آسپرین برای این بیماران ممنوع!
در درمان بیماری آنفلوآنزا که نوعی بیماری ویروسی است، مصرف آنتی بیوتیک توصیه نمی‌شود.
یک متخصص بیماری‌های عفونی در خصوص مصرف آسپرین در بیماران مبتلا به آنفلوآنزا هشدار داد و اظهار کرد: مصرف این دارو می‌تواند ابتلا به سندرم "ری" را به دنبال داشته باشد. دکتر علیرضا جانبخش با بیان اینکه ویروس آنفلوآنزا به سه شکل تیپ A، B و C وجود دارد، اظهار کرد: به طور معمول تیپ A و B در انسان و تیپ C در حیوانات ایجاد بیماری می‌کند. وی خاطر نشان کرد: میان دو تیپ آنفلوآنزا که بیشتر در انسان دیده می‌شود، تیپ A اغلب به شکل همه‌گیری یا جهان‌گیری ظاهر شده و تیپ B تنها در محل تجمعات از جمله مدارس، آسایشگاه‌ها و پادگان‌ها مشاهده می‌شود.

جانبخش تصریح کرد: با شروع بیماری علائمی از جمله افزایش تب تا دمای 39 تا 40 درجه سانتیگراد، سردرد، درد اطراف چشم، ترس از نور، گلودرد، سرفه خشک و سپس خلط دار، دردهای عضلانی شدید بویژه در کمر و ساق پا، استفراغ، اسهال و قرمزی در چشم ظاهر می‌شود.

جانبخش تزریق واکسن آنفلوآنزا را با پیشگیری بیش از 90 درصد همراه دانست و تصریح کرد: این واکسن در افرادی که دچار ضعف سیستم ایمنی هستند، دارای اثر پیشگیری ضعیف‌تری است. این متخصص بیماری‌های عفونی با اشاره به تغییرات سالانه ویروس آنفلوآنزا اظهار کرد: اثر واکسن آنفلوآنزا تنها برای یک سال است و به جهت پیشگیری از ابتلا به آنفلوآنزا واکسن آن باید در شهریور و مهرماه هر سال مجددا تزریق شود.

جانبخش به منابع محدود واکسن آنفلوآنزا در کشور اشاره و تصریح کرد: در همین راستا توصیه می‌شود تا تنها گروه‌های در معرض خطر از جمله کودکان زیر شش سال، سالمندان بالای 65 سال، بیماران مبتلا به دیابت، نارسایی کبد و کلیه، بیماران مزمن تنفسی و قلبی، بیماران با نقص سیستم ایمنی و نیز زنان بارداری که سه ماهه سوم بارداری آنها در فصول سرد سال قرار دارد، اقدام به تزریق این واکسن کنند.

وی با بیان اینکه آنتی بیوتیک‌ها نقش ضدمیکروبی داشته و در درمان بیماری‌های میکروبی موثرند، اظهار کرد: در درمان بیماری آنفلوآنزا که نوعی بیماری ویروسی است، مصرف آنتی بیوتیک توصیه نمی‌شود و تنها در درمان عوارض این بیماری می‌توان از آنتی بیوتیک استفاده کرد. این متخصص بیماری‌های عفونی، نارسایی تنفسی، عفونت‌های میکروبی، عوارض مغزی مانند مننژیت، عوارض قلبی مانند میوکاردیت و عوارض کبدی و نخاعی را ازجمله عوارض بیماری آنفلوآنزا عنوان کرد.

وی در خصوص مصرف آسپرین در این بیماران و بویژه کودکان هشدار داد و افزود: سندرم "ری" به دنبال مصرف آسپرین در بیماران مبتلا به آنفلوآنزا ایجاد شده و لذا توصیه می‌شود این افراد از مصرف آسپرین به طور جد خودداری کنند.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه شیر گرم، عسل، خرما، آبمیوه‌های طبیعی، سوپ‌های محلی مانند ترخینه که کالری بسیار داشته و موجب نرم شدن مخاط می‌شود و نیز نوشیدن مایعات گرم و سبزیجات تازه را در جهت بهبود هرچه سریع‌تر بیماری آنفلوآنزا توصیه کرد. جانبخش افزود: با مصرف ویتامین C و تامین آن از طریق مواد خوراکی مانند مرکبات، سیب، پرتقال، موز و گوجه فرنگی می‌توان تا حد زیادی از ابتلا به آنفلوآنزا پیشگیری کرد.

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع : ایسنا

مطالب پیشنهادی:
چطور سرماخوردگی را از آنفلوآنزا تشخيص دهيم؟
5 ماده‌ غذایی ضد آنفلوانزا
ایمنی ‌مقابل آنفلوآنزا با خوراكی‌های ویژه
راه‌های بهبود بیماری آنفلوآنزا
آلرژی به واکسن آنفلوآنزا