غافلگیری چین با اینترنت 6G
5G را فراموش کنید؛ چینی‌ها دارند روی شبکه‌های ۶ G با سرعت یک ترابیت بر ثانیه کار می‌کنند

5G را فراموش کنید؛ 6G در راه است!

دولت چین تیم تحقیقاتی برای توسعه شبکه‌های ۶ G راه‌اندازی کرده است. این خبر روز پنج‌شنبه هفته گذشته به طور رسمی اعلام شد و علت آن هم رقابت چین با ایالات متحده و کشور‌های دیگر برای رهبری دنیا است.

به گفته وزارت علوم و فناوری چین (MOST)، یک گروه ۳۷ نفره از محققان دانشگاه‌ها، موسسات تحقیقاتی و شرکت‌های فناوری و توسعه‌دهنده تجهیزات مخابراتی تشکیل شده است و کارشان ارائه پیشنهادات فنی برای شبکه‌های ۶ G، مشاوره برای تصمیم‌گیری‌های مهم و بسترسازی برای پیاده‌سازی این فناوری است.

یکی از مقامات وزارت علوم و فناوری چین به خبرنگاران گفته است تحقیقات درباره شبکه‌های ۶ G هنوز در مرحله اولیه است و ما حتی به محور‌ها و شاخص‌های اصلی یا سناریو‌های توسعه و برنامه‌ریزی برای یک حرکت یکنواخت نرسیدیم.

چین یکی از رهبران ۵ G دنیا است و سرویس‌های تجاری ۵ G این کشور به طور رسمی از اکتبر سال گذشته راه‌اندازی شدند. مطابق گزارش‌های منتشر شده، در کشور چین بیش از ۸۶ هزار ایستگاه پایه ۵ G راه‌اندازی شده و ده‌ها مدل گوشی ۵ G مناسب وارد این بازار شده است.

5G را فراموش کنید؛ چینی‌ها دارند روی شبکه‌های ۶ G با سرعت یک ترابیت بر ثانیه کار می‌کنند

براساس گفته‌های محققان و اساتید دانشگاه‌ها، سرعت شبکه‌های ۶ G به صورت تئوری می‌تواند تا یک ترابیت بر ثانیه باشد. یعنی سرعتی ۸۰۰۰ برابر سرعت کنونی شبکه‌های ۵ G که اصلا در تصور هم نمی‌آید. بهترین سرعت شبکه‌های ۵ G کنونی زیر ۵ گیگابیت بر ثانیه است.

برای درک سرعتی یک ترابیتی شاید بتوان گفت ۵۰ فیلم ۴ K با کیفیت بالا را در یک ثانیه دانلود کرد. قطعا شبکه‌های ۶ G برای دانلود فیلم یا استریم ویدیو خلق نمی‌شوند و اهداف یا ماهیت متفاوتی با ۵ G خواهند داشت. همان‌طور که ۵ G نیز به طور کلی از نظر فناوری و ماهیتی با ۴ G متفاوت است و شبکه‌ای متصل‌تر، هوشمندتر و خودکارتر است که تاخیری در حد صفر برای ماموریت‌های حساس و بی‌درنگ دارد.

یک حرکت علمی یا ژست سیاسی؟!

دکتر مهیار شیروانی مقدم؛ استادیار دانشگاه سیدنی اعتقاد دارد شبکه‌های ۶ G می‌توانند پایه‌گذار روابط جدیدی میان انسان و فناوری باشند. مثلا، انسان‌ها با افکار و فرمان‌های مغزی خود با وسایل در ارتباط باشند و از آن‌ها استفاده کنند.

چین و امریکا در بسیاری از حوزه‌های فناوری مانند شبکه‌های موبایل و ابررایانه‌ها با یکدیگر رقابت یا به نوعی جنگ سرد دارند. پیش از چین، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور ایالات متحده دستور تحقیق و توسعه ۶ G را صادر کرده بود.

5G را فراموش کنید؛ چینی‌ها دارند روی شبکه‌های ۶ G با سرعت یک ترابیت بر ثانیه کار می‌کنند

در حالی صحبت از توسعه ۶ G است که متخصصین مخابرات آن را بسیار زود و ناشدنی می‌دانند. چون می‌گویند برای رسیدن به ۶ G ابتدا باید ۵ G را به طور کامل توسعه داد؛ همان‌طور که ابتدا ۴ G و بعد شبکه‌های   LTE توسعه پیدا کردند. پرش از ۵ G کنونی به ۶ G غیرممکن است.

توسعه و تحقیق ۶ G بیش از ۱۰ سال زمان می‌برد و فناوری نیست که متعلق به دهه حاضر باشد. پیش‌بینی می‌شود ۶ G بسیار پیچیده‌تر و همراه با موانع سخت‌تری نسبت به نسل‌های پیشین شبکه‌های موبایل باشد.



گردآوری: گروه سرگرمی سیمرغ
seemorgh.com/entertainment
منبع: 1pezeshk.com