اگر به کرونا مبتلا شویم هرروز چه اتفاقی در بدن ما رخ می دهد
بیماری کرونا با تب شروع می شود. در واقع تب شایع ترین نشانه ای است که در میان بیماران مبتلا به ویروس کرونا ی جدید در چین دیده شده است

از زمان ابتلا به ویروس کرونا هر روز دقیقاً چه اتفاقی در بدن می‌افتد؟

به تازگی تحقیقی بر روی حدود ۱۴۰ بیمار بیمارستان ژونگ نان ِ دانشگاه ووهان صورت گرفته که الگوی مشخصی از نشانه های مرتبط با ویروس کرونای ووهان را ارائه می دهد، عامل بیماری ای که حالا با عنوان کووید-۱۹ شناخته می شود. دمای بدن نزدیک به ۹۹ درصد از این بیماران بالا بود، در حالی که بیشتر از نیمی از آن ها به خستگی و سرفه خشک دچار شده بودند. نزدیک به یک سوم آن ها هم با دردهای عضلانی و سختی در نفس کشیدن دست و پنجه نرم می کردند.

طبق پژوهش مرکز کنترل بیماری ها در چین، نزدیک به ۸۰ درصد موارد ابتلا به ویروس کرونا خفیف هستند. حدود ۱۵ درصد از این بیماران به نوع شدید بیماری کرونا مبتلا شده اند و ۵ درصد هم وضعیت وخیمی داشته اند.

در ادامه می خواهیم ببینیم از زمان ابتلا به ویروس کرونا هر روز چه نشانه هایی در بدن بروز پیدا می کند. موارد زیر نشانه هایی هستند که به طور معمول در میان بیماران مبتلا به این ویروس دیده شده اند.

    روز اول: بیمار دچار تب می شود. ممکن است احساس خستگی، دردهای عضلانی و سرفه خشک هم داشته باشد. عده ی کمی از بیماران ممکن است یک تا دو روز اول دچار اسهال یا حالت تهوع شوند.

    روز پنجم: ممکن است نفس کشیدن برای بیمار سخت شود، به خصوص اگر سن بالایی داشته باشد یا از قبل به بیماری دیگری مبتلا باشد.

    روز هفتم: طبق پژوهش دانشگاه ووهان، به طور متوسط ۷ روز طول می کشد تا بیمار به مرحله ای برسد که در بیمارستان بستری شود.

    روز هشتم: در این مقطع، بیمارانی که از موارد شدید بیماری کرونا باشند (که طبق پژوهش مرکز کنترل بیماری ها در چین، این دسته ۱۵ درصد کل موارد ابتلا را تشکیل می دهند) دچار سندرم دیسترس تنفسی (سختی در تنفس) حاد می شوند. این مشکل زمانی رخ می دهد که مایعات در ریه ها انباشته می شوند. سندرم دیسترس تنفسی حاد اغلب کشنده است.

    روز دهم: اگر نشانه های بیماری رو به وخامت گذاشته باشد، به احتمال زیاد بیمار به آی سی یو یا همان بخش مراقبت های ویژه منتقل می شود. این بیماران در مقایسه با بیمارانی که از موارد خفیف تر بیماری کرونا هستند، احتمالاً دردهای شکمی و بی اشتهایی بیشتری دارند. فقط تعداد اندکی از آن ها جان خود را از دست می دهند. نرخ مرگ و میر بیماری کرونا در حال حاضر در حوالی ۲ درصد پرسه می زند.

    روز هفدهم: کسانی که از بیماری بهبود یافته باشند، به طور متوسط، بعد از گذشت دو و نیم هفته، از بیمارستان مرخص می شوند.

با این حال، ممکن است اولین نشانه های بیماری کرونا به محض مبتلا شدن در فرد بروز پیدا نکنند. به گفته ی کارشناسان، ممکن است فرد به ویروس کرونا مبتلا شده باشد اما به مدت ۵ روز یا بیشتر هیچ نشانه ای در او وجود نداشته باشد.

نشانه ها از زمان ظاهر شدن می توانند شبیه به ذات الریه باشند. اما شکل پیشرفت تدریجی کرونا که می تواند رو به وخامت باشد، این بیماری را از ذات الریه متمایز می کند.

ذات الریه معمولاً پیشرفت سریعی ندارد. برای درمان اغلب بیماران ذات الریه از آنتی بیوتیک استفاده می شود. بعد از آن وضعیت بیماران ثبات پیدا می کند و رو به بهبودی می رود.

اما وضعیت بیماران مبتلا به ویروس کرونا حتی بعد از دریافت درمان هایی مثل مایعات یا داروهای استروئید هم می تواند بدتر شود. در یک پژوهش موردی بر روی یک زن ۳۳ ساله در چین، محققان متوجه شدند ۳ روز بعد از شروع درمان این زن در بیمارستان، وضعیت او از زمان بستری شدنش وخیم تر شده بود.

ویروس کرونای ووهان تا به امروز در مجموع بیشتر از ۲،۳۶۰ قربانی داشته و بیش از ۷۷ هزار نفر را مبتلا کرده. این بیماری از شهر ووهان آغاز شد که پر جمعیت ترین شهر در مرکز کشور چین است و از آن زمان به دست کم ۳۲ کشور دیگر دنیا گسترش پیدا کرده. عمده ی موارد ابتلا به ویروس کرونا در کشور چین رخ داده اند.



گردآوری: گروه سرگرمی سیمرغ
seemorgh.com/entertainment
منبع: rooziato.com