ببینید ؛ بسته بندی چای از نمونه تا ویژگی ها
 چای یکی از نوشیدنی های پرطرفدار در سراسر جهان می باشد که در طی روز بسیاری از افراد آن را مصرف می کنند. در ادامه میخواهیم به انواع جعبه و کارتن بسته بندی چاپی بپردازیم.

چای یکی از نوشیدنی های پرطرفدار در سراسر جهان می باشد که در طی روز بسیاری از افراد آن را مصرف می کنند. در ادامه میخواهیم به انواع جعبه و کارتن بسته بندی چاپی بپردازیم.

چای در انواع مختلف و طعم های متفاوت در فروشگاهها عرضه می شود. باید گفت بسته بندی چای نکته مهمی است که جهت حفظ عطر و طعم چای مورد استفاده قرار می گیرد. چای یکی از محصولاتی است که در ایران کشت می شود، مصرف این نوشیدنی خوش طعم در ایران حدود 4 تا 5/4 درصد از مصرف چای کل جهان است که این نشان از علاقه ایرانیان به این نوشیدنی دارد.

مرتبط بخوانید: نمونه جعبه و کارتن بسته بندی چای بازار داخلی و صادراتی


انواع بسته بندی چای


چای در پک های مختلف به مشتریان ارائه می شود که انتخاب بسته بندی آن با توجه به وزن و سلیقه مشتری انجام می شود.

در مواقع بسیار کم از نایلون بسته بندی چای استفاده می کنند ولی بیشتر بسته بندی های چای از جنس مقوا و کارتن بوده که تولیدکنندگان و فروشندگان این نوع پک ها را ترجیج داده و از آنها استفاده می کنند.


جعبه های مقوایی چای

1.jpg


 برای بسته بندی چای در وزن زیر یک کیلو، مقوا بکار می برند مقواها ورقی یک لایه و نازک با گرماژ (ضخامت) متفاوت هستند که انواع مختلف دارند از جمله کرافت، پشت طوسی، گلاسه، ایندربرد و غیره میباشند.

استفاده از هر یک از این مقواها بستگی به نظر و سلیقه تولید کننده چای و خریدار آن دارد ولی بیشترین نوع جعبه های چای از جنس مقوای ایندربرد تهیه و تولید می گردند، این بسته بندی ها اکثرا در مدل درب دارویی ته قفلی ارائه می شوند، البته می توان مدل های دیگر که قابل تولید باشند را طبق نظر و سلیقه مورد تقاضا تهیه نمود.


جعبه های کارتنی چای

2.jpg


 برای بسته بندی چای در وزن های بالا و به صورت کیلویی از کارتن های چند لایه استفاده می کنند. کارتن هایی که برای بسته بندی چای بکار میروند معمولا از جنس کارتن دو لایه(سینگل فیس)، سه لایه و  پنج لایه می باشند که به عنوان کارتن مادر بیشتر در مدل های چهاردرب طبق تصویر تولید میگردد.

منظور از کارتن مادر این است که جعبه های مقوایی کوچک را برای جابجایی راحت درون آن می چینند و یا اینکه چای را به صورت فله و در وزن های بالای دو کیلو داخل آن ها قرار می دهند و سپس عرضه می کنند استفاده از کارتن 2 لایه، 3 لایه و 5 لایه بستگی به وزن چای دارد.


بسته بندی چای کیسه ای


چای کیسه ای یا تی بگ امروزه، مصرف بیشتری نسبت به چای فله ای دارد زیرا به صورت یکنفره عرضه میشود و هر شخص به راحتی می تواند در هر موقعیت و مکانی از آن استفاده کند.
این نوع چای در طعم ها و رایحه های متفاوت مانند چای هل، چای زعفران، چای آلبالو و انواع دیگر تهیه شده و به فروش می رسد. بسته بندی چای کیسه ای از جنس مقوایی می باشد زیرا در وزن کم و به صورت عددی مثل ده تایی، بیست تایی و ... عرضه می گردد.

 هر برند چای، با نظر و سلیقه خود نوع مقوای مصرفی را برای تهیه پک محصولش انتخاب می کند، مدل جعبه چای کیسه ای بیشتر به صورت جعبه کیبوردی تولید می شود.
 

3.jpg


چاپ روی کارتن و جعبه چای


چاپ در صنعت بسته بندی، بیشتر در دو نوع چاپ افست و چاپ فلکسو بر روی پک ها درج میشود. چاپ فلکسو بر روی کارتن ها و بصورت مستقیم اعمال می گردد که شامل یک یا دو رنگ می باشد.

چاپ افست متشکل از چندین رنگ بوده و فقط بر روی مقواها انجام شده و قابلیت چاپ مستقیم بر روی خود کارتن را ندارد به همین دلیل برای بهره بردن از چاپ افست بر روی کارتن، ایتدا چاپ را روی مقوا انجام داده که مقوای چاپ خورده را پوستر مینامند، سپس پوستر را روی کارتن  با ماشین آلات اتوماتیک طی فرایندی می چسبانند که به این روش کارتن لمینتی و یا کارتن لمینت شده میگویند.

بر روی جعبه های مقوایی چای، چاپ افست انجام می گردد، مقواها قابلیت چاپ بالایی دارند و هنگامی که چاپ افست روی آنها اعمال می شود بسیار جذاب و زیبا شده و نظر مشتریان را جلب می کنند.

استفاده از رنگ های خاص و زیبا و یا ترکیب رنگهای مدرن در چاپ جعبه های چای می تواند آنها را خاص کند، با وجود حجم زیادی از انواع چای در بازارهای فروش، هر تولید کننده باید همراه با کیفیت خوب محصولش، بسته بندی متمایز و منحصر به فرد تهیه کند تا در میان رقبا جایگاه به نسبت خوبی کسب نماید تا مشتریان بیشتری را ترغیب به خرید نماید.


پوشش و خدمات چاپ


استفاده از خدمات پس از چاپ مانند سلفون، یووی، ورنی، طلاکوب، نقره کوب و برجسته سازی در تهیه جعبه های چای بسیار کارآمد بوده و آنها را زیباتر و جذابتر می کند هر یک از این خدمات با نظر مشتری بر روی بسته بندی ها انجام می شود.


طرح جعبه چای


علاوه بر چاپ روی جعبه و کارتن چای، طراحی آنها نیز مهم می باشد زیرا طرح روی یک پک می تواند معرف ابتدای محصول باشد بار اصلی هدایت مشتری جهت خرید محصول مدنظر به صندق فروشگاه بر دوش آن است.

 برای مثال، زمان تهیه پک چای با طعم زعفران و یا هل، بهتر است علاوه بر نوشتن طعم چای بر روی جعبه و اطلاعات مورد نیاز همچون نحوه نگهداری، وزن، محل تولید و غیره، تصویری از هل یا زعفران در کنار چای خشک نیز بر روی پک قرار اعمال گردد تا مشتری با دیدن تصویر به راحتی بتواند طعم چای درون پک را متوجه شده و گاهی با دیدن چنین تصاویری، حس طعم آن به وجود آمده و در افزایش خرید محصول بی تاثیر نخواهد بود.

 طراحی و چاپ اعمال شده روی جعبه، در بالارفتن آمار فروش تأثیر بسزایی دارد زیرا بسته بندی بدون طرح و رنگ اصلاحا به چشم نمی آید و  در نتیجه خریداری نخواهد شد.


جعبه و کارتن چای صادراتی


ایران یکی از بزرگترین تولیدکنندگان چای می باشد، در شمال ایران و در شهرهای گیلان و مازندران حدود 21 هزار هکتار زمین تحت کشت چای می باشند. این محصول علاوه بر مصرف داخلی به کشورهای دیگر نیز صادر می شود.
 

4.jpg


چای صادراتی باید به بهترین نحو بسته بندی شود تا مشتریان خارجی از آن استقبال کرده و این محصول را خریداری نمایند. زیرا در کشورهای خارجی خیلی بیشتر به بسته بندی اهمیت داده میشود. برای صادرات چای در وزن بالا کارتن لمینتی 5 لایه بهترین گزینه می باشد زیرا هم محکم و مقاوم بوده و هم اینکه با داشتن تنوع رنگ، زیبایی متفاوت تری به نسبت بقیه دارد اگر طرح مناسبی برایش در نظر گرفته شده باشد.

برای تهیه جعبه چای صادراتی نیز باید تا آنجا که ممکن است از چاپ و طرح مدرن و به روز استفاده کرد، همچنین بهتر است درباره فرهنگ مردم کشور مقصد تحقیق کرده تا طراحی و چاپ نزدیک به آن در نظر گرفته شود.

به عنوان مثال، می توان تصویری از مزارع چای و یا مردان و زنان چایکار و موارد مشابه را بر روی بسته بندی چای صادراتی استفاده کرد که نشانی از فرهنگ مردم ایرانی است.

بسته بندی چای در عرضه و فروش آن دارای اهمیت زیادی می باشد که هر صاحب محصول باید به آن توجه کند و بهترین نوع پک را برای محصولش در نظر بگیرد تا بتواند چه در بازارهای داخلی و چه خارجی موفق و ماندگار شود.




گردآوری : گروه سرگرمی سیمرغ
Seemorgh.com/entertainment
منبع:zarincarton.ir