10 نشانه سرطان كه جدی نمی‌گیرید
اغلب دردها به سرطان ربطی ندارند اما درد مداوم حتما باید با كمك متخصصان بررسی شود.
سرفه‌های‌تان تمامی ندارد
درست است كه با وجود این همه آلودگی، قرار داشتن در معرض مواد آلرژی‌زا و البته آمدن زمستان دلایل زیادی را می‌توان برای سرفه‌های مداوم معرفی كرد، اما ابتلا به سرفه‌های طولانی و همراه شدن آنها با خونریزی را باید حتما جدی گرفت. اما گذشته از سرفه‌های همراه با خون كه هر كسی را نگران می‌كند، طولانی شدن سرفه‌های به ظاهر عادی را هم باید جدی گرفت.

مدفوع‌تان تغییر شكل داده
ظاهر آنچه هر روز دفع می‌كنید، می‌تواند پیام‌های زیادی را برای‌تان به همراه بیاورد. اگر مدفوع شما بزرگ‌تر از همیشه باشد یا اینكه تغییر شكل واضح و عجیبی در آن مشاهده شود، باید حتما به متخصص گوارش مراجعه كنید. شاید توده‌ای برسر راه دفع شما قرار گرفته باشد که می‌تواند باعث دفورمه شدن مدفوع شود. در چنین شرایطی حتما نباید منتظر خارج شدن خون از مقعد برای شك كردن به سلامتی‌تان بمانید، همین ظاهر عجیب هم برای مراجعه به متخصص و انجام كولونوسكوپی می‌تواند كافی باشد.

در ادرارتان خون دیده‌اید
وجود خون در ادرار می‌تواند یكی از نشانه‌های ابتلا به سرطان كلیه یا مثانه باشد اما همیشه سرطان دلیل مشاهده خون در ادرار نیست. گاهی یك عفونت ادراری ساده هم می‌تواند به بروز چنین واكنشی منجر شود، پس در صورت مشاهده چنین نشانه‌ای اول از نبود عفونت مطمئن شوید سپس سراغ بررسی‌های پیچیده‌تر بروید.

بی‌جهت درد می‌كشید
اغلب دردها به سرطان ربطی ندارند اما درد مداوم حتما باید با كمك متخصصان بررسی شود. همه كسانی كه سردرد مداوم دارند، به سرطان مغز دچار نیستند اما چنین درد طولانی مدتی حتما باید با دقت بررسی شود. درد مداوم در سینه هم می‌تواند از نشانه‌های ابتلا به سرطان ریه باشد یا درد طولانی‌مدت در شكم ممكن است با سرطان تخمدان در ارتباط باشد.

خال‌تان تغییر شكل داده
همه خال‌ها نشانه ابتلا به سرطان پوست نیستند اما شما هر تغییر شكل ظاهری در خال‌های‌تان را باید جدی بگیرید. خالی كه خون‌ریزی می‌كند، برجستگی بی‌رنگی كه به خال تبدیل می‌شود یا برجستگی شبه خالی كه نبوده اما ایجاد شده، همه باید با دقت توسط متخصص پوست بررسی شوند یا حتی با نمونه‌برداری از سرطانی نبودن‌شان اطمینان حاصل شود.

زخمـی كه خــوب نمی‌شود
زخمی كه سه هفته از ایجاد شدنش گذشته اما خوب نشده، یك زنگ خطر است. بدن شما به خودی خود باید توان ترمیم بافت‌هایش را داشته باشد اما اگر چنین اتفاقی بعد از گذشت سه هفته نیفتد، باید حتما احتمال ابتلا به سرطان را بررسی كنید.

خونریزی بی‌دلیل
خونریزی واژینالی كه خارج از چرخه ماهانه شما اتفاق بیفتد، می‌تواند از ابتلا به سرطان دهانه رحم خبر دهد، درحالی‌كه خونریزی از مقعد می‌تواند حاكی از سرطان روده باشد. ممكن است خونریزی شما به هیچ یك از این دلایل ایجاد نشده باشد، اما در هر حال باید با كمك متخصصان از این موضوع مطمئن شوید.

وزن كم كـــردن غیرمنتظره
اگر نه رژیم گرفته‌اید و نه فعالیت بدنی‌تان بیشتر شده اما وزن‌تان به شكل قابل توجه و ناگهانی پایین آمده، باید نگران سلامت‌تان باشید. كاهش ناگهانی وزن كه بدون تلاش‌های شما اتفاق افتاده باشد، نشانه خوبی نیست و ممكن است به‌خاطر وجود تومور‌های سرطانی در بدن‌تان ایجاد شده باشد.

برجستگی تازه‌وارد روی بدن
اگر روی سینه، گردن یا هر جای دیگر بدن‌تان برجستگی‌ای ایجاد شده كه قبلا از آن خبری نبوده، حتما باید به متخصص مراجعه كنید. شاید توده‌ای كه شما آن را غده چربی یا هر چیز دیگری تصور می‌كنید، یك غده سرطانی باشد كه در حال پیشروی در بدن‌تان است. پس نه آن را فشار دهید و نه با آن بازی كنید، بلكه در اولین فرصت با كمك یك متخصص وضعیتش را بررسی كنید.

دشواری در بلع
دو نوع سرطان ممكن است دلیل سخت شدن بلع برای شما باشند؛ یكی سرطان گلو و دیگر سرطان مری. اغلب افرادی كه با این نشانه روبه‌رو می‌شوند، سعی می‌كنند با خوردن غذاهای نرم‌تر كار خود را آسان كنند، اما واقعیت این است كه مشكل آنها جدی‌تر از آن است كه با تغییر دادن رژیم غذایی حل شود.

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع : مجله سیب سبز

مطالب پیشنهادی:
نکاتی دربارۀ سرطان کبد
نشانه های سرطان سینه چیست؟
علامت های هشدار دهنده سرطان پوست
علائم هشداردهنده سرطان تخمدان
دو گیاه موثر بر علیه سرطان های کشنده