14 باور رایج اما غلط درباره گربه ها و ویژگی های آن ها
اگر به گربه ها علاقمند هستید مطمئنا از خواندن این مطلب لذت خواهید برد و البته کمی متعجب می شوید

گربه ها از آب متنفر نیستند!

گرچه گربه ها یکی از محبوب ترین حیوانات خانگی دنیا هستند و نگهداری از آن ها به عنوان حیوان خانگی در سراسر دنیا رایج است، اما اغلب مردم تصورات نادرستی درباره ی آن ها دارند. گربه ها هم مانند هر حیوان دیگری، پیچیدگی های خاص خود را دارند و فقط آن چیزی نیستند که در ظاهر به نظر می رسد.

از میان باورهای غلطی که درباره ی گربه ها وجود دارد، بعضی البته بی ضرر هستند و مشکلی به وجود نمی آورند، اما بعضی دیگر از این باورها می توانند حتی جان این موجودات دوست داشتنی را به خطر بیندازند، چون بسیاری از مردم به دلیل همین باورهای غلط، رفتار نادرستی با آن ها دارند.

در ادامه به تعدادی از باورهای غلطی می پردازیم که درباره ی گربه ها و ویژگی های آن ها وجود دارد.

۱- از آدم ها خوش شان نمی آید و اصلاً بغلی نیستند
درست است که همه ی گربه ها از بغل کردن و ناز و نوازش و توجه خوش شان نمی آید، اما خیلی از آن ها هم هستند که از این کارها لذت می برند.

گربه ها هم می توانند خیلی بغلی باشند و معمولاً به محبت و توجه زیادی نیاز دارند.

۲- به مراقبت زیادی احتیاج ندارند
این باور غلط هم بسیار رایج است چون مردم گربه ها را با سگ ها مقایسه می کنند. سگ ها شاید در مواردی بیشتر از گربه ها به توجه نیاز داشته باشند، اما این بدان معنی نیست که گربه ها اصلاً احتیاجی به محبت و توجه ندارند.
یکی از تصورات رایج در بین کسانی که در خانه ی خود گربه نگه می دارند این است که ایرادی ندارد چند روزی را به مسافرت بروند و گربه ی خود را با مقداری آب و غذا در خانه تنها بگذارند. در حالی که این تصور کاملاً اشتباه است و این حیوانات درست مثل سگ ها دچار اضطراب جدایی می شوند. گربه ها احتیاج دارند خانواده ی ثابتی داشته باشند و این ثبات را در زندگی خود احساس کنند. تنها تفاوت گربه ها این است که نیازهای خود را مثل سگ ها بروز نمی دهند.

۳- تحت هر شرایطی روی پاهایشان فرود می آیند
گربه ها گرچه توانایی های بدنی زیادی دارند و در بیشتر مواقع می توانند روی پاهای خود فرود بیایند، اما این باور غلط و رایج، همیشه هم درست نیست.
اما این ویژگی ها همیشه هم مؤثر نیستند، به ویژه اگر گربه از ارتفاع زیادی سقوط کند.

۴- می توانند شیر گاو بخورند
گرچه بسیاری از گربه ها به مواد لبنی علاقه نشان می دهند، اما بعضی از انواع شیر برای آن ها قابل هضم نیست.

کارشناسان به ویژه توصیه می کنند که از شیر گاو برای تغذیه ی گربه ها استفاده نشود چون می تواند برای این حیوانات مضر باشد. بدن گربه ها هم مثل ما آدم ها ممکن است دچار مشکل ناسازگاری با لاکتوز باشد یا در صورت مصرف زیاد شیر گاو، گربه دچار مشکلاتی مثل به هم ریختگی معده شود. برای حفظ آب بدن گربه ی خود، بهتر است به آن آب یا مواد غذایی آب دار بدهید.

۵- زندگی در خیابان برایشان بهتر است
کسانی که گربه دارند و از آن به عنوان حیوان خانگی خود مراقبت می کنند، دو گزینه پیش روی خود دارند: آن ها می توانند هرگز به گربه ی خود اجازه ی بیرون رفتن ندهند، و یا اینکه آن را آزاد بگذارند و اجازه دهند که هر وقت دوست دارد از خانه بیرون برود.

بعضی ها معتقدند گربه ها -حتی گربه های خانگی- برای زندگی در بیرون خانه ساخته شده اند. اما به اعتقاد کارشناسان، این مسأله به خود گربه بستگی دارد

۶- از آب متنفرند
بسیاری از گربه ها هنگام مواجهه با آب مجذوب آن می شوند و حتی بعضی از آن ها شیفته ی بازی با آب هستند، به ویژه اگر آب از شیر سرازیر شود. گربه ها به طور کلی فقط از فرو رفتن در آب خوش شان نمی آید.

۷- گربه ها و سگ ها تا ابد باهم دشمن اند
به خاطر آنچه که معمولاً در فیلم ها و انیمیشن ها نشان می دهند، این تصور به وجود آمده که سگ ها و گربه ها رابطه بدی باهم دارند، در حالی که این همیشه درست نیست. گربه ها و سگ ها می توانند با هم کنار بیایند یا دست کم یکدیگر را تحمل کنند.

۸- برای زنان باردار خطرناک هستند
نگهداری از گربه برای زنان باردار خطرناک نیست اما کارشناسان خاطر نشان می کنند که زنان باردار باید هنگام تماس با خاک و فضولات گربه با احتیاط عمل کنند.

اگر باردار هستید، هنگام تمیز کردن ظرف خاک گربه ی خود احتیاط کنید چون شما را بیماری ای به نام توکسوپلاسموز تهدید می کند. این بیماری در اثر یک انگل به وجود می آید که می تواند از طریق قرار گرفتن در معرض فضولات آلوده ی گربه به انسان منتقل شود. زنان باردار حد الامکان از عوض کردن خاک گربه خودداری کنند و این کار را به کس دیگری بسپارند.

۹- آموزش پذیر نیستند
گرچه به نظر می رسد که گربه ها هر زمان هر کاری که دوست داشته باشند را انجام می دهند، اما حقیقت آن است که این حیوانات آموزش پذیر هستند.

۱۰- شب زی هستند
اگر در خانه ی خود گربه نگه می دارید، احتمالاً به این نتیجه رسیده اید که گربه ها حیواناتی شب زی هستند چون شب ها که خواب هستید به سراغ تان می آیند و سعی می کنند توجه شما را به خود جلب کنند. اما این تصور کاملاً اشتباه است.

گربه ها را اگر به خودشان واگذار کنید از آن دست حیواناتی هستند که بیشتر هنگام طلوع و غروب آفتاب بیدار هستند. در حقیقت، آن ها به طور غریزی همان مواقعی بیدار هستند که طعمه های طبیعی شان مثل حشرات، جیجیرک ها و بسیاری از جانوران دیگر بیدار هستند.

۱۱- کشیدن ناخن هایشان ایرادی ندارد
بسیاری از کسانی که در خانه ی خود گربه نگه می دارند، ناخن های آن را می کشند تا روی وسایل خانه چنگ نکشد و آن ها را خراش ندهد. اما این کار صدمات زیادی به گربه ی شما می زند.

کشیدن ناخن های گربه، این حیوان را تا ابد درگیر مشکلات روحی و جسمی زیادی می کند. این کار ضرورتی ندارد و حتی در بسیاری از کشورها کاری غیر قانونی به شمار می رود.

اگر ناخن های گربه تان کمی تیز است، می توانید به جای اینکه به کلی آن ها را بکشید، فقط کوتاه شان کنید. در بعضی موارد، گربه ها خود با استفاده از دندان هایشان، ناخن های خود را کوتاه می کنند.

۱۲- گربه های خانگی به اندازه ی گربه های خیابانی به واکسن احتیاج ندارند
نگهداری از گربه در خانه و بیرون نرفتن آن به معنای در امان بودن گربه از بیماری ها نیست.

حتماً به طور مرتب گربه یا بچه گربه ی خود را برای تزریق واکسن و خوردن قرص ضد انگل به کلینیک دامپزشکی ببرید. یکی از مهم ترین واکسن ها برای بچه گربه های زیر ۱۶ هفته، واکسن ترکیبی FVRCP است که برای همه ی گربه ها، فارغ از خانگی یا خیابانی بودن شان، واکسنی واجب به شمار می رود.

۱۳- گربه های خانگی مریض نمی شوند
درست است که گربه های خیابانی به این دلیل شرایط زندگی در خیابان به طور کلی بیشتر مستعد ابتلا به بعضی بیماری ها هستند، اما این بدان معنی نیست که گربه های خانگی از همه ی بیماری ها مصون هستند.

گربه های خانگی هم با بیماری هایی مثل چاقی، بیماری های دندانی، دیابت، پرکاری تیروئید، سرطان و آرتروز مواجه هستند. نگه داشتن گربه در خانه و جلوگیری از بیرون رفتن آن، به کم شدن ریسک ابتلای آن به انگل ها کمک می کند. با این حال، باید به طور مرتب گربه ی خود را جهت معاینه به دامپزشکی ببرید تا از سلامت آن مطمئن شوید.

۱۴- در تاریکی محض هم می توانند به خوبی ببینند
گربه ها تنها در صورتی می توانند در تاریکی ببینند که نور جزئی ای در محیط وجود داشته باشد.

چشم های گربه ها این نور را در خود جمع می کنند و به کمک پرده ی درخشانی که در پشت آن ها وجود دارد شدت نور را بیشتر می کنند. طراحی چشم های گربه ها به گونه ای است که بتوانند طعمه ی خود را در محیط های کم نور هم شکار کنند. در تاریکی محض هم آن ها گرچه تمام سعی خود را برای دیدن محیط اطراف شان می کنند اما موفق نمی شوند جایی را درست ببینند.م



گردآوری:گروه سرگرمی سیمرغ
seemorgh.com/entertainment
منبع: rooziato.com