علایم و درمان انواع سینوزیت
سینوزیت آلرژیک شایع‌ترین نوع سینوزیت است.
سینوس‌ها در واقع حفره‌هایی هستند که در استخوانهای جمجمه وجود دارند. بسیاری از این سینوس‌ها در زمان تولد هنوز ایجاد نشده‌اند و یا بسیار کوچکند. محل سینوس‌ها در زیر چشم‌ها، بالای چشم‌ها، قسمت داخلی و پشت چشم‌ها می‌باشد. لایه نازکی از مخاط درون سینوس‌ها را می‌پوشاند و این حفره‌ها به وسیله مجرای کوچکی به درون بینی باز می‌شوند.

سینوزیت چیست؟
به التهاب مخاط درون سینوس‌ها سینوزیت گفته می‌شود. سینوزیت می‌تواند چرکی (باکتریایی)، ویروسی و یا آلرژیک باشد. مصرف آنتی بیوتیک تنها در سینوزیت چرکی می‌تواند موثر باشد. در سینوزیت ویروسی و سینوزیت آلرژیک، آنتی بیوتیک‌ها چندان تاثیری ندارند. چون اغلب سینوزیت‌ها باکتریایی نیستند، بنابراین برخلاف تصور عموم مردم، در اغلب سینوزیت‌ها نیازی به استفاده از آنتی بیوتیک نیست. مثلا در جریان هر سرماخوردگی ساده، مخاط سینوس‌ها ملتهب شده (سینوزیت ویروسی) و ترشحات آن‌ها بیشتر می‌گردد ولی با درمان سرماخوردگی، علائم سینوزیت نیز خود به خود از بین می‌رود.

علائم سینوزیت چیست؟
گرفتگی بینی، افزایش ترشحات بینی، ترشحات پشت حلق، درد سر و صورت، درد دندان و... از علائم سینوزیت است. باید بدانیم که اغلب سینوزیت‌ها ترکیبی از علایم فوق را به صورت همزمان دارند. البته پزشک هم در معاینه بینی و گلو ممکن است علائمی از سینوزیت را مشاهده کند.
نکته مهم این است که اغلب اوقات، سردرد یا درد پیشانی که علائم دیگری را به همراه ندارد به دلیل سینوزیت نیست. همه انواع سردرد‌ها می‌توانند با خم شدن به جلو و یا وزش باد سرد به پیشانی بد‌تر شوند لذا این علامت مختص سردردهای سینوزیتی نیست.

اگر شما به دلیل سردرد و با تشخیص سینوزیت به طور مکرر آنتی بیوتیک استفاده می‌کنید بهتر است در کار خود تجدید نظر کرده و برای تشخیص قطعی سینوزیت و درمان آن به متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه نمایید. برای تشخیص قطعی سینوزیت، اغلب لازم است آندوسکوپی بینی یا سی تی اسکن سینوس‌ها انجام شود.

با سینوزیت آلرژیک چه کنیم؟
سینوزیت آلرژیک شایع‌ترین نوع سینوزیت است که اغلب به صورت مزمن و یا عود کننده دیده می‌شود. در بسیاری از آن‌ها نیازی به مصرف آنتی بیوتیک نیست. برحسب شدت علائم، داروهای مختلفی برای این نوع سینوزیت استفاده می‌شود. اگر این سینوزیت منجر به پولیپهای شدید بینی شود، نیاز به جراحی پیدا می‌کند. جراحی باعث کاهش علائم بیمار و کاهش نیاز به مصرف دارو می‌شود. ولی این بیماران باید توجه داشته باشند که بعد از جراحی نیز برای کاهش احتمال عود پولیپ به مصرف دارو و معاینات مکرر نیاز دارند.
در سینوزیت آلرژیک برخلاف دیگر انواع سینوزیت، مصرف طولانی مدت دارو لازم است. دوره درمان آن ممکن است چند ماه یا چند سال طول بکشد. به یاد داشته باشیم رمز موفقیت در درمان سینوزیت آلرژیک، مصرف درست دارو، پرهیز از عوامل ایجاد کننده حساسیت (گیاهان، گرد و خاک، عطر و...) و معاینه مکرر توسط متخصص گوش و حلق و بینی است.

دکتر اکبر بیات - متخصص گوش و حلق و بینی و فوق تخصص جراحی سر و گردن

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع : جام جم سرا

مطالب پیشنهادی:
نشانه های سینوزیت چیست؟
طول كشیدن علایم سرماخوردگی ، نشانه ای از سینوزیت
کاهش علائم سینوزیت بوسیله آب نمک استریل
بیماریهای پاییزی