علت درد رگ سیاتیک چیست و درمان درد سیاتیک چگونه است؟
درد سیاتیک یک درد آزاردهنده و گاهی ناتوان کننده است اما معمولا خطرناک نیست، در ادامه به علت درد سیاتیک و روش هایی برای درمان درد رگ سیاتیک اشاره می شود

سیاتیک چیست و درمانش چیست؟

عصب سیاتیک از کمر به سمت ران ها کشیده می شود. زمانی که چیزی به این عصب ها فشار وارد کند ( مانند دیسک از جا در رفته یا استخوانی که از جا در رفته) دچار درد سیاتیک sciatica می شوید. در این شرایط ممکن است احساس سوزش، بی حسی، ضعف یا درد داشته باشید. برخی افراد می گویند درد عصب سیاتیک شبیه به سوزن سوزن شدن است، اما برخی دیگر درد عصب سیاتیک را چیزی شبیه به شوک الکتریکی یا چاقو خوردن احساس می کنند. به هرحال ممکن است شما هم دچار این درد شوید، اما نگران نباشید؛ روش های زیادی برای درمان آن وجود دارد. 

بیشتر بدانید : درد سیاتیک چگونه است؟

بیشتر بدانید : 13 ورزش مفید برای کسانی که سیاتیک دارند


به درد سیاتیک زمان بدهید
تقویم

احتمالا زمانی که دچار درد می شوید، دوست نداشته باشید خیلی منتظر بمانید، اما گاهی بهتر است این کار را بکنید چرا که در این مورد موثر است. شاید گذر زمان بهترین درمان برای درد سیاتیک باشد. حدود 80 تا 90 درصد مبتلایان به درد سیاتیک طی چند  هفته بهبود پیدا می کنند. 


بلند شوید و بایستید 
زنی در حال ورزش کردن

شاید کمی استراحتت برایتان خوب باشد، اما باید دقت داشته باشید که از ایستادن طولانی روی پاهایتان  اجتناب کنید. به علاوه استراحت زیاد هم باعث ضعیف شدن عضلات شما می شود. اگر نمی توانید ورزش ها و حرکات هر روز خود را انجام دهید، بهتر است به نشانه های ارسالی از بدن خود دقت کنید. به هرحال از نشستن طولانی مدت هم اجتناب کنید، زیرا نشستن طولانی درد سیاتیک را بدتر می کند


تحرک داشته باشید 
زن و مرد در باشگاه

اگر درد سیاتیک شما شدید نیست، بهتر است حرکات کششی انجام دهید، پیاده روی کنید و هر فعالیت جسمی دیگری که به کاهش درد کمک می کند، انجام دهید. به یاد داشته باشید کشش قسمت پایین کمر بسیار مهم است، زیرا این قسمت جایی است که احتمالا عاملی باعث شده به رگ سیاتیک فشار وارد شود. 


ناحیه دردناک را سرد یا گرم کنید 
استفاده از پد گرم

سرما و گرما دو عامل کاملا متفاوت هستند، اما هر دو می توانند به احساس آرامش در این قسمت کمک کنند. اگر آسیبی به ناحیه سیاتیک وارد شده، استفاده از کمپرس سرد معمولا بهترین درمان است. پزشک توصیه می کند پس از 72 ساعت بخش آسیب دیده را گرم کنید. برای انجام این کار از قطعه یخی استفاده کنید که در حوله ای پیچیده شده و یا از پد گرم استفاده کنید، مدت استفاده از هر یک بین 15 تا 20 دقیقه است. در زمان استفاده از پد گرم مراقب باشید پوست خود را نسوزانید. 


برای درمان سیاتیک داروهای بدون نسخه مصرف کنید 
قرص,دارو

داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی مانند ایبوپروفن و ناپروکسن، به تسکین درد کمک کرده و همچنین التهاب را کاهش می دهند. در زمان مصرف این داروها حتما دستروالعمل مصرف دارو و میزان مصرف توصیه شده را مطالعه کنید و یا با پزشک مشورت کنید. 

بیشتر بدانید : ناپروکسن برای چیست؟ + عوارض جانبی ناپروکسن


به پزشک مراجعه کنید 
بیمار در حال صحبت با پزشک

اگر روش های خانگی به درمان درد سیاتیک کمکی نکرد، به پزشک مراجعه کنید. داروهای مختلفی برای بهبود این شرایط وجود دارد، از جمله داروهای شل کننده عضلات و ضد التهاب های غیر استروئیدی قوی تر که حس بهتری به شما می دهند. داروهای ضد تشنج، مانند گاباپنتین نیز برای برخی افراد موثر هستند. 

بیشتر بدانید : گاباپنتین برای چیست؟ و گاباپنتین چه عوارضی دارد؟


به فیزیوتراپ مراجعه کنید 
فیزیوتراپی

فیزیوتراپ به شما کمک می کند وضعیت بد و نامناسب بدن خود را اصلاح کنید و عضلات محافظت کننده کمر را تقویت کنید. فیزیوتراپ برای شما یک برنامه ورزشی آماده می کند که شامل حرکات کششی است که می توانید در خانه هم انجام دهید. 


تزریق اپیدورال epidural  برای درمان درد عصب سیاتیک 
تزریق اپیدورال

اگر با تمام روش های نامبرده بهبود حاصل نشد و درد سیاتیک بیشتر از 6 ماه طول کشید، پزشک تزریق اپیدورال را تجویز خواهد کرد – اپیدورال داروی استروئیدی است که به داخل ستون فقرات تزریق می شود. بررسی های انجام شده در مورد تزریق این دارو نتایج مختلفی ارائه داده اند. در مورد مزایا و معایب این روش حتما با پزشک مشورت کنید. 


درمان درد سیاتیک با طب سوزنی
طب سوزنی

این روش مربوط به طب سنتی چین است که توسط پزشکان اروپایی نیز مورد امتحان قرار گرفته و نتایج موثری را در پی داشته است. برخی بررسی ها نشان می دهند طب سوزنی گاهی بهتر از روش های درمانی موجود عمل می کند. تنها مشکل مربوط به طب سوزنی پیدا کردن متخصص ماهر این کار است. 


درمان درد سیاتیک با یوگا
کلاس یوگا

یوگا شاید یک روش درمانی کامل نباشد، اما به شما کمک می کند احساس بهتری داشته باشید. سعی کنید حرکاتی را انجام دهید که در اصلاح وضعیت بدن به شما کمک می کنند. بررسی ها نشان داده اند یوگا به کاهش درد کمک کرده و به به شما کمک می کند راحت تر حرکت کنید. 

بیشتر بدانید : فواید تمرینهای یوگا بر بدن

بیشتر بدانید : فواید باور نکردنی یوگا بر بدن


درمان درد عصب سیاتیک با ماساژ 
ماساژ دادن

یک ماساژ حرفه ای فقط برای رسیدن به آرامش و ریلکسیشن نیست. بررسی ها نشان داده اند که ماساژ اگر به درستی انجام شود، به تسکین دردها کمک کرده و حرکت قسمت پایین کمر را تقویت می کند. به علاوه ماساژ باعث بهبود گردش خون در بدن شده که بدن را تشویق می کند خود را ترمیم سازد. 


کاهش استرس و تاثیر آن بر درد سیاتیک 
زن در حال صحبت کردن با مشاور

نه اینکه درد کلا با استرس و حالت روحی شما در ارتباط باشد، اما به هرحال حالت های روحی شما نقش مهمی در بروز یا بهبود دردها بازی می کنند. استرس باعث منقبض شدن عضلات شده و درد را بدتر می کند. بیوفیدبک روشی است که نشان می دهد  افکار و رفتار شما چه تاثیری بر روی تنفس و ضربان قلب شما می گذارند. این روش می تواند تا حدی به تسکین درد کمک کند.

به علاوه برای کاهش استرس به مشاور مراجعه کننید و از روش های درمانی موجود بهره بگیرید. 

بیشتر بدانید : کاهش سریع استرس با چند روش ساده و مهم 


زمانی که بهتر است برای درد سیاتیک به پزشک مراجعه کنید
اندازه گیری درجه تب

معمولا سیاتیک دردناک است، اما خطرناک نیست، اما گاهی نیز لازم است به خاطر درد سیاتیک بلافاصله به پزشک مراجعه کنید. در صورتی که درد سیاتیک با هر یک از علائم زیر همراه بود بلافاصله به پزشک مراجعه کنید: 

  • تب 
  • مشاهده خون در ادرار 
  • مشکل در کنترل ادرار یا مدفوع 
  • درد شدیدی که شما را از  خواب بیدار می کند


در چه صورت سیاتیک نیاز به جراحی دارد؟ 
زن بستری شده در بیمارستان

اکثر افرادی که دچار مشکل سیاتیک هستند، به جراحی نیاز ندارند. اما در صورت بروز هر یک از این مشکلات پزشک جراحی سیاتیک را توصیه خواهد کرد: 

  • مشکل در راه رفتن 
  • عدم کنترل ادرار یا مدفوع 
  • درد شدیدی که هیچ یک از روش های موجود به تسکین آن کمک نمی کنند 

بهترین روش درمانی بستگی به علت بروز درد و علائم موجود دارد. رایج ترین نوع جراحی بخشی از دیسک را که از جا بیرون آمده و به رگ سیاتیک فشار وارد کرده را برمی دارد. 


 بیشتر بدانید : آنچه باید در مورد عصب سیاتک و درد سیاتیک بدانید

بیشتر بدانید : دیسک کمر و سیاتیک چه تفاوتی دارند؟

بیشتر بدانید : درمان معجزه‌آسای دردهای سیاتیكی


تهیه و ترجمه : گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
اختصاصی سیمرغ