فصل آبله مرغان و سوزاک چه فصلی است؟
 برخی بیماری های عفونی در فصول خاصی از سال بروز می کنند، در این مطلب به این موضوع اشاره می شود که هر بیماری عفونی در چه فصلی از سال بروز می کند

آبله مرغان و سوزاک در چه فصلی شیوع پیدا می کنند؟

بر اساس تحقیقات جدید، بسیاری از بیماری های عفونی در فصول خاصی به اوج فعالیت می رسند. پژوهش های نوین اسنادی یافته اند در مورد اینکه 69 بیماری عفونی وجود دارند که فصلی هستند. این بیماری ها از بیماری های شایعی مانند ذات الریه تا بیماری های نادری مانند ابولا و بیماری خواب افریقایی را دربر می گیرد. یکی از بهترین مثال ها برای بیماری های عفونی فصلی، آنفلوانزاست که در زمستان، آبله مرغان که در بهار و سوزاک که در پاییز و تابستان اوج می گیرند.

این پژوهش همچنین مدارکی یافته مبنی بر اینکه برخی بیماری های مزمن مؤلفه فصلی دارند؛ برای مثال عفونت هپاتیت B در بهار و تابستان در برخی نقاط جهان افزایش می یابد. ایدز در برخی نقاط افریقا به صورت فصلی شیوع بیشتر می یابد و به نظر می رسد سوء تغذیه فصلی بر پروسه تبدیل HIV به ایدز اثر می گذارد.

فصلی بودن، آینده محتمل و جهانی بیماری های عفونی است، هرچند جامعه علمی به طور گسترده آن را نادیده می گیرد. در واقع برای بسیاری بیماری های عفونی تحقیق کمی صورت گرفته که چرا در فصل های مشخصی اوج می گیرند. تحقیقات بیشتری در این زمینه لازم است تا به محرک های فصلی این بیماری ها دست یابیم و بتوانیم از اهرم فصلی بودن برای طراحی روش های جلوگیری از شیوع و درمان عفونت های مزمن استفاده کنیم.

بله مرغان

اما به طور کل، به نظر می رسد چهار محرک اصلی فصلی برای بیماری های عفونی وجود دارد:

  •  عوامل محیطی مانند دما و رطوبت: برای مثال در انتقال آنفلوانزا. بر اساس تحقیقات انجام شده ویروس آنفلوانزا در هوای سرد و خشک می تواند مدت طولانی تری در هوا بماند و فاصله بیشتری را طی کند. علاوه بر این، دما نیز در انتشار بیماری هایی که توسط حشرات منتقل می شوند، نقش دارد. پشه ها در دمای گرمتر بیشتر تکثیر می شوند و انتقال بیماری های با ناقل پشه مانند زیکا در ماه های گرمتر افزایش می یابد.

  • رفتارهای میزبان مثل شروع مدارس در پاییز که بچه ها ارتباط نزدیک با یکدیگر پیدا می کنند، در انتشار مثلا سرخک نقش دارد.

  • عوامل محیطی مانند ازدیاد خزه و جلبک در آب، به انتشار بیماری های باکتریایی مثل وبا کمک می کند.

  • هنجارهای بیولوژیک مثل مهاجرت یا خواب زمستانی در حیوانات یا نوسانات در سطح هورمون های انسان که می تواند بر سیستم ایمنی بدن اثر بگذارد.


بیشتر بدانید : در باره سوزاک بیشتر بدانید

بیشتر بدانید : همه چیز درباره آبله مرغان، بیماری فصل بهار

بیشتر بدانید : آبله مرغان با زونا تفاوت دارد؟

بیشتر بدانید : نقش تغذیه در بیماریهای عفونی


گردآوری : گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع : bornanews.ir