این عارضه قلبی ظرف 3 دقیقه موجب مرگ می شود
در هنگام بروز این حالت جز دستگاه شوک روش دیگری برای زنده نگاه داشتن فرد وجود ندارد.
یک متخصص قلب و عروق فیبریلاسیون بطنی را عارضه‌ای قلبی توصیف کرد که بدون وجود دستگاه شوک ظرف ۳ دقیقه جان می‌گیرد و از فیبریلاسیون دهلیزی خطرناک‌تر است.

منوچهر قارونی، متخصص قلب و عروق درباره آریتمی تصریح کرد: آریتمی نوعی از تپش قلب به حساب می‌آید. این تپش قلب احساس ناخوشایندی در فرد ایجاد می‌کند و در حقیقت طوری است که فرد ضربان قلب را به صورت ریب زدن یا تند تند زدن حس می‌کند یا حس می‌کند که قلبش در گردن کار می‌کند که به این بیماری آریتمی می‌گویند. وی افزود: ممکن است این آریتمی ها طبیعی باشد برای مثال در افرادی که سیگار زیاد استعمال می‌کنند یا اینکه مقدار زیاد نوشابه، چای، قهوه می نوشند این تپش‌ها وجود دارد و افراد با توجه به فرهنگ خود آریتمی را تشریح می‌کنند. یکی می‌گوید قلبم با هر 3 تپش یکی خالی می‌کند یا اینکه یکی می‌زند، دیگری می گوید قلبم لگد می‌زند فردی این گونه توصیف می‌کند که گویا شیر آب گیرکرده است و ناگهان باز می‌شود که به این‌ها تپش قلب می‌گویند.

قارونی خاطرنشان کرد: اما تپش قلب بیماری هم وجود دارد که مثلاً بیمار نبض نامرتب دارد یعنی کند و تند است و هر بار که نبض وی را می‌گیریم به یک شکل است یک بار 65 بار دیگر 70 و بار دیگر 80 است که به آن فیبریلاسیون دهلیزی گفته می‌شود که بر اثر فشار خون بالا، رماتیسم قلبی، تنگی دریچه میترال و بیماری‌های متعدد دیگر پیش می‌آید.

این متخصص قلب و عروق گفت: حتی در سنین بالا نیز ممکن است فرد فیبریلاسیون دهلیزی بگیرد که خطرات زیادی دارد برای مثال ممکن است لخته درست کند در دهلیز و این لخته به سمت مغز حرکت کند و بدن فرد فلج شود بنابراین این مبتلایان به آریتمی خطرناک فیبریلاسیون دهلیزی باید داروهای ضد انعقاد بخورند که خونشان شل و رقیق باشد.

وی تصریح کرد: آریتمی های دیگر نیز وجود دارد که به بطن مرتبط است که قلب ناگهان مانند چراغ چشمک زن یک ضربان سریع و زودرس داشته باشد که به آن PVC می‌گویند. وی افزود: این عارضه در ساعات اولیه سکته قلبی عامل اصلی مرگ ناگهانی است و از نقاط ایسکمی قلب (کاهش جریان خون یک اندام) بیرون می‌آیند و باعث می‌شوند قلب به صورت منظم ضربان نداشته باشد و نتواند خون را خالی کند که اگر دستگاه شوک وجود نداشته باشد بیمار ظرف 3 دقیقه فوت می‌کند که به آن فیبریلاسیون بطنی می‌گویند.
قارونی افزود: یک نوع آریتمی نیز وجود دارد که در دختران و پسران جوان دیده می‌شود و قلبشان به ناگهان 130 تا 140 می‌زند که به آن تپش‌های قلب ناگهانی گفته می‌شود که این‌ها خوش خیم هستند و ناگهان ایجاد می‌شود و ناگهان از بین می‌رود ولی گاهی مجبور می‌شویم کانون ایجاد این ضربان‌‌ها را پیدا کرده و بسوزانیم تا تپش قلب از بین رود چون به خودی خود از بین نمی‌رود ولی گاهی اوقات با دارو برای همیشه از بین می‌رود.

این متخصص قلب و عروق تأکید کرد: فیبریلاسیون بطنی از فیبریلاسیون دهلیزی خطرناک تر است.

وی درباره نحوه پیشگیری از آریتمی نیز گفت: زمانی که فردی درد قلبی پیدا کرد باید به یک مرکز مجهز درمانی برسد چرا که در هنگام بروز این حالت جز دستگاه شوک روش دیگری برای زنده نگاه داشتن فرد وجود ندارد. قارونی خاطرنشان کرد: برای جوانان که تپش قلب دهلیزی دارند این تپش قلب به واسطه مصرف دخانیات، نوشابه گازدار، چای، قهوه، شب نخوابیدن پیش می‌ آید که مهم نیست. این متخصص قلب و عروق تصریح کرد: شیوع این عارضه درهر دو جنس به یک شکل است و علائم آن نیز همان ریب زدن یا تند تند زدن قلب است.

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع : فارس

مطالب پیشنهادی:
روشهای تشخیص بیماری قلبی(1)
روشهای تشخیص بیماری قلبی(2)
بهترین ورزش برای بیماران قلبی
ویتامین مؤثر در بیماریهای قلبی-عروقی 
نوشیدنی مفید جهت بیماران قلبی