ویتامین D لازم را می توان از خورشید دریافت کرد؟
 ویتامین D یکی از ویتامین های ضروری بدن نسان است که مهم ترین منبع آن هم نور خورشید است، اما آیا خورشید ویتامین D لازم برای بدن را تامین می کند؟ در این مقاله بیشتر به این مسئله می پردازیم.

 آیا نور خورشید می تواند ویتامین D لازم را تامین کند؟

برخی از بیماری‌ها به دلیل کمبود ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن ایجاد می‌شود که می‌توان با روش های طبیعی آن را تامین کرد. کمبود ویتامین D یکی از دلایل ایجاد چین و چروک، افتادگی پوست، بروز آکنه، اگزمای پوستی و تیره شدن رنگ چهره است؛ به همین دلیل دریافت میزان کافی از این ویتامین اهمیت فراوان دارد.

ویتامین D، افزون بر پوست برای تقویت و سلامت استخوان‌ها و سیستم ایمنی بدن مفید است و می‌تواند سبب تسکین و کنترل بیماری‌های خود ایمنی، چون آلرژی، ام اس و آرتریت روماتوئید شود.

در روز‌های زمستانی به دلیل هوای ابری، بارش برف و باران و فاصله زیاد خورشید از کره زمین، میزان دریافت ویتامین D به وسیله بدن کاهش می‌یابد واین موضوع می‌تواند سبب ابتلای افراد به بیماری‌های مختلف و حتی دگرگونی درخلق و خو شود.

نور خورشید با تمام مزایای درمانی می‌تواند سبب خشکی، بروز لکه‌های پوستی، چین و چروک و حتی ابتلای افراد به سرطان پوست شود؛ به همین دلیل بسیاری از افراد از مواجهه مستقیم با نور خورشید پرهیز و از ضد آفتاب استفاده می‌کنند. این دسته از افراد، باید برای تامین نیاز بدن خود به ویتامین D که برای حفظ سلامت بسیار ضروری است، از مواد غذایی یا مکمل‌های ویتامینی حاوی این ماده ارزشمند استفاده کنند.

به طور طبیعی پوست انسان همزمان با افزایش سن، چربی، خاصیت ارتجاعی و کلاژن سازی خود را به تدریج از دست می‌دهد و دچار خشکی به ویژه در ناحیه صورت، دست و پا می‌شود. خشکی و افتادگی پوست معمولا از ۵۰ سالگی شروع و به دنبال آن فرد دچار چین و چروک‌های عمیق روی پوست خود می‌شود.درکنار فرایند طبیعی پیری پوست بدن، راهکار‌های طبیعی و درمانی زیادی برای مقابله با آن و حفظ شادابی و جوانی پوست وجود دارد؛
ازجمله مصرف مواد غذایی سالم، ورزش و ماساژ صورت و استفاده از روش‌های درمانی، چون کرم و سایردرمان‌های تهاجمی که می‌تواند پوست را جوان کند و چین و چروک‌ها را از بین ببرد.

ویتامین D لازم را می توان از خورشید دریافت کرد؟

اصلی‌ترین منبع تامین ویتامین D، نور خورشید، مواد غذایی و مکمل حاوی این ماده است. کارشناسان دریافتند میزان نیاز روزانه افراد به ویتامین D حدود ۲۰ تا ۲۵ میکروگرم است.بسته به فصل و شدت تابش نور خورشید، منطقه محل زندگی، سابقه ابتلا به بیماری، جنسیت، سن و نوع پوست، میزان نیاز بدن به نور خورشید متفاوت است. درماه‌های گرم سال شدت نور خورشید شدید است و توصیه می‌شود افراد در اوایل صبح و عصر درمجاورت نور خورشید قراربگیرند، اما در ماه‌های سرد سال که شدت تابش نور کمتراست، بیشتر می‌توان درمجاورت مستقیم نور خورشید قرارگرفت.

انسان ها دارای نژاد و رنگ پوست مختلف هستند که سبب می شود میزان نیاز بدنشان به نور آفتاب برای دریافت ویتامین D در ماه های مختلف سال متفاوت باشد.


میزان نور خورشید مورد نیاز

- نژاد اروپایی(سفید پوست): درماه آوریل( فروردین ) 8 دقیقه، درماه آگوست( شهریور) 5 دقیقه، درماه دسامبر( آذر) دوساعت و 20 دقیقه

- نژاد مناطق مدیترانه ای و گرمسیری: درماه آوریل 13 دقیقه، درماه آگوست 7 دقیقه، درماه دسامبر 4 ساعت و هشت دقیقه

- نژاد سیاه پوست: درماه آوریل 44 دقیقه، ماه آگوست 24 دقیقه، ماه دسامبر بیش از دو ساعت.

کم خطر بودن نور خورشید در زمستان به معنای بی توجهی به مراقبت پوست صورت از اشعه آن و استفادن نکردن از کرم ضد آفتاب نیست و اگر به مدت زیاد در فضای باز فعالیت می کنید، باید حتماً ازکرم ضد آفتاب با SPF مناسب استفاده کنید و برای مدت زمان استانداردی در اوایل روز درمجاورت نورمستقیم خورشید قراربگیرید تا بدن ویتامین مورد نیاز خود را دریافت کند.


ویتامین D ویتامین محلول در چربی

ویتامین D لازم را می توان از خورشید دریافت کرد؟

ویتامین D محلول در روغن است؛ به همین دلیل توصیه می‌شود در زمان خوردن غذا مصرف شود تا به خوبی جذب بدن شود. مصرف بیش ازحد این ویتامین برای بدن مضراست و سبب ابتلای انسان به بیماری می‌شود. درصورت مصرف مکمل ویتامین D، زیر نظر پزشک، انجام آزمایش‌ دوره‌ای برای بررسی سطح این ویتامین درخون ضروری است.

ازجمله منابع غذایی حاوی ویتامین D می‌توان به مواد لبنی، قارچ، تخم مرغ، خوراک تهیه شده با سویا به نام توفو، غلات غنی شده، شیر غنی شده، شیر سویا و شیر بادام اشاره کرد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران از دیلی میل daily meal، کارشناسان به افراد اعم از مرد و زن توصیه می‌کنند در کنار مصرف مواد غذایی سالم با مرطوب کننده‌های مناسب پوست خود را چرب کنند تا با مشکل خشکی، زخم و سرما زدگی پوست مواجه نشوند.خشکی پوست می‌تواند سبب ایجاد زخم و دربرخی موارد عفونت شود، افراد مبتلا به بیماری دیابت باید پوست خود را به طور دایم مرطوب و چرب نگه دارند تا خطر بروز عفونت و زخم دیابتی در آن ها کاهش یابد.

اگر می خواهید بیشتر بدانید : از کجا بفهمیم کمبود ویتامین D داریم؟

اگر می خواهید بیشتر بدانید : حقایقی درباره ویتامین D

اگر می خواهید بیشتر بدانید : ویتامین D و تاثیر آن بر روحیه و سرحالی شما

اگر می خواهید بیشتر بدانید : نشانه های عجیب کمبود ویتامین D در بدن

اگر می خواهید بیشتر بدانید : علائم کمبود ویتامین D در مردان چیست؟



گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع: yjc.ir