چرا در هوای گرم عصبی می شویم!
اکنون که فصل تابستان فرارسیده، تقریبا همه ما در هر کجای کشور که باشیم، گرمای هوا را حس کرده و تابش مستقیم خورشید می تواند برایمان آزار دهنده و کلافه کننده باشد

چرا در روزهای گرم تابستان عصبی و بی حوصله می شویم؟

احتمالا شما هم تجربه عصبی شدن در گرما را داشته اید. اما آیا تاکنون فکر کرده اید که چرا دمای زیاد هوا موجب عصبانیت می شود؟

دانشمندان به تازگی سه مقاله مجزا را در مجله روانشناسی اجتماعی منتشر کرده اند که هر سه آن ها یک نتیجه واحد داشته است:

دمای هوا در تابستان نه تنها سبب تحریک سیستم عصبی انسان ها می شود، بلکه بقیه رویدادهای زندگی را نیز تحت تاثیر قرار داده و باعث عصبی شدن افراد می‌شود.

این ادعا در نتیجه چندین تحقیقی صورتی گرفته که به ترتیب در ادامه برایتان شرح خواهیم داد.
محققان ابتدا اطلاعات به دست آمده از مطالعات سال ۲۰۱۰ میلادی که در مراکز خرید روسیه در طول روزهای گرم تابستان به دست آمده بود را مورد بررسی قرار دادند. از آن جا که هیچ کدام از فروشگاه ها سیستم سرمایشی ندارند، دانشمندان می خواستند بینند که آیا گرمای هوا روی رفتار مردم تاثیری خواهد گذاشت یا خیر.

بدون شک، فروشنده ها بیشتر از همه گرما را حس می کردند. در بررسی ها مشخص شد که آن ها، در روزهای گرم تابستان ۵۹ درصد کمتر از دیگر ایام سال به کمک مشتری ها رفته و سعی در فروش بهتر محصولات داشتند. به این مفهوم که نزدیک به ۶۰ درصد، کمتر از دیگر اوقات، کالایی را به مشتری پیشنهاد داده یا وی را به خرید بیشتر ترغیب می کردند.

در تحقیقات بعدی، دانشمندان از ۱۶۰ داوطلب خواستند تا به یک پرسشنامه ساده پاسخ دهند. این در حالی بود که از نیمی از شرکت کننده ها درخواست شده بود تا فرض کنند در یک فضای بسیار گرم که چندان راحت نیست، حضور دارند. نیم دیگر شرکت کننده ها نیز به همان روال عادی و بدون هیچ دستورالعملی تست ها را پاسخ دادند.

پس از اتمام آزمایش، به همه شرکت کننده ها یک بررسی اختیاری در مورد تجربه شان پیشنهاد شد. نکته جالب اینجا بود که، افرادی که محیط گرم و طاقت فرسا را در ذهن خود تصویرسازی کرده بودند، ۳۰ درصد کمتر از بقیه به این موضوع علاقه و توجه نشان دادند. همچنین آن ها احساس خستگی بیشتر و خوشحالی کمتری نیز داشتند.

در آخرین تحقیق، تعدادی از دانشجویان را در کلاس مشترک مدیریت سازمانی قرار دادند، اما در دو بخش مجزا: یک کلاس فشرده با دمای هوای ۲۶٫۶ درجه سانتی گراد و دیگری با کولر و مجهز به سیستم خنک کننده.

۳۵ درصد از دانشجویان حاضر در کلاسی که دارای سیستم تهویه هوا بودند، به پرسشنامه اختیاری پاسخ دادند. اما از افراد حاضر در کلاس گرم و مملو از جمعیت فقط ۶ نفر حاضر به انجام آزمایشِ اختیاری شدند.

نتیجه این تحقیقات این بود که دمای هوا روی بخش هایی که واکنش های رفتاری احساسی ما شکل می گیرد، تاثیر می گذارد. بنابراین، اشخاص در محیط های ناراحت و گرم، کمتر به اطرافیان کمک می کنند و کنترل کمتری هم روی اعصاب خود دارند.

در آخر هم بد نیست بدانید که گرمای هوا می تواند باعث ایجاد مشکلات دیابتی نیز بشود.



گردآوری:گروه سرگرمی سیمرغ
seemorgh.com/entertainment
منبع: rooziato.com