ویروس هایی که برای انسان مفیدند
ویروس‌ها بیشتر به دلیل ماهیت تهاجمی و عفونی شناخته شده‌اند اما برخی از آنها اثرات محافظتی نیز دارند

همه ویروس‌ها برای بدن مضر نیستند

بیشتر ویروس‌ها با میزبان خود رابطه بیماری زایی دارند که باعث ایجاد بیماری‌هایی خفیف مانند سرماخوردگی یا موارد پیشرفته‌تر مانند SARS (سندرم حاد تنفسی) می‌شوند. آنها با حمله به سلول میزبان، تصاحب سلول و آزادسازی ذرات ویروسی برای حمله به سایر سلول‌ها آماده می‌شوند.

اما همه آنها اینگونه نیستند. برخی از آنها می‌توانند باکتری‌ها را از بین ببرند و برخی دیگر به مبارزه با ویروس‌های قوی‌تر می‌پردازند. بنابراین مانند باکتری‌های محافظ (پروبیوتیک) در بدن انسان نیز چندین ویروس محافظ وجود دارد.

باکتریوفاژها ویروس‌هایی هستند که باکتری را آلوده و از بین می‌برند. آنها در غشا مخاطی دستگاه تنفسی، گوارش و تولید مثل وجود دارند. مخاط ماده‌ای ضخیم و ژله‌ای مانند است که مانند یک مانع در برابر باکتری‌ها عمل می‌کند و از آلوده شدن سلول‌های زیرین جلوگیری می‌کند. تحقیقات نشان می‌دهد که مخاط در واقع بخشی از سیستم ایمنی طبیعی بدن است.

استفاده از فاژها برای درمان بیماری‌هایی مانند اسهال خونی ناشی از استافیلوکوکوس اورئوس، عفونت سالمونلا و عفونت‌های پوستی برای بیش از یک قرن رواج داشته است.

عفونت‌های مفید ویروسی

عفونت‌های ویروسی در سنین جوانی برای اطمینان از پیشرفت و تکامل سیستم ایمنی بسیار مهم هستند. علاوه بر این، سیستم ایمنی به صورت مداوم توسط ویروس‌های سیستماتیک تحریک می‌شود تا بتواند در برابر عفونت‌های دیگر مقاوم شود. برخی از ویروس‌ها نیز از بدن در برابر سایر آن‌ها محافظت می‌کند.

به عنوان مثال، ویروس نهفته تبخال (بدون علائم) می‌تواند به نوع خاصی از گلبول‌های سفید بدن کمک کند تا سلول‌های سرطانی و آلوده به عوامل بیماریزا را از شناسایی کند.



گردآوری:گروه سرگرمی سیمرغ
seemorgh.com/entertainment
منبع: khabaronline.ir