سندرم روده چکه کن چیست؟ و 10 علائم داشتن روده چکه کن
 سندرم روده چکه کن، بیماری ای که به طورمعمول تشخیص داده نمی شود اما می تواند بر سلامت بسیاری از مردم تاثیر بگذار. روده چکه کن " احتمالا به عنوان یکی از مهم ترین مفاهیم پزشکی زمان ما شناخته خواهد شد.

بعد از تولد اولین فرزندم، بدنم هیچوقت به حالت سابق برنگشت – 15 سال قبل. من به خودم می گفتم علایمی که دارم حتما بخشی از زندگی یک مادر پرمشغله است:
- خستگی
- مشکلات گوارشی
- درد مفاصل
- بی خوابی 
- کمبود میل جنسی 
- حتی افسردگی خفیف

می دانم که بسیاری از مادران علایمی مشابه یا بدتر دارند. ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی من (پزشک معالج) در طول سال ها بدن من را از هر لحاظ، از کم خونی گرفته تا اختلالات تیروئید، *مونونوکلئوز mononucleosis و *بیماری لیم Lyme disease تست و آزمایش کرده است. و جواب همه آزمایش ها منفی بوده است. و همیشه به من می گفت: "شما فقط باید بیشتر بخوابید و استرس خود را بهتر مدیریت کنید."

*مونو نوکلئوز عفونی Infectious mononucleosis: یا بیماری بوسه (kissing disease) یک بیماری ویروسی (عامل آنEBV) است که از طریق دهانی منتقل شده و بیمار علائم شبیه آنفلوآنزا (تب، خستگی و…) دارد.

*بیماری لایم  Lyme disease: نوعی عفونت اسپیروکتی چندسیستمی است. حداقل سه گونه از جنس بورلیا مانند بورلیا بورگدورفری عامل این بیماری هستند. این عوامل بوسیله نیش خانواده سخت‌کنه‌ها (Ixodidae) (نوعی کنه) منتقل می‌شوند. آهو و موش در چرخه این بیماری، با اهمیت هستند. مهمترین علائم بیماری تب، سردرد، خستگی، افسردگی و خارش پوستی هستند.

چهار ماه قبل که به دیدن ویلی ویکتور Willie Victor، متخصص تغذیه در میل ولی، کالیفرنیا که روی خواص درمانی خوراکی ها کار می کرد، رفتم، پاسخ مشکلاتم را پیدا کردم. او از من خواست یک رژیم غذایی خاص را رعایت کرده و برای آلرژی و حساسیت غذایی آزمایش بدهم.

نتایج تکان دهنده بود. مشخص شد که من " بسیار حساس هستم " (نه به معنای کامل داشتن آلرژی، اما تقریبا)  به تعدادی از مواد غذایی که به طور منظم بخشی از رژیم غذایی من بود:

- لبنیات
- سویا
- شکر
- کافئین
- گلوتن

دکتر رابین چاتکان Dr. Robynne Chutkan ، استادیار بیمارستان دانشگاه جورج تاون به من گفت که " سندرم روده چکه کن leaky gut syndrome " داشته ام، بیماری ای که به طورمعمول تشخیص داده نمی شود اما می تواند بر سلامت بسیاری از مردم تاثیر بگذار. به گفته او ، روده چکه کن " احتمالا به عنوان یکی از مهم ترین مفاهیم پزشکی زمان ما شناخته خواهد شد. "


روده چکه کن Leaky Gut چیست؟

روده چکه کن Leaky Gut چیست؟

همان طور که ویکتور توضیح داد، روده چکه کن یا " نفوذ پذیری روده " وضعیتی است که در آن پوشش دیواره یا آستر روده کوچک آسیب دیده است و باعث می شود ذرات غذای هضم نشده، مواد زائد سمی و باکتری ها از طریق دیواره روده به داخل جریان خون چکه یا نشت کنند. مواد خارجی که وارد خون می شوند می توانند باعث ایجاد واکنش های خودایمنی در بدن شوند که می توانند باعث التهاب و واکنش های آلرژیک مانند:

- میگرن
- روده تحریک پذیر
- اگزما
- خستگی مزمن
- حساسیت غذایی
- آرتریت روماتوئید

و ... شوند.

اگر می خواهید بیشتر بدانید : روماتیسم مفصلی یا آرتریت روماتوئید چیست؟

اگر می خواهید بیشتر بدانید : بیماری روده تحریك پذیر چیست؟

با وجود روده چکه کن، سلول های آسیب دیده در روده، آنزیم های مورد نیاز برای هضم مناسب را تولید نمی کنند. در نتیجه بدن شما قادر به جذب مواد مغذی ضروری نیست، که منجر به عدم تعادل هورمونی و ضعف سیستم ایمنی بدن می شود.


علت بیماری روده چکه کن Leaky Gut چیست؟

نفوذپذیری روده در اغلب موارد به وسیله رژیم غذایی بوجود می آید. برای من خوراکی های خاصی که هر روز مصرف می کردم از جمله، گلوتن، سویا و لبنیات بود که بدنم آن ها را به عنوان مهاجمین خارجی شناسایی کرده که باید با آن ها مقابله کند. زمانی که این خوراکی ها را می خوردم، بدنم به جنگ با آن ها می رفت، *آنتی بادی تولید می کرد که باعث پاسخ سیستم ایمنی شده و منجر به:

- اسهال
- سردرد
- خستگی
- درد مفاصلم

می شد.

*پادتَن یا آنتی‌بادی antibody: نوعی پروتئین است که در دستگاه ایمنی بدن، در پاسخ به حضور آنتی‌ژن خاصی، تولید می‌شود و در خون به گردش درمی‌آید یا در محل تولید باقی میماند تا به آنتی‌ژن (معمولاً اجسام بیگانه همچون باکتری و ویروس ولی گاه حتی بافت طبیعی بدن یا یک ماده غذایی) حمله‌ور شود و آن‌را بی‌زیان سازد.

همچنین روده چکه کن می تواند به علت مصرف داروهایی از جمله:
- آنتی بیوتیک ها
- استروئید ها steroids
- مسکن های بدون نسخه مثل آسپرین و استامینوفن

که باعث تحریک و آزردن دیواره داخلی روده و تخریب لایه های محافظتی مخاط mucus  آن می شوند، ایجاد شود این تحریک می تواند چرخه التهابی که منجر به نفوذ پذیری روده می شود را آغاز کرده یا ادامه دهد.

*مخاط Mucus: در مهره‌داران، به ماده‌ای گفته می‌شود که سطح غشاهای مخاطی را پوشانده و از حالتی لغزنده برخوردار است. این ماده، معمولاً توسط غده‌های مخاطی ترشح می‌شوند. این ماده کلوئیدی دارای خاصیت گرانروی بوده و در خود آنزیمهای ضدعفونی‌کننده‌ای چون لیزوزیم و پروتئین‌هایی همچون لاکتوفرین نیز دارد.مخاط نقش مهمی را در بهبود فعالیت دستگاه گوارش، بافت‌های پوششی، دستگاه تنفس و اندام‌های جنسی برعهده دارد.

10 علائم داشتن روده چکه کن  Leaky Gut

10 علائم داشتن روده چکه کن  Leaky Gut

به گفته دکتر لئو گالند Leo Galland، مدیر بنیاد پزشکان متحد، علائم زیر می تواند نشانه ای از وجود روده چکه کن باشد:

  • 1. اسهال مزمن، یبوست، گاز یا نفخ
    2. سوء تغذیه _کمبود مواد مغذی)
    3. سیستم ایمنی ضعیف
    4. سردرد، گیجی، از دست دادن حافظه
    5. خستگی بیش از حد
    6. بثورات پوستی (قرمز و تحریک شدن پوست) و مشکلاتی مثل آکنه، اگزما و *روزاسه rosacea
    7. ولع خوردن قند یا کربوهیدرات
    8. آرتروز یا درد مفاصل
    9. افسردگی، اضطراب، اختلال کمبود توجه ADD، اختلال کمبود توجه بیش فعال ADHA
    10. بیماری های خود ایمنی مانند آرتریت روماتوئید، لوپوس، سلیاک یا کرون

    *روزاسه rosacea : عبارت است از التهاب و قرمزی مزمن پوست صورت (معمولاً گونه‌ها، بینی و پیشانی). در واقع این بیماری آکنه نیست.

اگر می خواهید بیشتر بدانید : بیماری کرون (Crohn's disease)

اگر می خواهید بیشتر بدانید : درباره بیماری سلیاک چه می دانید؟

اگر می خواهید بیشتر بدانید : لوپوس و نشانه های آن را بشناسید و با آن مبارزه کنید 



درمان روده چکه کن Leaky Gut

درمان روده چکه کن Leaky Gut

کلید درمان یک روده چکه کن، تغییر رژیم غذایی شما و محدود یا حذف کردن خوراکی هایی است که بدنتان به عنوان سم تشخیص می دهد. من بر اساس توصیه متخصص تعذیه ام، مصرف گلوتن، لبنیات، سویا، قند تصفیه شده refined sugar، کافئین و الکل را محدود کردم. در عرض 6 هفته، احساس کردم یک آدم جدید شدم:

-
سطح انرژی بدنم بالا رفت
- اسهال و نفخی که داشتم کم شد 
- شب ها مانند یک کودک به خواب می رفتم

علاوه بر حذف مواد غذایی خاص، برای ترمیم روده ام چند گروه از مواد غذایی را به سبد تغذیه ای خود اضافه کردم:

- مصرف چربی های سالم از قبیل ماهی، روغن زیتون و روغن نارگیل
- مصرف آووکادو و کتان
- مصرف مکمل های پروبیوتیک برای بازگرداندن باکتری های سالم به دستگاه گوارشم
- مصرف ال گلوتامین  L-glutamine ، اسید آمینه ای که موجب بازسازی مجدد دیواره روده کوچک می شود.

در عرض 3 ماه، توانستم روده چکه کنم را کنترل کنم. من باید به روش تغذیه جدیدم پایبند باشم وگرنه دچار عواقبی مثل اسهال، نفخ و خستگی خواهم شد. ولی این رژیم غذایی در مقابل احساس دوباره زندگی و سلامتی ای که دارم ناچیز است.

اگر هر کدام از علایم ذکر شده را دارید برای بررسی آن با پزشک خود مشورت کنید. من به غذاهای خاص حساسیت داشتم ولی علایم شما ممکن است دلایل دیگری داشته باشد. مهم است که در ابتدا برای مشکل خود یک طرح درمانی مناسب پیدا کنید.



تهیه و ترجمه:گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
اختصاصی سیمرغ