سیگار شما را زودتر می کشد یا سوسیس و کالباس
شما فکر می کنید که سیگاری ها نسبت به بقیه به مرگ نزدیک تر هستند؟ غذاهای فرآوری شده در طبقه بندی مواد سرطان زا، هم رده با سیگار ، الکل و آزبست هستند.

غذاهای فرآوری شده در طبقه بندی مواد سرطان زا، هم رده با سیگار هستند

وقتی افراد، شخصی را می بینند که سیگار می کشد بلافاصله با خود فکر می کنند که این شخص چقدر به سلامتی خود ضربه می زند، " آسیب زدن به خود " و چگونه با بلعیدن این سموم خطر ابتلا به سرطان را  در بدنش افزایش می دهد.

مواد سمی موجود در سیگار:

  • - آمونیاک ammonia
  • - سفید کننده  bleach
  • - فرمالدئید   formaldehyde
  • - حشره کش pesticides

 

مواد سمی موجود در سیگار باعث کدام سرطان ها می شوند؟

سیگار شما را زودتر می کشد یا غذاهای فرآوری شده مانند سوسیس و کالباس؟

همه این مواد سمی، تکثیر سلول های سرطانی را غیر قابل کنترل کرده و اغلب منجر به سرطان می شوند.

  • - سرطان ریه
  • - سرطان پانکراس 
  • - سرطان پروستات 
  • - نارسایی کلیه

 

آیا تا به حال به افرادی که مشغول خوردن یک ساندویچ فرآوری شده (اغذیه فروشی) هستند نگاه کرده اید؟

با دقت نگاه کنید.

آیا می دانید که بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی World Health Organization مواد غذایی فرآوری شده به عنوان مواد سرطان زای کلاس 1A برای انسان طبقه بندی شده اند؟ گوشت های فرآوری شده، هات داگ، سوسیس و اغلب بیکن ها باعث ایجاد سرطان روده بزرگ colorectal می شوند.

اگر می خواهید بیشتر بدانید : غذای فرآوری شده چیست؟

 

پس تکلیف سیگاری هایی که ساندویچ های فرآوری شده و هات داگ می خورند چیست؟

آیا باز هم یکی دو دهه روی زمین دوام می آورند؟

بگذارید نگاهی نزدیک تر به غذاهایی که در کنار سیگار، *آزبزست asbestos، الکل و *آرسنیک arsenic جزو عوامل عمده سرطان شناخته شده اند، داشته باشیم. اشتباه نکنید: گوشت های فرآوری شده در آمریکا عامل سرطان هستند و این واقعیتی است که بر اساس شواهد کافی از مطالعات *اپیدمیولوژیک epidemiological  انسان ها بدست آمده است.

*آزبست یا پنبهٔ نسوز یا پنبهٔ کوهی Asbestos: الیاف پنبهٔ کوهی می‌تواند به ذرات بسیار ریز و نامریی تبدیل شود. این ذرات نامریی که قطر آن‌ها کمتر از ۰٫۵ میکرون است، در هنگام تنفس به اعماق شش نفوذ می‌کنند و برای همیشه در آن جا می‌مانند. با گذشت زمان این ذرات بر اثر تحریکات مداوم خود می‌توانند سبب بیماری‌های آزبستوز (Asbestosis)، سرطان ریه و یا بیماری مزوتلیوما (Mesothelioma) شوند که همه آن‌ها در نهایت به مرگ منتهی می‌شوند.

*آرسنیک یا آرسینیکarsenic:  آرسنیک و بسیاری از ترکیبات آن سمی هستند. آرسنیک با مختل کردن وسیع سیستم گوارشی و ایجاد شوک منجر به مرگ می‌شود وسایر عوارض بلند مدت این سم سرطان پوست و صدمات جدی به روده وکبد می‌باشد. متأسفانه برخی شهرها به دلیل مجاورت با مراکز صنعتی آلاینده ،مسمومیت بالای به آرسنیک دارند.

*همه‌گیرشناسی یا اِپیدمیولوژی  epidemiology: مطالعه نحوه انتشار بیماریها و عوامل بیماری‌زا ، توزیع بیماری ها در زمان ها ، مکان ها ، نژاد ها یا فرهنگ های خاص یا هر عاملی که به سلامت مربوط باشد است .

 

آیا نیازی هست که خودتان را در معرض بیماری هایی که امروزه قابل پیشگیری هستند قرار دهید؟

شاید شما هم  عادت هایی داشته باشید که شما را به مرگ نزدیک تر می کند، درست مثل سیگاری هایی که وقتی می بینیدشان در موردشان قضاوت می کنید.

 

غذاهای فرآوری شده در طبقه بندی مواد سرطان زا ، هم رده با سیگار ، الکل و آزبست هستند

سیگار شما را زودتر می کشد یا غذاهای فرآوری شده مانند سوسیس و کالباس؟

آژانس بین المللی تحقیقات سرطان The International Agency for Research on Cancer (IARC ) تحت نظر سازمان جهانی بهداشت World Health Organization (WHO ) در حال حاضر گوشت های فرآوری شده از قبیل گوشت خوک bacon، ژامبون ham، سوسیس sausages،  را در کنار سیگار، آزبست، آرسنیک و الکل به عنوان عوامل اصلی سرطان در انسان طبقه بندی کرده است. حتی گوشت قرمز هم در گروه 2A " احتمال سرطان زایی برای انسان "قرار گرفته است و جالب تر این که تاثیر سموم علف کش گلیفسات glyphosate herbicide بر سلامت انسان مانند گوشت قرمز است.

درست است، ما امروز فقط در مورد موش های آزمایشگاهی صحبت نمی کنیم. آمریکایی ها موش های آزمایشگاهی جدید هستند که به سرعت در حال حرکت به سمت فروشگاه های مواد غذایی؛ بازار داغ فست فود ها و غذاهای آماده می روند و حریصانه سرطان را می بلعند و دود می کنند و عوامل ایجاد سرطان را در بدنشان ذخیره می کنند و خودشان را قربانی آزمایشگاه ها و شیمی درمانی می کنند و با ایجاد سرطان های جدید به سوی مرگ زودرس قدم بر می دارند.

 

و شما فکر می کنید که سیگاری ها نسبت به بقیه به مرگ نزدیک تر هستند؟

سیگار شما را زودتر می کشد یا غذاهای فرآوری شده مانند سوسیس و کالباس؟

دوباره فکر کنید.

خوردن همه این مواد غذایی فرآوری شده منجر به سرطان روده می شوند زیرا روده آخرین نقطه ای در بدن انسان است که سموم ساخته شده در بدن را باید خارج کند ولی دقیقه به دقیقه این محیط مسموم تر می شود.

اگر با یک بازمانده شیمی درمانی صحبت کنید مطمئنا به شما می گوید که  دیگر این کار را تکرار نمی کند. گاهی اوقات اراده خیلی زیادی برای ترک خوردن یک غذای خاص که دوست دارید، نیاز است ولی اگر بدانید کدام نوع از خوراکی ها باعث ایجاد سرطان می شوند مطمئنا هوشمندانه تر انتخاب خواهید کرد و احتمالا خوراکی هایی که IARC در موردشان هشدار داده است و مانند سیگار کشنده اند را کنار خواهید گذاشت.

 

به هر حال اگر در مورد عمق این مطالعه کنجکاو هستید باید بدانید که IARC ، 22 کارشناس از 10 کشور متفاوت را انتخاب نموده تا 800 مطالعه متفاوت در مورد سرطان و بیش از 400 مطالعه اپیدمیولوژی که تمرکزشان روی گوشت های فرآوری شده بوده است را بررسی کنند.

 

اینجاست که باید با حقایقی تلخ و سخت در مورد گوشت های فرآوری شده روبرو شوید. آمادگی آن را دارید؟ شاید عاشق بیکن، ژامبون،گوشت نمک سود شده و هات داگ باشید ولی مطمئناً از سرطان متنفرید.

 

10 هشدار در مورد گوشت های فرآوری شده و گوشت قرمز که باید بدانید:

سیگار شما را زودتر می کشد یا غذاهای فرآوری شده مانند سوسیس و کالباس؟

  • 1. طبق گزارش کارشناسان IARC، خوردن 50 گرم گوشت فرآوری شده در روز، خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را 18 درصد افزایش می دهد.
  • 2. اجتناب از گوشت قرمز یک راهکار محافظتی علیه سرطان نیست.
  • 3. ارتباط بین گوشت فرآوری شده و سرطان روده با شواهد قابل توجهی تایید شده است.
  • 4. گوشت فرآوری شده به این معناست که گوشت با استفاده مواد از بین برنده زخم و علایم بیماری، نمک، دودی کردن و تخمیر تغییر پیدا کرده و ممکن است حاوی خون باشند.
  • 5. گوشت های فرآوری شده با روش هایی با درجه حرارت بالا، مانند: کبابی کردن و سرخ کردن تهیه می شوند که باعث افزایش خطر سرطان زایی آنها می شود.
  • 6. استعمال دخانیات و آزبست هر دو در طبقه بندی عوامل سرطان زا در کنار گوشت های فرآوری شده در گروه 1 قرار گرفته اند.
  • 7. IARC همچنین سرطان معده را با خوردن گوشت های فرآوری شده مرتبط دانسته است.
  • 8. پروژه بیماری های جهانی The Global Burden of Disease Project تخمین زده است که 3400 مرگی که سالانه در جهان رخ می دهد مربوط به افرادی است که به طور معمول از گوشت هی فرآوری شده استفاده می کنند.
  • 9. هر چه گوشت فرآوری شده بیشتری بخورید احتمال ابتلای تان به سرطان را افزایش می دهید.
  • 10. ترکیبات N-nitroso و polycyclic aromatic hydrocarbons فقط دو نمونه از مواد شیمیایی خطرناک سرطان زا هستد که در طی روند فرآوری گوشت تولید می شوند.

 

نتیجه گیری

زمان آن رسیده عاداتی که منجر به سرطان می شوند را ترک کنید و دست از امیدواری محافظت از سوی سازمان های نظارتی برداریدسازمان های نظارتی قرار نیست از شما محافظت کنند چون نمی خواهند و حتی اگر بخواهند نمی توانند. بهترین راه کار این است که خودتان به دنبال مصرف خوراکی های سالم و کاملا ارگانیک که عاری از سموم و علف کش ها و کودهای شیمیایی هستند، باشید.



تهیه و ترجمه:گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
اختصاصی سیمرغ