آزمایش های ضروری که برای حفظ سلامت باید انجام دهید
برخی از افراد هر ساله یک سری آزمایش های فیزیکی انجام می دهند که مطمئن شوند همه چیز روبراه است ولی هر چند وقت یک بار باید این آزمایشات را انجام دهید؟

آزمایش های فیزیکی ضروری ای که برای حفظ سلامت که باید انجام دهید

برخی از افراد هر ساله یک سری آزمایش های فیزیکی انجام می دهند که مطمئن شوند همه چیز روبراه است ولی هر چند وقت یک بار باید این آزمایشات را انجام دهید؟

عواملی که می تواند تعیین کننده فاصله انجام آزمایشات و چکاپ دوره ای باشد عبارتند از :

سن

سلامت عمومی

عوامل خطر برای مشکلات خاص

پزشک شما از سلامت و شیوه زندگی شما سوالاتی می پرسد. به صدای قلب و ریه شما گوش می دهد و علایم حیاتی و وزن شما را چک می کند.

بیشتر بدانید : چکاپ (check up) کامل بدن شامل چه آزمایشاتی است؟


تناسب قد و وزن برای حفظ سلامت
محاسبه بی ام آی BMI


پزشک شما برای بدست آوردن شاخص توده بدنی BMI شما باید قدتان را اندازه گیزی کند. نگه داشتن BMI در محدوده سلامت به شما کمک می کند تا از بیماری های قلبی، دیابت نوع 2 و برخی از انواع سرطان ها پیشگیری کنید.


فشار خون سالم
آزمایش فشار خون


اگر فشار خون بیش از حد بالا باشد شنس شما برای ابتلا به بیماری قلبی و سکته مغزی بالا می رود. فشار خون طبیعی بین 80 تا 120 است و اگر فشار خونتان بالای 90 و 140 باشد به عنوان فشار خون بالا در نظر گرفته ی شود. شما حداقل هر 2 سال یک بار باید فشار خونتن را چک کنید ولی اگر فشار خونتان بالاست حتما از پزشکتان بپرسید که چند وقت یکبار باید فشار خونتان را چک کنید.


کنترل کلسترول برای پیشگیری از بیماری های قلبی
آزمایش خون،آزمایش کلسترول


کلسترول بالا می تواند منجر به بیماری های قلبی و سکته مغزی شود. اگر سنتان بالای 20 است و مشکل قلبی عروقی ندارید، هر 4 تا 6 سال یک بار باید کلسترولتان را چک کنید در غیر این صورت باید در مورد دفعات آزمایش کلسترول از پزشکتان مشورت بگیرید.


غربالگری سرطان کولورکتال یا سرطان روده بزرگ
معاینه روده بزرگ،سرطان کلورکتال


آزمایش سرطان روده بزرگ برای پیدا کردن خون یا بافت های رشد کرده به نام پولیپ انجام می شود. اگر سابقه خانوادگی ابتلا به سرطان کولورکتال را ندارید از 50 سالگی به بعد هر سال باید تست غربالگری آزمایش خون و مدفوع انجام دهید. بررسی و برداشتن بخشی از روده بزرگ هر 5 سال یک بار و کولونوسکوپی یا معاینه روده بزرگ را هر 10 سال یک بار انجام دهید.


آزمایش قند خون
آزمایش قند خون،دیابت


آزمایش قند خون برای بررسی دیابت و پیش دیابت است. اولین آزمایش قند خون را باید در 45 سالگی انجام دهید. اگر اضافه وزن دارید یا دچار فشار خون هستید توصیه می شود خیلی زودتر اقدام به انجام این آزمایش نمایید. آزمایش قند خون را باید هر 3 سال یک بار انجام دهید.


بررسی پوست
سرطان پوست،بررسی خال


هر تغییری در خال ها، کک و مک ها و سایر علایم روی پوست را باید بررسی کنید. کارشناسان می گویند که هر ماه یک بار خودتان باید پوستتان را بررسی کنید تا در صورت مشاهده کوچکترین نشانه ای با مراجعه به پزشک موفق به شناسایی سرطان پوس در مراحل اولیه و در نتیجه درمان موفق آن شوید. اگر اعضای خانواده شما سابقه ابتلا به سرطان پوست دارند باید به طور منظم توسط پزشک معاینه شوید.


بررسی سینه

زنان بعد از 20 سالگی باید هر 3 سال یکبار سینه ها را بررسی کنند. بعد از 40 سالگی باید این کار را هر ساله تکرار کنید تا در صورت مشاهده اولیه علایم سرطان سینه بتوانید به سرعت آن را درمان کنید.


ماموگرافی

آزمایشی که توسط اشعه ایکس به دنبال تغییراتی در سینه می گردد. برخی از کارشناسان می گویند که بعد از 40 سالگی هر سال باید این آزمایش را انجام دهید و برخی نیز معتقدند که انجام این آزمایش از 50 تا 74 سالگی هر 2 سال یک بار باید تکرار شود.


آزمایش پاپ اسمیر
تست پاپ اسمیر


آزمایش پاپ اسمیر برای بررسی سرطان دهانه رحم انجام می شود. پزشک با یک چوب با برس کوچک تعدادی از سلول های دهانه رحم را برای بررسی جدا می کند. زنان از 21 تا 29 سالگی که رابطه جنسی داشته اند باید هر 3 سال یکبار این آزمایش را انجام دهند. زنان 30 تا 64 ساله باید تست پاپ اسمیر و پاپیلومای انسانی HPV را هر 5 سال یک بار انجام دهند.


آزمایش های ضروری فیزیکی مخصوص مردان برای حفظ سلامتدکتر و بیمار


آزمایش فیزیکی اختصاصی مردان بررسی آلت تناسلی و بیضه هاست. پزشک بیضه ها را برای حساسیت به لمس، توده یا تغییرات سایز بررسی می کند. برای آلت تناسلی باید علایم بیماری های جنسی از قبیل زخم و زگیل بررسی شود. برای تشخیص فتق از شما می خواهد سرتان را پایین آورده یا بچرخانید و سرفه کنید. بسته به سنی که دارید پزشک اندازه پروستات را با وارد کردن انگشت به مقعد بررسی می کند.


چک آب دهان و دندان
معاینه دندان


امیدوارم که هر روز مسواک بزنید و نخ دندان بکشید. ولی در هر صورت باید به طور منظم برای معاینه دندان هر 6 ماه یک بار به پزشک مراجعه نمایید.

بیشتر بدانید :راهنمای تفسیر آزمایش خون

بیشتر بدانید : 10 آزمایش حیاتی برای همه مردان

بیشتر بدانید : با آزمایشات مهم قبل از بارداری آشنا شوید

تهیه و ترجمه : گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
اختصاصی سیمرغ