پیشگیری از سرطان دهانه رحم با آی یو دی
آی یو دی IUD یکی از روش های پیشگیری از بارداری است که نسبت به سایر روش ها راحت تر بوده و مزایای زیادی دارد و در تحقیقات اخیر مشخص شده که از نظر سلامتی هم برای بسیاری از خانم ها مفید است.

پیشگیری از سرطان دهانه رحم با آی یو دی

افراد از روش های ضد بارداری به دلایل مختلف استفاده می کنند از پیشگیری بارداری گرفته تا مقابله با پریودهای مشکل ساز و کیست تخمدان. همان طور که دلایل بیشماری برای استفاده از روش های پیشگیری از بارداری وجود دارد، تنوع زیادی هم در زمینه وسایل پیشگیری از بارداری در این بازار وجود دارد. یکی از آن ها ابزار دور زهدان intrauterine device یا به اختصار IUD است.

نسخه های قدیمی آی یو دی که در دهه 1970 به بازار آمد و به دلیل نقص طراحی منجر به عفونت می شد دیگر تولید نمی شود. امروزه بسیاری از متخصصین زنان استفاده از  آی یو دی IUD را توصیه می کنند. این وسیله کوچک T شکل که در رحم جاگذاری می شود یکی از محبوب ترین روش های کنترل بارداری است و دلیل محبوبیت آن هم اثبات بدون خطا بودن عمرکرد آن است ( نیازی نیست مصرف روزانه قرص پیشگیری از بارداری را به خاطر بسپارید. ) عملکرد آی یودی در پیشگیری از بارداری 99.9 درصد است و ماندگاری آن تا 5 سال ادامه دارد. و حالا یک خبر خوب برایتان داریم، بر اساس تحقیقات جدید استفاده از این دستگاه علاوه بر راحتی مزایای دیگری هم دارد.

اگر می خواهید بیشتر بدانید : آی یو دی چگونه مانع بارداری می شود؟

اگر می خواهید بیشتر بدانید : 7 سؤالی که درباره آی ‌یو‌ دی می‌پرسند


بر اساس گزارش منتشر شده در مجله زنان و زایمان Obstetrics & Gynecology، آی یو دی IUD خطر ابتلا به سرطان دهانه رحم cervical cancer را به یک سوم کاهش می دهد. این تحقیق عنوان می کند که حضور آی یو دی در رحم باعث تحریک پاسخ ایمنی در بدن شده و موجب از بین بردن ویروس پاپیلومای انسانی human papillomavirus یا به اختصار HPV ( ویروس عامل بیماری زگیل تناسلی ) می شود. این ویروس تقریبا در ایجاد اکثر سرطان های دهانه رحم دخیل است.

آی یو دی چگونه باعث از بین رفتن ویروس زگیل تناسلی می شود

پیشگیری از سرطان دهانه رحم با آی یو دی

سرپرست مطالعه، ویکتوریا کورتسیس Victoria Cortessis می گوید، داده ها بیان می کنند که حضور آی یو دی در رحم پاسخ ایمنی را تحریک می کند و این پاسخ ایمنی به قدری شدید است که اسپرم ها را قبل از رسیدن به تخمک نابود می کند. این عملکرد به این معناست که آی یو دی می تواند روی سایر پدیده های ایمنی در بدن هم تاثیر بگذارد.

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها در آمریکا U.S. Centers for Disease Control and Prevention خاطر نشان می کند که هر ساله 14 میلیون نفر به HPV مبتلا می شوند و نیمی از این افراد به انواع پرخطر این ویروس که منجر به سرطان می شود مبتلا هستند.

این آمار دقیق یافته های تحقیق جدید در زمینه خاصیت بالقوه آی یو دی برای نجات زندگی زنان جوان را بسیار امیدوار کننده می داند.

به گفته کورتسیس، واکسن پاپیلومای انسانی فقط در صورتی اثر گذار است که فرد به هیچ عنوان در معرض این ویروس قرار نگرفته باشد. به همین دلیل است که توصیه می شود واکسیناسیون این ویروس به صورت کامل در 11 و 12 سالگی انجام شود تا سیستم ایمنی بدن قبل از قرار گرفتن در معرض آن خود را تقویت کند.

زنان در دهه 20، 30 و 40 سالگی که واکسینه نشده اند نسبت به این ویروس ایمنی ندارند یعنی در این دهه ها احتمال بروز این سرطان وجود دارد.

کورتسیس و همکارانش با این فرض که آی یو دی با روش دستکاری سیستم ایمنی بدن زنان از بارداری پیشگیری می کند. این فرضیه خود را تحت آزمایش قرار دادند و اطلاعات بدست آمده را برای درک میزان استفاده از آی یو دی روی سرطان دهانه رحم مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند.

این تیم 16 مطالعه برجسته روی 5000 زن با سرطان دهانه رحم و 75000 زن بدون سرطان را بررسی کرد.  محققان سایر عوامل خطر سرطان دهانه رحم از جمله حاملگی قبلی، وضعیت HPV و تعداد شرکای جنسی را هم در نظر گرفتند ولی هیچکدام روی یافته های اولیه تاثیری نداشت.

دکتر جیل رابین Jill Rabin، مدیر اجرایی بخش مراقبت های اورژانسی بهداشت زنان یافته های این تحقیق را بسیار جذاب خواند و اعلام کرد این هم یک دلیل بالقوه دیگر برای پزشکان که استفاده از آی یو دی را برای پیشگیری از بارداری به مراجعینشان توصیه کنند.

 اگر می خواهید بیشتر بدانید : اسکین تگ یا زگیل تناسلی؟!

اگر می خواهید بیشتر بدانید : بیماران مبتلا به زگیل تناسلی بدانند 

اگر می خواهید بیشتر بدانید : سریع ترین روش برای برداشتن زگیل تناسلی 

اگر می خواهید بیشتر بدانید : زگیل تناسلی برای خانم ها خطرناک تر است یا آقایان؟ 



تهیه و ترجمه: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
اختصاصی سیمرغ


Save