چه کسانی باید سنجش تراکم استخوان بدهند؟
سنجش تراکم استخوان برای تشخیص بیماری پوکی استخوان انجام می شود. اگر می خواید بدانید که شما هم جزو افرادی هستید که باید این سنجش را انجام دهند یا خیر. این مقاله را بخوانید.

 دکتر محمدرضا مهاجری تهرانی، فوق تخصص غدد و متابولیسم، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران:


چه کسانی باید سنجش تراکم استخوان بدهند؟

- فرادی که بیش از سه ماه داروی کورتن مصرف کرده اند.
- افرادی که دچار برخی از بیماری های غدد درون ریز مانند پرکاری غدد فوق کلیه، پرکاری تیروئید
- افرادی که دچار لاغری شدید هستند.
-افرادی که دارای سابقه فامیلی پوکی استخوان یا سابقه شکستگی بر اثر این بیماری را دارند باید پیش از 65 سالگی، سنجش تراکم استخوان را   انجام دهند.
-
زنان بالای 65 سال و مردان بالای 70 سال


بیماری پوکی استخوان چیست؟

پوکی استخوان بیماری مربوط به استخوان هاست. در این بیماری اصطلاحا استخوان ها متخلخل می شوند. ساختار میکروسکوپی استخوان ها به صورت لانه زنبوری است. منافذ و خانه های استخوان پوک بسیار بزرگ تر از استخوان سالم است. در این حالت استخوان ها به تدریج جرم و چگالی خود را از دست می دهند و بسیار حساس و شکننده می شوند. سن مهم ترین عامل در بروز پوکی استخوان است. هرچند سن را نمی شود متوقف کرد اما با اقدامات پیشگیرانه، می توان از بروز این بیماری جلوگیری کرد.


علائم پوکی استخوان:

متاسفانه این بیماری هیچ علامت اولیه ای ندارد و زمانی بروز می کند که یکی از استخوان ها ( معمولا استخوان لگن و مچ) می شکند؛ به همین دلیل به آن بیماری خاموش گفته می شود.


نقش لبنیات در پیشگیری از پوکی استخوان

مصرف کلسیم از ابتلا به پوکی استخوان پیشگیری می کند. با مصرف روزانه حداقل دو لیوان شیر و یک فنجان ماست می توان از پوکی استخوان جلوگیری کرد. حداقل کلسیم مورد نیاز روزانه هر فرد بین 1000 تا هزار و 500 میلی گرم است. هر لیوان شیر بین 250 تا 300 میلی گرم کلسیم دارد که با مصرف حداقل دو لیوان شیر و یک فنجان ماست بخش عمده ای از کلسیم مورد نیاز بدن تامین شده و تا حدود زیادی می توان از بروز پوکی استخوان پیشگیری کرد.


کسانی که لبنیات مصرف نمی کنند برای پیشگیری از پوکی استخوان باید چه کنند؟

به کسانی که این مقدار لبنیات را مصرف نمی کنند، توصیه می کنم از مکمل کلسیم استفاده کنند. هر قرص کلسیم حاوی حدود 500 میلی گرم کلسیم است. علاوه بر کلیسم، ویتامین D و تحرک بدنی در افزایش ذخیره سازی توده استخوانی نقش عمده دارد و به همین دلیل تحرک بدنی کافی و مصرف روزانه ویتامین D به همراه استفاده مناسب کلسیم به مردم توصیه می شود.براساس مطالعه انجام شده، دانش آموزان با انجام ورزش هایی که به پا فشار می آورد نسبت به سایر کودکان از تراکم استخوانی بیشتری برخوردار هستند.


درمان پوکی استخوان:

پوکی استخوان قابل درمان است. اگر این بیماری خاموش، بموقع تشخیص داده شود حتی بعد از شکستگی هم می توان این بیماری را درمان کرد. خوشبختانه امروزه روش های درمانی خوبی در دسترس مردم است و با این روش های درمانی، می توان از شکستگی دوباره استخوان ها براثر این بیماری جلوگیری کرد.


برای پیشگیری از پوکی استخوان کدام ورزش را انجام دهیم؟

ورزش هایی که به پا فشار می آورند موثر است مانند:

  • - والیبال
    - بستکتبال
    - دومیدانی



گردآوری:گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع:irna.ir