خطر استفاده زنان باردار از لوازم آرایشی
استفاده مادران باردار از لوازم آرایشی می تواند مشکلاتی را برای فرزند شان بوجود آورد

استفاده مادران باردار از لوازم آرایشی چه بلایی سر نوزاد می آورد؟

نتایج یک مطالعه که به تازگی انجام شده است، نشان می‌دهد زنانی که در دوران بارداری در معرض یک نوع ماده شیمیایی قرار می‌گیرند که بطور رایج در مواد آرایشی یافت می‌شود، خطر اینکه کودکانشان در سال های اول زندگی دچار افزایش وزن شوند، بیشتر است.

محققان آلمانی که این مطالعه را انجام داده‌اند، می‌گویند: زنان بارداری که در معرض «بوتیل پارابن» (BuP) - ماده نگهدارنده‌ای که به اندازه زیاد در مواد آرایشی و مواد غذایی استفاده می‌شود - قرار می گیرند، بیشتر احتمال دارد کودکان آن‌ها در اواسط دوران کودکی دچار اضافه وزن شوند. BuP از طریق بلع یا جذب پوستی وارد بدن شده و در ادرار و خون تشخیص داده می شود.

محققان مرکز تحقیقات محیط زیست هلمولتز در آلمان در این مطالعه داده‌های ۶۲۹ مادر و کودکان آن‌ها را در فاصله زمانی میان سال های ۲۰۰۶ و ۲۰۰۸ جمع آوری کردند.

محققان با استفاده از پرسشنامه هایی که در هفته سی و چهارم بارداری به این زنان باردار داده شده بود، قرار گرفتن آن‌ها را در معرض BuP بررسی کردند. سپس محققان به دنبال تولد نوزاد این مادران، وزن کودک و قد آن‌ها را هر سال اندازه گرفتند.

این مطالعه نشان داد که ارتباط مثبتی میان غلظت BuP در نمونه های ادرار این مادران و افزایش خطر ابتلا به اضافه وزن فرزندانشان در ۸ سال اول زندگی وجود داشت و این ارتباط در دختران قوی تر بود.

همچنین آزمایش های انجام شده بر روی موش ها نشان داد که BuP به افزایش غذا خوردن و اضافه وزن در بچه موش های ماده منجر می‌شود. محققان گفتند، مطالعه آن‌ها به محکمی نشان می دهد که قرار گرفتن جنین در معرض BuP خطر اضافه وزن پیدا کردن نوزاد را در سال های اول زندگی افزایش می‌دهد.

این تحقیق در مجله Nature Communications منتشر شده است.



گردآوری: گروه سرگرمی سیمرغ
seemorgh.com/entertainment
منبع: irna.ir