ادرار بهترین کود برای پرورش گیاه در مریخ
محققان هلندی می‌گویند که با توجه به شرایط سخت انتقال کود به مریخ، ادرار انسان می‌تواند به پرورش گیاه در سیاره سرخ کمک کند

شاید "ادرار" بهترین کود برای پرورش گیاه در مریخ باشد

اگر انسان روزی موفق به ساخت سکونت‌گاه‌های مریخی شود، باید به دنبال پرورش گیاه در این سیاره باشد. از طرفی، حمل کود به مریخ کار بسیار دشواری است. به این ترتیب محققان به دنبال راه‌حلی برای این مشکل بودند و به تازگی دریافتند که "ادرار انسان" می‌تواند عملکرد خوبی را به عنوان یک کود داشته باشد.

در سال ۲۰۱۶ میلادی گروهی از محققان دانشگاه " واخِنینگِن"(Netherland) هلند در تلاش بودند که گیاهان قابل خوردن را در یک محیط شبیه‌ساز مریخ و ماه کشت دهند. در آن زمان به تاثیر استفاده از ادرار برای بهبود رشد گیاه پی بردند. 

از آنجا که رشد گیاه در گلخانه‌های مریخی نیازمند آب و فضای زیادی است محققان هلندی اخیرا برای اطمینان از تاثیر ادرار روی رشد گیاه، به بررسی ماده "استرووایت"(struvite) پرداختند که ماده فسفات معدنی است و محققان آن را از ادرار انسان به دست آوردند.

محققان هلندی در آزمایشات گلخانه‌ای، به کاشت بذرهای لوبیا سبز در خاک شبیه‌ساز مریخ و ماه و خاک زمینی پرداختند. در نیمی از این بذرها، ۱۵ گرم ماده استرووایت اضافه شده بود و در نیمی دیگر هیچ افزودنی استفاده نشده بود.

تمامی دانه‌ها روزانه آبیاری شدند و روزها در دمای ۲۰ درجه سانتی‌گراد و شب‌ها در دمای ۱۸ درجه سانتی‌گراد نگهداری شدند.

همزمان با جوانه زدن گیاهان، طول آن‌ها مورد بررسی قرار گرفت. در نتیجه این فرآیند، محققان دریافتند که گیاهان بارور شده با ماده استرووایت، رشد بیشتری داشتند.

در نهایت، از خاک شبیه‌ساز مریخ لوبیای قابل استفاده برداشت شد. ولی زمان برداشت این لوبیا در مقایسه با خاک زمینی و خاک شبیه‌ساز ماه، یک هفته بیشتر طول کشید.



گردآوری: گروه سرگرمی سیمرغ
seemorgh.com/entertainment
منبع: isna.ir