دردهای سیاتیکی اغلب با خم شدن، سرفه کردن، نشستن و عطسه کردن بدتر می‌شوند.

اگر ناگهان دچار کمردرد شده‌اید و همراه با آن درد به باسن و پشت ران و ساق شما هم انتشار پیدا می‌کند به احتمال زیاد دچار وضعیتی شده اید که به آن بیماری سیاتیک Sciatica می‌گویند.

عارضه‌ای که اعظم فرخی یک فیزیوتراپیست درباره آن می‌گوید: درد عصب سیاتیک، دردی است که از قسمت پایین کمر به پایین‌ترین قسمت اندام‌ها یعنی پاها منتشر می‌شود. این فیزیوتراپیست درد سیاتیک را بسیار شایع می‌داند و می‌گوید: دردهای سیاتیکی اغلب با خم شدن، سرفه کردن، نشستن و عطسه کردن بدتر می‌شود و موجب بی‌حسی و ضعف پاها می‌شود. فرخی با بیان اینکه این درد ناگهان شروع و تا هفته‌ها ادامه دارد، یاد آور می‌شود: فرق دردهای دیگر کمر با درد سیاتیک این است که معمولاً درد کمر به علت کشیدگی ماهیچه یا رباط‌ها ایجاد می‌شود. او در رابطه با اینکه چه کسانی بیشتر در معرض درد سیاتیک هستند، می‌گوید: درد سیاتیک بیشتر در میانسالی بروز می‌کند. در دوران حاملگی نیز به علت فشار رحم بر عصب سیاتیک ممکن است بروز کند.

سایر علل شامل آرتروز مهره‌های کمری یا بیرون زدگی دیسک بین مهره‌ای است. فرخی انجام MRI و سی تی اسکن را از جمله روش‌های تشخیصی این بیماری معرفی می‌کند و توصیه می‌کند: آب درمانی داخل استخر آب، فیزیوتراپی زیر نظر متخصص، پیاده‌روی آرام و کوتاه مدت، تزریق کورتون در کانال نخاعی توسط پزشک متخصص یا استفاده از داروهای ضدالتهابی غیر استروئیدی مانند استامینوفن در درمان و تسکین درد مفید است.

 

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع : روزنامه ایران