت جالب و خواندنی درباره برف

در زمستان سال گذشته شاهد بارش برف سنگینی در کلان‌شهر تهران بودیم. دانه‌های زیبای برف بخش‌های زیادی از پایتخت ایران را سفیدپوش کرد و برای بسیاری از شهروندان اتفاق مبارک و خوشایندی را رقم زد؛ به این خاطر که آلودگی تهران و تغییرات اقلیمی سبب شده بود تا کمتر شاهد بارش دانه‌های سفید از دل آسمان باشند.

برف زمستانی علاوه بر زیبایی و تأمین آب منطقه، داستان‌های جالب دیگری هم در خود دارد که احتمالاً از آنها بی‌اطلاع هستید. برای آشنایی با 12 واقعیت جالب در مورد برف تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

۱- دانه برف در طبیعت دست‌کم ۳۵ شکل مختلف دارد

بر اساس راهنمای آموزشی دانه‌های برف Ken Librett، حداقل ۳۵ نوع مختلف برای اشکال دانه‌های برفی در طبیعت دیده شده است. برخی از این اشکال رگه‌دار شامل فرم ستاره‌ای، سرخس-ستاره‌ای و انعکاسی هستند. برخی دیگر شبیه منشور، سوزن یا صفحه‌های تو خالی خودنمایی می‌کنند.

نحوه شکل‌گیری دانه‌های برف به فاکتورهای گوناگونی بستگی دارد از جمله می‌توان به دمای آنها اشاره کرد. زیباترین فرم رگه‌دار را می‌توان در دمای منفی ۱۵ درجه سانتی‌گراد به دست آورد.

۲- همه دانه‌های برف ۶ ضلعی هستند

مولکول‌های هیدروژن و اکسیژن در کریستال‌های یخی همیشه و بدون استثنا به شکل شش ضلعی با هم پیوند می‌خورند. هیچ دانه برفی را با تعداد اضلاع کمتر یا بیشتر از ۶ پیدا نخواهید کرد.

۳- سنگین‌ترین بارش برفی که تاکنون در جهان گزارش شده، در آمریکای شمالی و به ارتفاع حدود ۵ متر بوده است

کوهستان Shasta Ski Bowl در کالیفرنیای شمالی در سال ۱۹۵۹ میلادی از روز ۱۳ فوریه تا نوزدهم همان ماه شاهد بارش برف سنگینی بود که در نهایت ۵ متر برف روی زمین نشست.

۴- برف یک ماده معدنی است

یک ماده معدنی در واقع ماده‌ای طبیعی و جامدی است که ترکیب شیمیایی نسبتاً ثابتی دارد و دارای فرمول شیمیایی و ساختمان اتمی مشخص است. بنابراین، یخ یا آب منجمد هم در این دسته جای می‌گیرد و در نتیجه برف یک ماده معدنی است.

۵- این باور که همه دانه‌های برف منحصربه فرد هستند یک افسانه بیشتر نیست

در سال ۱۹۸۸ میلادی، نانسی نایت، از دانشمندان مرکز ملی تحقیقات جو زمین در بولدر واقع در کلرادو، ثابت کرد که دانه‌های برف مشابه به هم در جهان وجود دارد. او دو دانه برف با ساختار کاملاً مشابه را در جریان طوفان ویسکانسین زیر میکروسکوپ مشاهده کرده بود.

۶- بزرگ‌ترین اجتماعی مردمی برای مسابقه پرتاب گلوله برفی به همدیگر شامل ۷۶۸۱ شرکت‌کننده بوده است

در ساسکاتون کانادا در ژانویه سال ۲۰۱۶ میلادی ۷۶۸۱ نفر به عنوان تیم کانادا به لیگ جهانی Yukigassen  که یک مسابقه بین‌المللی برف‌بازی در سطح جهانی است فرستاده شدند تا با رقبا به رقابت بپردازند.

برای داشتن یک تیم رسمی برف‌بازی باید دست‌کم ۹ بازیکن داشته باشید.

۷- در سیراکوز نیویورک بدنبال بارش‌های سنگین و بی‌وقفه برف، شورای عمومی شهر برف را غیرقانونی اعلام کرد

شاید برایتان عجیب باشد اما در روز سی‌ام مارس ۱۹۹۲ میلادی پس از شکستن رکورد بارش برف زمستانی در شهر سیراکوز نیویورک، شورای عمومی این شهر اعلام کرد همه بارش‌های برف قبل از ۲۴ دسامبر کاملاً غیرقانونی بوده است.

دو روز پس از این اعلام رسمی همچنان بارش برف ادامه داشت. برف سالانه حدود ۳ متر در این منطقه از جهان می‌بارد.

۸- یک نقشه دقیق برای تعیین بارش برف در روز کریسمس در شهرهای مختلف جهان وجود دارد

بر اساس اطلاعات اقلیمی حدود ۲۰ سال، مراکز ملی NOAA برای اطلاعات محیطی یک نقشه آماری برای احتمال بارش برف در مناطق مختلف جهان ایجاد کرده که با مراجعه به آن می‌توان از باریدن یا نباریدن برف در منطقه‌ای خاص اطلاع کسب کرد. برای دیدن این نقشه به این نشانی رجوع کنید.

۹- برف ظاهراً سفید است اما می‌توان در رنگ‌های مختلف آن را پیدا کرد

برف و یخ عموماً سفید دیده می‌شوند و به این خاطر که نور قابل مشاهده سفید است. عناصر تشکیل‌دهنده آب منجمد شفاف هستند اما انعکاس نور خورشید به آنها ظاهر سفید می‌بخشد. البته بر اساس فاکتورهای محیطی، ممکن است برف در رنگ‌های متنوع دیده شود.

برف هندوانه‌ای را می‌توان در نزدیکی یخچال‌های طبیعی مشاهده کرد. دلیل آن هم وجود جلبک‌های آب‌های تازه دوستدار سرماست که دارای رنگدانه‌های قرمز روشن هستند.

یخچال‌های Taylor  قطب جنوب، آبشار خونی دارند که در نتیجه برف‌های قرمز تیره تشکیل شده است. این برف‌های سرخ نیز از نشت آب‌های شور باستانی که در زیر لایه‌های یخی قرار دارند و مملو از آهن هستند تشکیل شده‌اند. هنگامی که این عناصر اکسیده می‌شوند، منظره‌ای شبیه به آبشار قرمز رنگ ایجاد می‌کنند.

برف را همچنین ممکن است به رنگ آبی هم ببینید. اگر یک چاله در برف ایجاد کنید، برف را آبی خواهید دید.

۱۰- بزرگ‌ترین دانه برفی که تاکنون به ثبت رسیده ۳۸ سانتی‌متر قطر دارد. اما وجودش هرگز به طور رسمی تایید نشده است

در ژانویه سال ۱۸۸۷ در  Fort Keogh در مونتانا یک مزرعه‌دار ادعا کرد دانه برفی بزرگ‌تر از کاسه برف را پیدا کرده است. وقتی او اندازه برف را گرفته، حدود ۱۵ اینچ معادل ۳۸ سانتی‌متر بوده است. پس از آن هیچ دانه برفی به بزرگی بیشتر از ۱۵ سانتی‌متری گزارش نشده است.

۱۱- طوفان‌های برفی سالانه میلیاردها دلار خسارت به بار می‌آورند

بر اساس گزارش علوم جوی و اقیانوسی ملی آمریکا، بارش برف به‌طور میانگین حدود ۳ میلیارد دلار خسارت ایجاد می‌کند. این رقم بر اساس اندازه‌گیری میزان خسارت وارده به ساختمان‌های مسکونی، اداری، تجاری، تجهیزات نظامی، وسایل نقلیه، پلتفرم‌های تأمین انرژی، زیرساخت‌های عمومی و … بدست آمده است.

۱۲- بلندترین مجسمه برفی جهان به اندازه یک ساختمان ۱۱ طبقه اندازه داشته است

در سال ۱۹۹۹ شهروندان بثل در ایالت مین آمریکا، آدم برفی غول پیکری به اندازه حدود ۳۵ متر درست کردند. حدود یک دهه پس از آن در سال ۲۰۰۸ میلادی نیز بزرگ‌ترین آدم برفی جهان با ارتفاع حدود ۳۷٫۵ متر ساخته شد و برای ساخت آن از حدود ۶ میلیون تن برف استفاده شد.



گردآوری:گروه سرگرمی سیمرغ
seemorgh.com/entertainment
منبع: ana.ir