چه کنیم تا مبتلا به آبریزش بینی نشویم
آبریزش بینی یا همان گریپ از جمله بیماری های رایج در فصول سرد سال است که می توان آن را به راحتی پیشگیری و مداوا نمود.

علل بروز آبریزش بینی

فصول سرد سال از جمله زمان هایی هستند که بروز سرماخوردگی و آنفولانزا به میزان بالایی شایع می باشد. در واقع در این دوران به دلایل مختلفی از جمله سرد شدن هوا، نوسان درجه حرارت با کاهش مقاومت سیستم ایمنی بدن علائم اولیه سرماخوردگی که آبریزش بینی یا گریپ می باشد، بروز می کند. البته افرادی هم هستند که در طول این فصول هیچکاه دچار علائم سرماخوردگی از جمله آبریزش بینی یا گریپ نمی شوند، اما علت واقعی این مساله چیست؟

 

پیشگیری از بروز آبریزش بینی

در حالی که بسیاری از پزشکان معتقدند کاهش توان سیستم ایمنی عامل بروز سرماخوردگی و آبریزش بینی می باشد. اما واقعیت امر آن است که مصرف مداوم برخی مواد غذایی می توانند باعث افزایش بروز آبریزش بینی شوند. از جمله این مواد غذایی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

نوشابه های گازدار.

این نوشیدنی ها به خاطر این که حاوی قند می باشند، می توانند بدن را مستعد به بروز التهابات خاصی نمایند. در حقیقت، مصرف زیاد قند و شکر باعث تضعیف سیستم ایمنی بدن و آمادگی ورود عوامل بیماریزا به بدن می شوند. پس سعی کنید برای پیشگیری از بروز آبریزش بینی در روزهای سرد سال نوشابه های گازدار نخوردید.

 

دقت در مصرف مواد لبنی.

در مورد افرادی که تولید خلط (موکوس) در سیستم تنفسی شان زیاد است، پیشنهاد می گردد که برای جلوگیری از بروز سرماخوردگی و آبریزش بینی از محصولات لبنی پروپیوتیک در فصول سرد سال بیشتر استفاده کنند. چون که مواد پروپیوتیک موجود در ماست، شیر، دوغ و پنیر پروبیوتیک می توانند با تقویت سیستم ایمنی بدن، مانع از بروز گریپ و سرماخوردگی شوند.

محصولات لبنی پروبیوتیک ضد آبریزش بینی
محصولات لبنی پروبیوتیک ضد آبریزش بینی

 

نان و غلات تصفیه شده عامل بروز آبریزش بینی.

به این معنی که مصرف نان های بدون سبوس مانند نان لواش یا ماکارونی تهیه شده از آرد نول به دلیل این که فاقد سبوس می باشند، بدن را مستعد به ابتلا به آبریزش بینی می کنند. در واقع سبوس غلات به دلیل این که حاوی ویتامین های گروهB می باشند، می توانند مانع از تضعیف سیستم ایمنی و عدم بروز نشانه های آبریزش بینی شوند.

نان تست بدون سبوس عامل بروز آبریزش بینی
نان تست بدون سبوس عامل بروز آبریزش بینی

 

توصیه غذایی برای پیشگیری از بروز آبریزش بینی

در طول روزهای سرد، نوشابه گازدار نخورید. در رژیم غذایی از محصولات لبنی پروبیوتیک استفاده نمایید و نان های سبوس دار مانند نان جو یا چاودار را جایگزین نان لواش نمایید.


تهیه و ترجمه:گروه سلامت سیمرغ
اختصاصی سیمرغ